گروه بورس: در حالی مجامع سالانه و فوق‌العاده شرکت فرابورس ایران به منظور تصویب صورت‌های مالی و تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه روز گذشته برگزار شد که به‌رغم افت منفی شاخص بورس تهران، آیفکس از رشد ۵۰/۱ واحدی برخوردار شد. شرکت فرابورس ایران پس از تقسیم ۲۰ تومانی سود نقدی به ازای هرسهم، سرمایه خود را از ۳۰۰ به ۴۰۰ میلیارد ریال افزایش داد. این افزایش ۳/۳۳ درصدی از محل سود انباشته صورت خواهد گرفت. هدف شرکت فرابورس از دریافت مصوبه مجمع برای این افزایش سرمایه گسترش امکانات حوزه فناوری اطلاعات به ویژه در ارتباط با افزایش حجم ناشی از ورود معاملات سهام عدالت به بازار سرمایه اعلام شده است. در این میان شرکت فرابورس اعلام کرده بود با توجه به پیش‌بینی افزایش سرمایه از محل سود انباشته در روند عملیات شرکت تغییری حاصل نخواهد شد. اما عدم تقسیم سود بین سهامداران امکان گسترش امکانات موردنیاز برای حوزه فناوری اطلاعات و در نتیجه تضمین حضور موثرتر شرکت در بازار سرمایه و تداوم سودآوری شرکت را فراهم خواهد کرد. اما در بازار به‌رغم تاثیرات منفی معاملات صورت گرفته در نمادهای ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، پالایش نفت لاوان، پتروشیمی زاگرس و نفت ایرانول، نمادهای پتروشیمی مارون و بانک سرمایه توانستند رقم شاخص را به عدد ۲۰/۷۷۷ واحدی افزایش دهند.

آمد و شد نمادهای معاملاتی

نماد معاملاتی شرکت شوکو پارس جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام متوقف شد. مجمع این شرکت روز دوشنبه پنجم خرداد‌ماه برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت احیای صنایع خراسان امکان ‌پذیر شد. بازگشایی نماد این شرکت پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه و به حد نصاب نرسیدن مجمع مذکور صورت گرفت. همچنین نماد معاملاتی شرکت مجتمع سیمان غرب آسیا در بازار پایه توافقی بازگشایی شد. معاملات در نماد این شرکت نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام امکان‌پذیر شد. مدیر بازار فرابورس همچنین اعلام کرد که امروز معاملات توافقی نماد شرکت صنایع پتروشیمی زنجان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام امکان پذیر می‌شود.

عرضه‌های بلوکی

سازمان خصوصی‌سازی نیز اعلام کرد که در نظر دارد ۸۵ میلیون سهم (معادل ۱۰۰ درصد) از سهام کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت (سهامی خاص) را به فروش رساند. قیمت پایه کل این بلوک ۹۵۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تعیین شده است که سازمان خصوصی‌سازی این بلوک را به‌طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط (۳۰ درصد نقد، مابقی اقساط ۴ ساله با نرخ ۱۵ درصد) عرضه خواهد کرد. این عرضه در بازار سوم فرابورس ایران دوشنبه نوزدهم خردادماه صورت خواهد گرفت. این گزارش می‌افزاید: شرکت سخت‌آژند نیز قصد خروج از ۵۰ میلیون سهم از سهام بانک ایران زمین (معادل ۱.۲۵ درصد) دارد. این بلوک نیز از سوی فروشنده ۱۰۰ میلیارد ریال ارزش‌گذاری شده است. پرداخت کل ثمن معامله باید به صورت نقد حداکثر طی ۷ روز کاری پس از انجام معامله صورت گیرد. این معامله روز دوشنبه پنجم خرداد ماه در بازار دوم فرابورس ایران به فروش خواهد رسید. همچنین شرکت تامین سرمایه امین (سهامی خاص) نیز اعلام کرده است که در نظر دارد ۱۵۰ هزار ورقه (معادل ۵ درصد) از کل اوراق اجاره منتشره شرکت واسط مالی اردیبهشت یکم را به فروش رساند. این فروش که به‌منظور تأمین مالی شرکت خدمات ارتباطی رایتل صورت خواهد گرفت، به قیمت پایه کل ۱۹۸ میلیارد ریال انجام می‌شود. این فروش به‌طور یکجا و شرایطی، پرداخت ۶ میلیارد ریال به صورت نقد، حداکثر طی ۲ روز کاری پس از انجام معامله صورت خواهد گرفت. این بلوک نیز روز دوشنبه پنجم خردادماه در بازار فرابورس ایران به فروش می‌رسد. و در نهایت شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز تمایل دارد که ۵میلیون و ۳۰۱ هزار و ۴۴۶ سهم (معادل ۰۲/۱۴درصد) از سهام شرکت کارخانجات کابل‌سازی ایران را به فروش رساند. این بلوک که ۳۱ میلیارد و ۸۰۸ میلیون و ۶۷۶ هزار ریال ارزش‌گذاری شده است؛ روز یکشنبه هجدهم خردادماه انجام خواهد شد.