گروه بورس- هدیه لطفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری همگام با التهاب موجود در بازار سرمایه و حرکت رو به افت بورس اوراق بهادار کشور، بار دیگر هماهنگی کامل خود را با وضعیت کلی بازار به نمایش گذاشتند؛ به طوری که از ابتدای سال جاری و به خصوص طی یک ماه گذشته نه تنها صندوق‌های مزبور نتوانستند ضررهای موجود در پرتفولیوی خود را جبران کنند، بلکه مراجعات سرمایه‌گذاران برای ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر شده و در نهایت به زیان ۹۷ درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فصل بهار منجر شد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری همواره در روزهای صعود و نزول بازار همراستا با شاخص کل بورس، افت و خیزهایی مشابه را به ثبت رسانده‌اند. به طوری که خروج بیشتر سرمایه‌گذاران از این نهادها در نیمه نخست سال جاری که دوران افت پی‌در‌پی شاخص بود، اتفاق افتاد. به دنبال افت ۵/۵درصدی شاخص بورس در بهار امسال، ۹۷ درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه نیز با زیان روبه‌رو‌ شدند؛ با بررسی بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی سه ماه اخیر با دارا بودن عمر ۱۵۰ روز به بالا از مجموع ۶۸ صندوق مورد بررسی، ۶۶ صندوق با بازده نزولی و تنها ۲ صندوق با بازده مثبت همراه شده اند که البته این بازدهی مثبت نیز چندان قابل توجه نبود.

در این دوره صندوق سرمایه‌گذاری بذر امید آفرین با بهترین عملکرد نسبت به سایر صندوق‌ها با بازدهی مثبت ۵/۰ درصدی همراه بوده و صندوق فیروزه موفق نیز دیگر صندوق مثبت در این دوره بود که بازدهی ۲/۰ درصدی را به نمایش گذاشت. این در حالی است که پایین‌ترین بازده صندوق‌ها طی مدت مذکور مربوط به دو صندوق مهر شریعه و آپادانا بود که صندوق‌های مذکور نیز با بازدهی منفی ۳/۲۴ و ۹/۲۰ درصدی همراه بودند.

اما در بررسی عملکرد این نهادهای مالی در دوره یک ماهه منتهی به ۲ تیرماه، وضعیت نا مساعدتری به چشم می‌خورد؛ تحت تاثیر فضای منفی حاکم بر بازار سرمایه در ماه گذشته، سرمایه‌گذاران صندوق‌ها همچنان به ابطال واحدها روی آورده اند، چرا که اعتماد آنها به این بازار کاهش و ترس از دست دادن سرمایه در آنها افزایش یافته است که بازده منفی تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این مدت گواه این موضوع است.

در دوره یک ماهه مزبور بازدهی صندوق‌ها در محدوده منفی یک تا ۱۶ درصد در نوسان بود که در این میان صندوق سرمایه‌گذاری نوین نیک با ثبت زیان ۱/۱ درصدی به عنوان برترین صندوق شناخته شد. همچنین ۱۶ صندوق از جمله توسعه فردا، یکم دانا، عقیق، پیشگام، پیشتاز، آگاه، مشترک بانک خاورمیانه، ممتاز و نقش جهان با زیان کمتر از ۵ درصد به کار خود پایان دادند. در مقابل صندوق‌های تدبیرگر سرمایه،ایساتیس پویای یزد، توسعه صادرات، بورس بیمه، آپادانا و مهر شریعه هر کدام به ترتیب با ثبت زیان ۴/۱۰، ۸/۱۰، ۳/۱۱، ۴/۱۲، ۴/۱۴ و ۱۶ درصدی در انتهای جدول قرار گرفتند.

بهار «صندوق‌ها» دلنشین نبود

بهار «صندوق‌ها» دلنشین نبود