گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته بازار سرمایه تحت تاثیر تصمیم وزیر اقتصاد مبنی بر تزریق نقدینگی به بورس تهران، شاهد معاملات 505 میلیون و 508 هزار سهم به ارزش یک هزار و 578 میلیارد و 428 میلیون ریالی بود. بر این اساس بود که پس از 55 هزار و 925 دفعه معاملاتی شاخص از رشد 31/875 واحدی برخوردار شد و به 75 هزار و 35 واحد رسید و به این ترتیب زیان بازار در سال 93 به 5 درصد رسیده است. در هفته جاری اما بورس تهران 9/1 درصد سود عاید سرمایه‌گذاران کرده است.
در پی معاملات روز گذشته ارزش بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۳ تریلیون و ۶۵۸ میلیارد ریال رسید. اما آنچه که روز گذشته رشد شاخص بورس تهران را سبب شد معاملات صورت گرفته در نمادهای پالایش نفت بندرعباس، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک پاسارگاد، گروه مپنا و فولاد خوزستان بود تا به این واسطه شاخص کل از بازدهی ۱۸/۱ درصدی برخوردار شود.
در حالی بانک‌های دولتی به تزریق نقدینگی به بازار پرداخته‌اند که برخی مدیران بازار سرمایه در حال رایزنی و مذاکره با صندوق‌های بازنشستگی و بانک‌های خصوصی هستند تا آنها را نیز به حمایت‌ از بازار ترغیب کنند.
با این حال روز گذشته در میان افزایش قیمت سهام شرکت‌های تهران شیمی، فرآوری مواد معدنی ایران، سرمایه‌گذاری ملت، سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، حق‌تقدم‌های ایران‌یاسا تایرورابر، چرخشگر، ایران خودرو پاکسان، بانک پارسیان و گروه مپنا نیز از افزایش قیمت برخوردار شدند.
بانک‌ها و موسسات اعتباری، خودرو و ساخت قطعات، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و خدمات فنی و مهندسی نیز از گروه‌های مورد توجه بازار در معاملات روز گذشته بودند.
مدیرعامل شرکت توسعه صنایع معدنی امیدکو در گفت‌و‌گو‌ با «دنیای اقتصاد»، از نابسامانی موجود در اعلام، تبلیغات و اهتمام بانک‌های دولتی، خصوصی و به ویژه موسسات مالی و اعتباری در جذب سپرده‌های بالاتر از نرخ بهره بانکی به صورت کوتاه مدت انتقاد کرد؛ مساله‌ای که بازار پول را به رقیب جدی برای بازار سرمایه تبدیل کرده است.
وی که برخلاف بسیاری از فعالان بازار، نرخ بهره بانکی را رقیب جدی برای بازار سرمایه تلقی نمی‌کند، به روند بازدهی بازار سرمایه در دو دهه گذشته اشاره کرد که از بازدهی بالایی نسبت به بازار پول و دیگر بازارهای موازی بازار سرمایه برخوردار بوده است.
محمد‌علی احمدزاده‌اصل اظهار کرد: در حال حاضر بانک‌ها و موسسات پولی با نرخ‌های بالاتر از نرخ‌های رسمی، با مبادرت به خلق پول، به افزایش تورم در جامعه دامن می‌زنند.
وی در مقابل اقدامات صورت گرفته در بازار پول، به بی‌برنامگی‌های موجود در بازار سرمایه اشاره و اضافه کرد: در اقتصاد بانک محور کشور، در حالی تلاش داریم تا بازار سرمایه را به رقیب جدی بازار پول تبدیل کنیم تا بدون خلق پول و بدون اثرات تورمی به خلق ارزش بپردازد که هیچ برنامه و ابزاری برای رقابت با بازار پول نداریم.
