بورس زیر فشار سود بانکی
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته کاری خود را با افت شاخص به میزان 7/1 درصد به پایان برد تا در بیستمین روز سال 93 بازدهی کل بورس به منفی 2درصد برسد.
بورس اوراق بهادار همچنان همانند دیگر بازارهای اقتصاد کشور زیر فشار سنگین افزایش بی‌ضابطه نرخ بهره بدون ریسک قرار گرفته است. در حالی که تنها بازار ارز توانست هفته گذشته با انگیزه همسان‌سازی نرخ ارز آزاد با میزان افزایش نرخ ارز بانک مرکزی بازدهی خوبی را شاهد باشد، وضعیت در تمامی بازارهای سرمایه‌گذاری در گیر رکود و کاهش فعالیت سرمایه‌گذاران است.از دیدگاه کارشناسان، سیاست انقباضی دولت در افزایش نرخ بهره بدون ریسک، توقف رشد پایه پولی و تلاش برای کاهش کسری بودجه از طریق افزایش درآمدها که با هدف مهار تورم صورت گرفته است، آثار تخریبی خود را در اکثر بازارها به نمایش گذاشته و بازار‌ها در حال ریزش هستند. از دیدگاه کارشناسان، تداوم فشار نرخ سود بانکی بالا بر اقتصاد در صورت تداوم به ویژه در شرایط افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه که به رشد بیشتر هزینه‌های تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی منجر می‌شود رکود را تعمیق خواهد کرد. از این رو اکثر کارشناسان در انتظار کاهش نرخ سود بانکی با هدف ایجاد تحرک در اقتصاد هستند.
در کنار تاثیرات منفی نرخ سود بانکی که در حال حاضر به بیش از ۲۳درصد رسیده و گاه تا ۲۶درصد نیز اعلام می‌شود، در بخش‌های دیگر تحولات اقتصادی همچنان شرایط مثبتی برای فعالان بازار سرمایه وجود دارد. در مهم‌ترین تحولات در بخش سیاسی، چهارمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ درباره گام پایانی توافق‌نامه ژنو ۲۳ اردیبهشت ماه (۱۳ و ۱۴مه) به مدت ۲ روز در وین برگزار می‌شود.
قرار است در این دور از مذکرات کار تدوین پیش‌نویس توافق‌نامه جامع آغاز شود. در همین حال در تحولات اقتصادی هفته گذشته تمامی تحولات در سایه بحث ثبت‌نام دوباره متقاضیان دریافت یارانه بود. این امر بحث‌های مختلفی را از وضعیت اقتصاد خانوارهای ایرانی تا مباحث بودجه‌ای به همراه آورده است. اما در بورس اوراق بهادار در حالی که به زودی نخستین قبض‌های برق و گاز با نرخ‌های جدید صادر می‌شود، تلاش دولت برای مهار افزایش نرخ‌ها در زمان اجرای طرح هدفمندی مباحثی را به وجود آورده است. از دیدگاه کارشناسان، عدم افزایش نرخ فروش شرکت‌ها به‌رغم افزایش هزینه‌های تمام شده در کوتاه‌مدت به کاهش سود بنگاه‌ها و افت فزآینده سرمایه‌گذاری منجر خواهد شد.در این میان شرکت‌های انرژی بر در انتظار تکمیل فرآیند افزایش نرخ‌ها با اعلام نرخ بنزین و گازوئیل هستند تا امکان افزایش نرخ فروش محصولات فراهم شود. شرکت‌های تولید‌کننده سیمان و فولاد در صف نخست افزایش نرخ هستند.
در همین حال هفته گذشته رشد اندک نرخ دلار امیدواری‌هایی را ایجاد کرد تا اندکی از فشار بر شرکت‌ها کاهش یابد. صرافان انتظار دارند نرخ دلار در حد ۳هزار و ۱۰۰تا ۳۰۰آرام بگیرد که همین رشد اندک می‌تواند قدری از فشارها را کاهش دهد. ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد شرکت‌ها به صورت عمومی در سال جاری از محل افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، ۲۰۰تومان نرخ ارز دولتی، افزایش بهای گاز و برق تا نزدیک ۱۰درصد فشار هزینه بیشتر را تحمل می‌کند. از این رو افزایش بهای فروش شرکت‌ها غیر قابل اجتناب است.
در تحولات اقتصادی، بهای جهانی کالاها همچنان ضعیف است؛ بازار فلزات و مواد خام پتروشیمی به دلیل مشکلات اقتصادی چین همچنان با کاهش و عدم رشد قابل ملاحظه مواجه است. در بخش فلزات بهای هر تن مس ۶هزار و ۶۳۰دلار قیمت خورده است؛ سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۷۹۱دلار، ۲هزار و ۲۳دلار و۲هزار و ۷۰دلار قیمت خورده‌اند. بهای هر تن اوره فوب خلیج فارس در محدوده ۳۰۰دلار در هر تن و هر تن متانول سی‌اف‌آر چین در محدوده ۳۴۰در حال نوسان است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار داد‌و‌ستد سهام روز چهارشنبه نتوانست روند بهبودی را که از روز دوشنبه شروع کرده و روز سه‌شنبه به نیم درصد رشد شاخص منجر شده بود، ادامه دهد. معامله‌گران نتوانستند روز چهارشنبه به خریدهای خود ادامه دهند و معامله‌گران کوتاه‌مدت با عرضه‌های سنگین توانستند بازار را متوقف کنند. روز چهارشنبه شاخص هر آنچه سه‌شنبه اندوخته بود، بر باد داد تا با ۳۹۴واحدی افت معادل
۵۱/۰ درصد بازدهی کل هفته را به منفی
۷/۱ درصد برساند. در بازار سهام بخش عمده‌ای از سهامداران به ویژه سهامدارانی که به صورت آنلاین به معامله می‌پردازند در انتظار کاهش هزینه‌های معاملات و کارمزد کارگزاران هستند. از دیدگاه این گروه، کاهش کارمزد یکی از مهم‌ترین ابزارها برای به وجود آوردن رونق در معاملات سهام به شمار می‌رود.
