جهت مخالف آیفکس با تپیکس
گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته در بازار فرابورس ایران 142 میلیون و 267 هزار سهم به ارزش یک هزار و 100 میلیارد و 32 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت؛ معاملاتی که در 30 هزار و 344 دفعه صورت گرفت تا بر این اساس شاخص فرابورس با کاهش 80/11 واحدی به عدد 80/787 واحدی بازگردد. این در حالی است که بورس اوراق بهادار تهران در پایان بازار رقم مثبتی را برای شاخص خود رقم زد. اما آنچه روز گذشته از شاخص بازار فرابورس کاست معاملاتی بود که در نماد شرکت‌های پتروشیمی جم، زاگرس، شاوان، پالایش نفت لاوان، پتروشیمی مارون، فولاد صبانور و نفت ایرانول صورت گرفت.
در بازار ETF نیز بیشترین حجم معاملات مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری اطلس بود که ۴۱۹ هزارو ۱۰۰واحد آن با ۹/۱ درصد کاهش معامله شد و هر واحد به ۹۶۵۴ریال رسید.
همچنین بازار اوراق با درآمد ثابت هم شاهد بیشترین معامله اوراق مشارکت نفت فصلی بود؛ به طوری که ۱۴۳۰ورقه آن معامله شد. پس از آن اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا و اوراق اجاره جوپار از این جهت در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
از طرفی بازار امتیاز تسهیلات مسکن همچنان رشد قیمت داشت و هر ورقه امتیاز تسهیلات مسکن مرداد ماه ۷۶۷، به قیمت ۹۰هزارو ۵۳۶ ریال دست به دست شد.
در ادامه معاملات روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی ۵۹ میلیون و ۳۷۰ هزار سهم (معادل ۲۷/۴۸ درصد) از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت تولید کاشی گرانیت و کاشی لعاب زهره کاشمر (سهامی خاص) را عرضه کرد. این بلوک به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تعلق دارد که قرار بود به‌طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط (۲۰ درصد نقد، مابقی اقساط ۴ ساله با نرخ ۱۵ درصد) به فروش رسد، قیمت پایه هر سهم هزار ریال تعیین شده بود که این بلوک به فروش نرفت.
روز گذشته ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت پرمیت، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و بدون محدودیت حجمی در هر سفارش (بلوک) در سامانه معاملات توافقی امکان‌پذیر شد.
نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی آذر (با مسوولیت‌ محدود) نیز به منظور تامین مالی شرکت نفت پارس (سهامی عام) پس از پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق، آماده انجام معامله شد. همچنین مدیر بازار فرابورس از اتمام مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره در پانزدهم اردیبهشت‌ماه ۹۰، نقل و انتقال (خرید و فروش و هبه) و استفاده از تسهیلات از محل آن در تاریخ پانزدهم اردیبهشت‌ماه ۹۳ خبر داد. بر این اساس، نماد معاملاتی یادشده در پایان معاملات روز دوشنبه پانزدهم اردیبهشت‌ماه ۹۳ متوقف خواهد شد. از سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت آلومتک، به منظور برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در روز چهارشنبه دهم اردیبهشت‌ماه متوقف شد. این مجمع به منظور انصراف از افزایش سرمایه مصوب در مجمع عمومی فوق‌العاده در هفدهم آبان‌ماه ۹۲ برگزار می‌شود.
نماد دو شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در بازار اول
نماد دو شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در بازار اول فرابورس ایران درج شد.شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن پردیس و سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود از هفتم اردیبهشت‌ماه به‌عنوان نود و چهار و نود و پنجمین نمادهای معاملاتی در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شدند.