گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد بازگشایی دو نماد مهم گروه پتروشیمی بود. بازار دیروز نظاره‌گر بازگشایی نمادهای هلدینگ خلیج فارس، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و همچنین نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود که تاثیرات مثبت این سه بازگشایی موجب شد شاخص به‌رغم فشار اول وقت بازار با رشد 207واحدی به کار خود پایان دهد.
شاخص دیروز توانست به مرز ۷۸هزار واحد بازگردد و در نهایت رقم ۷۸هزار و ۱۳۰واحد را تجربه کند. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد تداوم معامله دلار در محدوده ۳۳هزار ریال بودند. این امر تاثیر مثبتی بر گروه پتروشیمی، فولاد‌سازان و در نهایت شرکت‌های صادر‌کننده دارد. در همین حال بازار همچنان در انتظار تثبیت قیمت دلار است. در تحولات اقتصادی مهم دیگر نیز کاهش نرخ سود بانکی خبر خوبی برای اقتصاد کشور به منظور خروج از رکود است. دیروز رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی با بیان اینکه براساس توافق اولیه بانک‌ها، حداکثر نرخ سود سپرده ۲۱ درصد خواهد بود، ‌گفت: نتیجه توافق‌ها از طریق بانک مرکزی ابلاغ می‌شود و نیازی هم به تصمیم‌گیری شورای پول و اعتبار ندارد. عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه توافق اولیه بانک‌ها برای نرخ سود حداکثر ۲۱ و حداقل ۱۰ درصد است، اظهار کرد: در این بین یک دیدگاه مطرح است که سقف نرخ سود سپرده‌ها ۲۲ درصد تعیین شود اما این تصمیم‌ها هنوز نهایی نشده است. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، هلدینگ خلیج فارس بدون اعلام تعدیل سود جدید و تنها با اعلام خرید ۵۱درصد سهام پترول و ۴۰درصد مالکیت ۵۰درصدی آریا ساسول و خرید ۱۶درصد شرکت مخازن و پایانه ها بازگشایی شد تا بازار در انتظار تعدیل این شرکت به ویژه برای پیش‌بینی سود سال ۹۳این شرکت باشد. «فارس» برای هر سهم در سال مالی ۹۳ مبلغ ۱۴۰۶ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با گزارش قبلی تغییری نداشته و این در حالی است که دوره ۹ ماهه را با تحقق یک درصدی به پایان رسانده است. در این گروه دیروز نماد پارسان هم با توجه به اعلام خرید سهام پتروشیمی پارس بازگشایی شد که با ۵درصد رشد همراه شد. در همین حال سرمایه گذاری غدیر نیز دیروز با اعلام سود ۲هزار و ۴۸۰ریالی،
نوید دهنده بازگشایی مناسبی برای این نماد است. در گروه حمل‌و‌نقل نیز دیروز کشتیرانی با بازگشایی نماد مواجه شد. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با سرمایه‌ای بالغ بر هزار میلیارد تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۹۳ مبلغ ۱۵ تومان سود خالص پیش‌بینی کرده است. در بازار دیروز معامله‌گران با خبرهایی در مورد جلسه احتمالی در مورد افزایش نرخ سیمان مواجه بودند، هر چند که همچنان خبری از افزایش قیمت قطعی منتشر نشده است. در گروه خودرویی بحث در مورد وضعیت نماد متوقف خگستر دیروز در بازار ادامه داشت. در همین ارتباط، معاونت مالی و اقتصادی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو
در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرد: نماد معاملاتی این مجموعه به دلیل بررسی پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری ۹۳ متوقف شده، به گونه‌ای که پس از ارائه بودجه بررسی شده سال جاری «خگستر» به سازمان بورس، نماد معاملاتی آن طی هفته آتی مورد بازگشایی قرار خواهد گرفت. کردزنگنه با تکذیب شایعه توقف نماد «خگستر» به دلیل فروش بلوک پارسیان، در این خصوص اظهار کرد: فروش بلوک پارسیان در حالی همواره یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کاری شرکت ایران خودرو به شمار می رود که در حال حاضر انجام این امر به دلیل انصراف متقاضیان خرید آن یعنی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و ساتا به تعویق افتاده است. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با شاخص مثبت بود که در آن نزدیک به ۴۰۰میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس معامله شد.

توضیح
پیرو انتشار گزارش دیروز جنب پل حافظ، روابط عمومی بانک کارآفرین با ارسال نامه‌ای به دفتر «دنیای اقتصاد» به توضیح بخشی از این گزارش پرداخته است. در قسمتی از این نامه آمده: نویسنده محترم این ستون بیان کرده است که «... دیروز بانک کارآفرین در حالی که مدت‌ها است با سرپرست اداره می‌شود، بخشی از سرمایه‌گذاری کارآفرین را به فروش رساند که این امر بحث درخصوص اختیارات سرپرست و به صرف و صلاح بودن تصمیمات این چنینی را مطرح می‌سازد.» برای روشن شدن موضوع باید گفت که طبق ماده ۴۳ اساسنامه، اختیارات «سرپرست یا همان نماینده هیات مدیره در صورت فقدان مدیرعامل به هر دلیلی (استعفا، برکناری، فوت و...)» همانند اختیارات مدیرعامل است. متن دقیق این ماده بیان می‌دارد که: «در صورتی که به دلیل استعفا، برکناری، فوت و یا هر دلیل دیگری، سمت مدیرعاملی بانک بلاتصدی شود، هیات مدیره باید با رعایت مواد اساسنامه، شخص دیگری را به این سمت برگزیند. در صورتی که انتخاب مدیرعامل طول بکشد، هیات مدیره باید تا انتخاب مدیرعامل مطابق این ماده، یک نفر را به عنوان «نماینده» با دارا بودن کلیه وظایف و مسوولیت‌های مدیرعامل با تصریح حدود اختیارات انتخاب نماید.