گروه بورس- همایون دارابی: بورس تهران دیروز برای دومین روز پیاپی با رشد شاخص مواجه شد؛ رشدی که بازدهی 18/1 درصدی شاخص بورس در اولین روز اردیبهشت‌ماه را رقم زد.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که اعلام حمایت رئیس جمهور و وزیر اقتصاد از بازار سرمایه و اعلام مشارکت گسترده ۵ بانک و دو شرکت بیمه‌ای در صندوق توسعه بازار سرمایه موجب شد تا انگیزه‌ها در بازار افزایش یافته و معامله‌گران از لاک احتیاط خارج شوند. در حالی که هنوز زمان برای قضاوت زود است اما در صورتی که بازار بتواند در روزهای آینده بر عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت غلبه کند می‌تواند برای یک دوره تعادل رو به رشد آماده شود. در همین حال با شروع اقدامات صندوق توسعه بازار و همراهی برخی موسسات مالی و بانک‌های خصوصی با این طرح دیروز بازار شاهد خریدهای سرمایه‌گذاران حقوقی در بازار بود؛ امری که خود در رشد ارزش معاملات نقش داشت.
در بازار دیروز بحث در مورد طرح هدفمندی و آغاز مرحله پایانی این طرح ادامه داشت، انتشار شایعاتی در مورد اعلام نهایی نرخ حامل‌های انرژی موجب گمانه‌زنی بازار در مورد تبعات اجرای این طرح شده است.
در همین رابطه دیروز معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: قیمت بنزین، گازوئیل و سی‌ان‌جی تا ۳ روز آینده مشخص می‌شود.
در بازار دیروز در گروه پتروشیمی خبرهای اولیه حکایت از تصمیم ساتا برای انتقال سهام خود در پتروشیمی پارس به دو شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و نفت و گاز پارسیان داشت. براساس خبرهای اولیه دو بلوک ۲۰درصدی پتروشیمی پارس مجموعا به ارزش ۵هزار و ۳۰۰میلیارد تومان به این دو شرکت منتقل می‌شود.گفته می‌شود ساتا به جای سهام واگذاری از نفت و گاز پارسیان سهام پتروشیمی امیرکبیر و حفاری شمال دریافت کرده و بقیه به صورت اقساط دریافت می‌شود. سرمایه‌گذاری غدیر نیز بخشی از سهام خود در نفت و گاز پارسیان را به ساتا منتقل می‌کند. این خبر موجب شد تا پس از مدت‌ها صف خریدی بیش از ۱۰ میلیون سهم در نماد غدیر شکل بگیرد، امری که بازار را با شرایط مثبت مواجه ساخت. در این گروه بازار در انتظار گزارش هلدینگ خلیج فارس است؛ در همین راستا، سرپرست امور سرمایه‌گذاری، مجامع و سهام «فارس» در گفت‌وگو با بورس نیوز، اظهار کرد: صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۳۶ درصد پترول و ۶ درصد پتروشیمی جم را خریداری کرده است. در حال حاضر، توافق اولیه خرید انجام شده است و در حال مذاکره نهایی هستیم.
رحمتی تصریح کرد: هم اکنون صنایع پتروشیمی خلیج فارس منتظر محاسبه اثر ریالی و اعلام مصوبه نهایی هیات مدیره است و با توجه به توافق مذکور، «فارس» حداقل ۲۰ درصد تعدیل مثبت خواهد داشت. چنانچه توافق نهایی بین صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت بازرگانی پتروشیمی صورت گیرد، در اسرع وقت «فارس» نیز بازگشایی خواهد شد.
در گروه فلزی دیروز رشد بهای فروش محصولات مبارکه در بورس کالا، گروه فولادی را با تقاضای بیشتر مواجه ساخت. در همین حال معاملات بلوکی نیز موجب شد تا نمادهای فولادی معاملات پر حجمی را شاهد باشند. در گروه فلزی دیروز بازگشایی نماد فرآوری مواد معدنی به جهش قیمت این نماد منجر شد. در گروه دارویی دیروز تیپیکو نیز تعدیل سود اعلام کرد.
شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با ۲۹۰ میلیارد تومان سرمایه برای هر سهم در سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۹۴ مبلغ ۹۹۶ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل (مبلغ ۸۴۳ ریال) با رشدی معادل ۱۸ درصد روبه‌رو بوده است.
«تیپیکو» افزایش ۱۹ درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها به‌علت رشد سودآوری شرکت‌های تحت پوشش را علت اصلی این تغییر اعلام کرده است.
در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مجمع شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سمگا) با تقسیم سود ۲۰۰ریالی همراه شد.