گروه بورس، همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز با ترک سطح حمایتی ۷۴هزار واحدی به رقم ۷۳هزار و ۵۱۶واحد رسید؛ رقمی که کمترین میزان شاخص در هفت ماه گذشته بوده است.

دیروز بازار با تشکیل صف‌های فروش سنگین همراه شد که این امر باعث شد شاخص به ریزش ۹۸۳واحدی تن دهد و ۳۲/۱درصد دیگر کاهش یابد؛ امری که البته به دلیل وجود صف‌های فروش سنگین، نویددهنده افت بیشتر شاخص در روزهای آینده است. اکثر کارشناسان ضعف و بی‌انگیزگی معامله‌گران، فشار مالی وارده به شرکت‌ها و بحران سیاسی نگران‌کننده در عراق را دلیل این کاهش ارزیابی عنوان می‌کنند.

در تحولات مهم در بازار سرمایه سخنان رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران اهمیت داشت که در آن بحث مذاکرات هسته‌ای از اهمیت بالایی برخوردار بود. رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: بهترین راه حل توافق است.

وی افزود: درباره دو موضوع اختلاف نظر وجود ندارد؛ یکی غنی سازی در ایران و دیگری اینکه اگر بخواهد توافقی شود باید تحریم‌ها برداشته شوند.

در کنار این سخنان مهم بحث نرخ سود بانکی و افزایش مجدد آن مورد توجه رسانه‌ها بود. دیروز رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ‌های فعلی سود سپرده برای اقتصاد مهلک است و باید کاهش یابد، از دور زدن تفاهم‌نامه جدید نرخ سود توسط برخی بانک‌ها و پرداخت نرخ سود سپرده روزشمار ۲۸ درصد خبر داد و گفت: برخی موسسات پولی غیرمجاز آدرس غلط به مسوولان می‌دهند.

در بازار دیروز در گروه خودرویی هر چند نمادهای خودرویی با تقاضاهای مناسبی در شروع بازار مواجه بودند، اما وجود اختلاف با شورای رقابت بر سر قیمت‌ها به صف فروش در بیشتر نمادهای خودرویی منجر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، قیمت خودرو بر اساس مصوبه هفته گذشته شورای رقابت، ۵/۳ تا ۹/۶ درصد افزایش یافته که البته خودروسازان برای اعمال این افزایش قیمت بر روی محصولات خود باید پنج شرط شورای رقابت را رعایت کنند.

در این میان احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان با اعتراض به میزان افزایش قیمت خودرو، اعلام کرده که خودروسازان قیمت‌های اعلامی جدید شورای رقابت برای خودرو را اعمال نخواهند کرد و این قیمت‌ها، بر زیان‌ خودروسازان اضافه خواهد کرد.

وی افزایش ۱۰ تا ۱۲درصدی قیمت‌ خودروها را خواستار شده بود.

در بازار دیروز همراه اول از ارائه‌ سرویس رایگان پست الکترونیک به مشترکان خود خبر داده است.

در گروه حمل‌ونقل، شرکت حمل‌ونقل‌ توکا پیش‌بینی حسابرسی نشده درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند۹۳ را منتشر کرده است.

«حتوکا» برای هر سهم در سال مالی ۹۳ مبلغ ۲۷۶ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با آخرین گزارش (مبلغ ۲۲۵ریال) افزایش نزدیک به ۲۳ درصدی داشته و علت تعدیل را تحقق سود سهام ۶۵ تومانی شرکت توکاریل اعلام کرده است.

این شرکت در نامه‌ای خبر از انعقاد ۳ قرارداد جدید با شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان داده و اعلام کرده با توجه به رقابت زیاد در مناقصات، حاشیه سودی که این شرکت در نظر گرفته معادل ۱۰ درصد از مبلغ کل بوده که با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، این حاشیه سود در هر سه پروژه به صفر بسیار نزدیک شده است.

در گروه فلزی کالسیمین در مجمع سالانه خود از ۸۹۵ ریال سود پیش‌بینی شده ۶۴۰ریال را تقسیم کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت ضعیف بود که در آن ارزش کل معاملات بورس با افتی محسوس به ۱۹۷ میلیارد تومان و ارزش کل معاملات فرابورس نیز به ۲/۷۳ میلیارد تومان رسید که همچنان نشان از معاملات ضعیف بازار دارد.