نرخ گاز تاثیری روی هلدینگ ندارد
در بازار چهارشنبه در گروه پتروشیمی بازار با شایعاتی در مورد هزینه گاز مصرفی شرکت‌های یوتیلیتی زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس در بازارمواجه بود. در این رابطه مهندس سبزکار، مدیرعامل مبین و مدیرعامل سابق هلدینگ خلیج فارس در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرد شرکت‌های یوتیلیتی هلدینگ خلیج فارس شامل فجر و مبین هیچ تاثیری از تغییر نرخ گاز نمی‌پذیرند.
وی تاکید کرد: گاز در شرکت‌های فجر و مبین به عنوان سوخت مصرف شده و تابع قیمت‌گذاری سوخت است و آن بخشی که توسط مبین بین شرکت‌های پتروشیمی به عنوان خوراک توزیع می‌شود نیز با دریافت کارمزد توزیع عینا از شرکت‌های دریافت‌کننده خوراک دریافت خواهد شد.سبزکار با اشاره به برنامه هلدینگ خلیج‌فارس برای شفاف‌سازی زیرمجموعه‌های خود گفت: فرآیند پذیرش شرکت مبین در بورس شروع شده است و امیدواریم به زودی عرضه مبین را در بازار سرمایه شاهد باشیم.
در گروه پتروشیمی به گزارش شانا، وزیر نفت در حاشیه جلسه کمیسیون انرژی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اظهارات کار‌شناسان درباره مغایر بودن تعیین قیمت معادل ۱۰ سنت برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها با قانون برنامه بودجه از سوی دولت، تصریح کرد: این موضوع خلاف قانون نیست، زیرا کار‌شناسان دقت حقوقی ندارند، از این‌رو قانون بودجه سال ۹۳ در این رابطه قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها را معادل ۱۳ سنت تعیین کرده است، اما دولت تنها قیمت گاز مصرفی پتروشیمی‌ها را معادل ۱۰ سنت تعیین کرده بنابراین این دو موضوع با هم متفاوت هستند.
بیژن زنگنه ادامه داد: وقتی قیمت خوراک و سوخت را برای انجام امور محاسباتی و عملیاتی تلفیق کنیم، قیمت‌‌ همان ۲۶۵ تومان یا ۱۰ سنت تعیین می‌شود.
در گروه خودرویی اکثر نمادها با افت مواجه شدند. در همین حال شرکت‌های خودرویی با شایعات متعددی در مورد معاملات سهام مواجه بودند. بخشی از این شایعات ناشی از امضای موافقت‌نامه میان سایپا و چانگان چین برای تولید محصولات جدید بود.
در گروه معدنی، بلوک مدیریتی زغال‌سنگ البرز شرقی را ذوب‌آهن اصفهان خریداری کرد.
روز چهارشنبه ۳۳۶ میلیون و ۷۵۷ هزار سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی با قیمت پایه هر سهم ۱۸۳ تومان از سوی سازمان خصوصی‌سازی عرضه شد و در نهایت شرکت ذوب‌آهن مالک ۱۰۰ درصدی سهام شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی شد.
در گروه غذایی، امروز بلوک ۹/۷۹ درصدی مارگارین در نرخ ۱۲هزار ریال توسط صافولابهشهر عرضه می‌شود. این عرضه که احتمالا توسط توسعه صنایع بهشهر خریداری خواهد شد به شایعات در مورد جدا شدن توسعه بهشهر از صافولا تحقق خواهد بخشید؛ چرا که در مقابل توسعه بهشهر مالکیت ۵/۱۹ درصدی خود در صافولا را واگذار می‌کند. در همین حال توسعه بهشهر با خبرهایی در مورد احتمال تقسیم سود قابل ملاحظه به ویژه از محل انباشته در مجمع مواجه است.
در گروه شیمیایی، صنایع شیمیایی ایران شاهد توقف نماد برای برگزاری مجمع سالانه است.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که با رقم خوردن ۲۷۷میلیارد تومان معامله، ارزش معاملات هفتگی را به هزار و ۹۱میلیارد تومان رساند که ۱۶۴درصد رشد داشت. شمار خریدار به ۹۹هزار و ۳۸ نفر رسید که با توجه به ۲ روز فعالیت بیشتر بازار در هفته گذشته رشد را نشان می‌دهد.