مدیرعامل شرکت توسعه صنایع معدنی امیدکو در حالی به حمایت‌های جدی صورت گرفته از بازار پول از سوی متولیان این بازار اشاره می‌کند که درحال حاضر بازار سرمایه محروم از این حمایت‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
وی به انتظار فعالان بورس مبنی بر حمایت دولتمردان از بازار سرمایه تاکید کرد تا این بازار نیز همانند بازار پول، با برخورداری از برنامه و ضابطه‌ای مشخص، مبنایی برای تصمیم‌گیری ورود و خروج مردم به بازار سرمایه داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به دنبال توصیه به مردم در بورس نیستیم، تصریح کرد: در حال حاضر ارزش ذاتی شرکت‌های بورسی کارشناسی شده‌اند و از قیمت‌های جذابی برخوردارند، اما نبود برنامه خاص و مشخص در بازار سرمایه و مصاحبه‌های برخی مسوولان مبنی بر وجود حباب در بازار سرمایه منجر به ایجاد نگرانی در این بازار شده است و در این بین نیز هیچ تلاشی برای رفع این نگرانی صورت نمی‌گیرد.
وی از این مسائل به عنوان عوامل خروج موقت سهامداران و سرمایه‌گذاران جزء از بازار یاد کرد که امید است با بهبود شرایط در بازار سرمایه، در مواقع مقتضی به این بازار بازگردند.
احمدزاد اصل با هشدار به مسوولان دولتی نسبت به مخاطره افتادن منافع سهامداران خرد، خواستار رفع نگرانی‌های موجود در بازار سرمایه شد و تاکید کرد که انتظار می‌رود دولت یازدهم بر اساس شعار خود در بازار سرمایه رفتار کند.
به گفته وی، وجود برنامه مشخص در بازار سرمایه سبب جذب سرمایه‌گذاران و برخورداری آنها از چشم‌انداز بلندمدت خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توسعه صنایع معدنی امیدکو که معتقد است مسیر موجود در بازار سرمایه ادامه سیاست‌های دولت قبل است، ادامه داد: به نظر می‌رسد این سیاست‌ها در حال حاضر با شدت بیشتری پیگیری می‌شوند؛ به‌طوری که دولت با اقدامات اخیر خود به‌رغم تقویت منابع درآمدی خود، از هرگونه افزایشی در نرخ محصولات تولیدی جلوگیری کرده است.
وی پیشنهاد داد که دولت به‌منظور حفظ منافع سهامداران و کسب بازدهی برای بلندمدت، از منافع کوتاه مدت خود گذر کند.
احمدزاد اصل که از بهره مالکانه، فروش مواد اولیه و مالیات به عنوان درآمدهای پایدار و مستمر دولت یاد می‌کرد، ابراز کرد: در شرایط کنونی دولت می‌تواند با چشم‌پوشی از برخی در‌آمدهای خود به‌منظور اجرای طرح‌های توسعه شرکت‌ها و صنایع، به افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی در آینده و در‌آمدهای بلندمدت دست یابد.
وی با نادرست خواندن مقایسه قیمت محصولات داخلی با قیمت‌های جهانی، به عدم فروش نفت وگاز از سوی دولت با نرخ‌های جهانی اشاره کرد. بر این اساس وی خواستار در نظر گرفتن تخفیف از سوی دولت برای شکوفایی صنایع شد.
به گفته مدیرعامل شرکت توسعه صنایع معدنی امیدکو، در بخش پتروشیمی بیش از ظرفیت موجود، از ظرفیت توسعه‌ای برخورداریم، این در حالی‌ است که در این بخش پیشرفت فیزیکی به صورت اندک صورت می‌گیرد؛ مساله‌ای که در نهایت سبب وابستگی این صنایع به صندوق توسعه ملی و بانک‌ها برای تامین منابع مالی خواهد شد.
وی ادامه داد: این در حالی‌ است که صنایع موجود در کشور می‌توانند به راحتی منابع مالی مورد نیاز خود را از بازار سرمایه تامین کنند.
احمدزاد اصل با این حال شرایط حاکم بر بازار سرمایه را گذرا توصیف کرد که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و به ویژه آزاد سازی قیمت‌ها شاهد رشد و رونق بازار سرمایه خواهیم بود.
وی تصریح کرد: در صورت شکل‌گیری نظام عرضه و تقاضا و فضای رقابتی در بازار سرمایه و تقویت عرضه در کشور، شاهد منطقی شدن قیمت‌ها خواهیم بود.
