بهزاد بهمن‌نژاد: بازار روز گذشته با رشد بسیار ملایم ۰۵/۰ درصدی مواجه شد و به این ترتیب شاخص کل توانست با ۳۵ واحد رشد به ۷۷ هزار و ۷۵۲ واحد برسد. دیروز، ۴ هزار و ۹۱۹ میلیون سهم به ارزش ۹ هزار و ۵۸۲ میلیارد تومان طی ۷۰‌هزار و‌۵۶۶ دفعه، معامله شد. این در حالی است که ۸۶ درصد حجم معاملات مربوط به اعلام قطعیت معامله بلوکی ۱۷ درصدی سهام هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس۴» است. بنابراین، با حذف معاملات مربوط به این نماد، ارزش معاملات روزانه به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که نشان از ادامه وضعیت نسبتا متعادل بازار طی هفته‌های اخیر دارد.

در واقع، «تاپیکو» وصندوق نفت با خرید ۲/۴ میلیارد سهم (معادل ۱۷ درصد کل سهام) هلدینگ خلیج فارس، ارزش و حجم معاملات روزانه بورس را به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش دادند و به این ترتیب تاپیکو به‌منظور ارائه اطلاعات شفاف سازی در خصوص اثرگذاری این تغییر با اهمیت در دارایی‌های خود متوقف شد. در میان گروه‌های بورسی، محصولات شیمیایی، خودرو و بانک‌ها بیشترین حجم معاملات روز گذشته بازار را به خود اختصاص دادند. بررسی روند روزانه تغییرات شاخص نشان می‌دهد در ابتدای صبح، عرضه‌های سنگین در نماد «رمپنا» منجر به افت شاخص شد، اما طولی نکشید که در حوالی ساعت ۹:۳۰، نمادهای مثبتی مثل «فارس»، «شاراک»، «خساپا» و «خودرو» به کمک شاخص آمدند و منجر به رشد ملایم آن شدند. سپس، در ساعات پایانی بازار، برخی نمادهای منفی نظیر «وغدیر»، «فملی» و «وخارزم» روند صعودی شاخص کل را متوقف کردند.

بازار در اختیار حقیقی‌ها

بسیاری از افراد، وضعیت فعلی بازار را نوسانی عنوان می‌کنند و معتقدند سهامداران حقوقی با عرضه‌های سنگین مانع رشد بازار می‌شوند، اما بررسی آمار معاملات نتیجه متفاوتی را نشان می‌دهد. به عبارت دقیق‌تر، طی روزهای اخیر تغییر مالکیت قابل توجهی از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی به چشم نمی‌خورد که بیانگر آن است، عمده معاملات سهامداران حقوقی به صورت بلوکی یا توافقی میان خود آنها صورت می‌گیرد. همچنین، حقیقی‌ها طی هفته گذشته بیشتر حجم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند که نشان از حضور پویای آنها در بازار دارد. این مساله همزمان با اعلام فعالیت بیشتر صندوق توسعه بازار به منظور حمایت از حقوق سهامداران خرد رخ داد.

بر این اساس، فارغ از نحوه عملکرد این صندوق که هنوز شفافیت لازم را ندارد، حضور آن به تنهایی توانسته اعتماد سهامداران حقیقی به بورس را جلب کرده و منجر به فعالیت بیشتر آنها شود.

رفتار متعادل بازار، منطقی است

بازار سرمایه همواره نمایانگر وضعیت صنعت کشورها است؛ به بیان دقیق‌تر، اگر شوک شدیدی در سایر بازارهای رقیب به ویژه بازار پول ایجاد نشود، تنها عاملی که می‌تواند رشد بازار را در پی داشته باشد بهبود وضعیت صنعت یا همان تولید ناخالص ملی است. بنابراین، در شرایط فعلی که رشد چندانی در بازارهای دیگر مثل ارز و سکه مشاهده نمی‌شود و همچنین، بیشتر پیش‌بینی‌ها از ثبات وضعیت اقتصادی حکایت دارند، روند ملایم شاخص بورس کاملا طبیعی است.

توازن در سود سپرده به نفع همه

از سوی دیگر، گرچه عده‌ای تغییرات نرخ سود بانکی را به شدت بر بورس تهران اثرگذار می‌دانند اما باید توجه داشت که میزان نقدینگی موجود در بانک‌ها بسیار بیشتر از ظرفیت بازار سرمایه است.

بر این اساس، اگر مشابه سال‌های گذشته نرخ سود بانکی از نرخ تورم پایین‌تر باشد، سرمایه‌ای که از بانک‌ها خارج می‌شود، حتی اگر بازار سرمایه وضعیت مناسبی داشته باشد به‌طور کامل جذب آن نمی‌شود. بنابراین، این نقدینگی وارد سایر بازارها خواهد شد و با تشدید سفته‌بازی تعادل بازارهای مالی را بر‌هم

می‌زند. این مهم، نه تنها اقتصاد کل کشور را دچار معضل می‌کند، بلکه با ایجاد رونق‌های غیر‌واقعی در سایر بازارها مثل مسکن، ارز یا سکه بر وضعیت بازار سرمایه نیز آثار نامطلوبی دارد (مشابه سال‌های ۹۰ و ۹۱ که تغییرات حقیقی شاخص کل بورس به ترتیب ۶/۱- و ۴ درصد بود). البته ممکن است در صورت افزایش بیش از حد سود سپرده‌ها، بخشی از نقدینگی موجود در بورس به سمت بانک‌ها هدایت شود؛ اما در این شرایط باید در نظر داشت که محقق شدن این میزان سود از سوی بانک‌ها نیز ریسک بالایی دارد که ریسک مزبور کاملا مشابه با سرمایه‌گذاری در بورس است که هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در دو بازار را تقریبا یکسان می‌کند. بر این اساس، توازن میان نرخ سود بانکی و نرخ تورم منجر به بهبود اوضاع اقتصادی و در نتیجه بورس به عنوان زیرمجموعه‌ای از آن می‌شود.

بهار آرام بورس ادامه می‌یابد

در شرایط فعلی، نسبت قیمت به درآمد متوسط بازار در محدوده مناسب ۷ مرتبه‌ای قرار دارد که این مساله نیز بر متعادل بودن بازار تاکید می‌کند.

همچنین، با ورود به فصل مجامع سالانه انتظار می‌رود با شفافیت بیشتر و ارائه پیش‌بینی‌های جدید توسط شرکت‌های بورسی، سهامداران سبد سرمایه‌گذاری خود را مورد بازبینی قرار دهند و بار دیگر فعالیت بیشتری را در بازار شاهد باشیم. با این حال باید توجه داشت با توجه به رشد ملایم صنعت، نمی‌توان انتظار داشت جهش‌هایی ناگهانی در بورس، مشابه آنچه در سال ۹۲ شاهد بودیم رخ دهد.

پایان هفته آرام بورس

پایان هفته آرام بورس