گروه بورس- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ساتا در گفت‌وگو با «دنیای ‌اقتصاد» با اشاره به دلایل بی‌توجهی بازار سرمایه به شرکت‌های پتروشیمی در چند ماهه گذشته گفت: با توجه به اینکه الان وضعیت کمی بهبود پیدا کرده، اما یکی از دلایل مربوط به خوراک پتروشیمی‌ها بوده که به هر دلیلی با یک جهش ناگهانی مواجه و این موضوع باعث شد بسیاری از سهامداران به ویژه سهامداران خرد تصور کنند سود این شرکت‌ها با کاهش چشمگیری در آینده مواجه می‌شود.
جعفر ربیعی ادامه داد: یکی دیگر از دلایلی که منجر به بی‌توجهی بازار سرمایه به سهام گروه پتروشیمی شد این بود که اساسا اوضاع کلی بورس در ماه‌های اخیر دچار ضعف شده بود و همه گروه‌ها از جمله سهام گروه پتروشیمی نیز تحت تاثیر این ضعف قرار گرفت؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به گزارش‌های ارائه شده وضعیت بورس بهبود پیدا کرده و ما شاهد بازگشت سرمایه‌ها باشیم.
ربیعی با بیان اینکه افزایش نرخ خوراک یکی از مهم‌ترین چالش‌های ماه‌های گذشته گروه پتروشیمی بوده است، ادامه داد: به اعتقاد من نرخ خوراک اثر خود را روی سهام پتروشیمی‌ها گذاشته است و آنچه از این به بعد رخ بدهد ربطی به موضوع افزایش خوراک نخواهد داشت.
بر این اساس سهامداران با توجه به گزارش‌هایی که شرکت‌ها در سال ۹۳ داده‌اند، برای خرید یا فروش سهام تصمیم‌گیری کنند.
ربیعی ادامه داد: از دیگر عوامل تاثیرگذار در رکود بازار سهام می‌توان به افزایش نرخ سود بانکی اشاره کرد که به صورت جهشی بالا رفت و بخشی از سرمایه‌های محافظه‌کار که به دنبال سود مطمئن و بدون مالیات بودند را به سمت بانک‌ها جذب کرد.
وی ادامه داد: موضوع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز از عوامل تاثیرگذار دیگری است که منجر شد فضای نامطمئنی برای شرکت‌ها و بازار سرمایه به وجود آید؛ چرا‌که پیش‌بینی اینکه چه تغییراتی ممکن است در این حوزه به وجود آید را کمی سخت کرده است.
ربیعی همچنین افزود: سودآوری خارج از پیش‌بینی بورس و جهش آن در سال ۹۲ نیز موجب شد تا جو عمومی بازار سرمایه در سال جاری به سمت کاهش شاخص برود و این موضوع روی سهام همه گروه‌ها و از جمله پتروشیمی‌ها تاثیر گذاشت.
اقبال به مجامع پتروشیمی‌ها
ربیعی در پاسخ به اینکه آیا تصور می‌کنید با توجه به اینکه در آستانه فصل برگزاری مجامع هستیم و گروه پتروشیمی نیز اغلب در مجامع خود سود بالایی را تقسیم می‌کند، ممکن است سهام این گروه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: بله، به اعتقاد من با توجه به اینکه سهامداران گروه پتروشیمی سود خوبی را در مجامع به خود اختصاص داده‌اند همواره گرایش به سمت این گروه در فصل مجامع بیشتر بوده است.
وی ادامه داد: این موضوع نیز به دلیل گزارش‌های مناسب شرکت‌های پتروشیمی و همچنین قرار داشتن در آستانه برگزاری مجامع شرکت‌ها است.
ربیعی درخصوص راهکارهای پتروشیمی‌ها برای رونق دوباره و توجه بیشتر معامله‌گران، تصریح کرد: مهم‌ترین توصیه‌ای که به مدیران این بخش می‌توان داشت این است که برآوردها و پیش‌بینی‌هایی را که درباره سودآوری سال ۹۳ داشتند محقق کنند یا اینکه بهتر از آن را پوشش دهند تا بازار اطمینان پیدا کند که این برآوردها صحیح بوده است.
ربیعی ادامه داد: بهترین راهکار همین تحقق سودآوری در سال جاری است و دیگر اینکه مدیران شرکت‌های پتروشیمی با کنترل هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری را برای سهامداران خود به ارمغان آورند. همچنین با توجه به افزایش قیمت سوخت، خوراک و حامل‌های انرژی به سمت کاهش هزینه‌ها و مدیریت فروش بهتر محصولات پیش بروند.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ساتا در پاسخ به اینکه برداشتن تحریم‌ها و رفع موانع صادراتی می‌تواند جایگزین خوبی برای جبران هزینه‌های افزایش نرخ خوراک باشد؟ گفت: خیر، به اعتقاد من در زمان حاضر نیز با توجه به وجود تحریم‌ها اکثر شرکت‌های پتروشیمی محصولات خود را به خوبی صادر می‌کنند و بازار صادراتی مطلوبی دارند و اساسا تحریم‌ها موجب شده است که بخشی از دنیا خودشان را از محصولات خوب و باکیفیت پتروشیمی ایران محروم کنند.
وی ادامه داد: برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند کمک کند تا محصولات پتروشیمی ایران در بخش‌هایی از اروپا نیز به فروش برسد اما تاثیر اصلی روی تجهیزات و دانش فنی این حوزه است؛ به این معنا که پروژه‌های پتروشیمی در حال اجرا از تجهیزات باکیفیت‌تری برخوردار خواهند شد.
وی ادامه داد: اما اینکه تصور کنیم برداشته شدن تحریم‌ها درآمد ناشی از فروش محصولات پتروشیمی را چنان افزایش بدهد که افزایش قیمت خوراک را جبران کند، درست نیست.