این کارشناس بازار سرمایه به جذاب بودن قیمت‌های صادراتی نسبت به سایر تولید‌کنندگان خارجی اشاره کرد که در صورت ایجاد فضای رقابتی، صنایع بالادستی تقویت خواهند شد.
وی از رفع تحریم‌ها به عنوان عاملی نام برد که با به‌روزرسانی و کارآمدسازی تکنولوژی در صنایع موجود در کشور، محصولات تولیدی صنایع را از قیمت‌های پایین‌تری برخوردار خواهد ساخت و عوامل تولیدی را به صورت بهینه در خدمت تولید قرار می‌دهد.
فاکتور X دربازارسرمایه
مدیرعامل شرکت کارگزاری فارابی نیز در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»، اظهار کرد: اگر در سال گذشته، سوال نا آشنایان بازار درباره رشد شتابان شاخص پاسخ منطقی نداشت، این سوال اکنون جای خود را به فعالان بازار داده است که به‌راستی چه دلیلی باعث کاهش مستمر شاخص‌های بازار سرمایه در مسیر معکوس شده است؟
وی نکته قابل توجه در این میان را نبود اتفاق نظر راجع به دلایل سقوط شاخص ذکر و مهم‌ترین فاکتور نزول شاخص‌های بورس را فاکتور ایکس (X Factor) عنوان کرد.
رحمان بابازاده فاکتور ایکس را این‌گونه تعریف کرد: تمام ابهامات ناشی از رفتارهای سیاسی و غیراقتصادی و تصمیم‌گیری‌های خارج از چارچوب کلی است که دقیقا و بدون منطق کلی مرتب تغییر می‌کند و این آهنگ نامتجانس آزمون و خطا باعث نگرانی اهالی بازار سرمایه و فراری شدن آنها می‌شود. به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ فاکتور ایکس معین نمی‌کند که دولت در انتخاب رفع معضل آیا رکود را انتخاب می‌کند یا اسیر سیاست هیاهوی ضد تورم می‌شود؟ در فاکتور ایکس مجهولات رفع اساسی معضل ما با جهان در روابط سیاسی هنوز موجود است و فاکتور ایکس به‌وضوح به بازار سرمایه هشدار می‌دهد که در هر نقطه تصمیم‌های بالا دستی می‌تواند کاملا تغییر کند و سود جویان انتفاع و چشم‌انداز سودآوری را از یک حوزه به حوزه دیگر کاملا تغییر دهد. وی تصریح کرد: فاکتور ایکس فقط مختص دستکاری‌های بالا‌دستی نیست، در پیش‌بینی‌های سرمایه‌گذاران نیز نمود پیدا می‌کند و اساسا یک ضریب تقویت‌کننده است که در بازار رشدی باعث رشد بیشتر و خوش‌بینی و علامت مثبت، در بازار منفی باعث بدبینی بیشتر و کاهش و علامت منفی می‌شود. مدیرعامل کارگزاری فارابی فاکتور ایکس را مختص بازار سرمایه ایران ندانست و عنوان کرد: در کشور ما سال‌ها است تصمیمات آتی عجیب و غریب باعث افزایش ریسک غیرموجه سرمایه‌گذاران می‌شود و در نهایت باعث فراری شدن سرمایه‌ها از کشور و بازارها می‌شود.
وی با طرح این سوال که «چه باید کرد؟»، معتقد است که همه تلاش‌ها در راستای تثبیت ارکان قابل اتکای درآمدی شرکت‌ها و هزینه‌ها باید صورت گیرد موضوع اصلی رشد متغیرها و هزینه‌ها یا کاهش آنها نیست. به گفته وی؛ موضوع کم‌اطلاعی یا بی‌اطلاعی نسبت سطح، حجم و زمان این تصمیمات است و هر چقدر در این راستا منطق اقتصادی درست‌تر و بلندمدت‌تر داشته باشیم، می‌توانیم بر چشم‌انداز خوش‌بینی و رشد مستمر بازار سرمایه خود بیفزاییم و نگران اتفاقات خارج از چارچوب منطق بلندمدت بازار نباشیم.

سود 9/1 درصدی در 3 روز

سود 9/1 درصدی در 3 روز