دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: عمده‌ترین دلیل افت شاخص بورس آن است که دولت هنوز نتوانسته فضای کسب و کار را به سمت آرامش ببرد.

احمد مهدوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره دلایل کلی افت شاخص بورس گفت: شاید عمده‌ترین دلیل این افت آن است که فضای کسب و کار یک شبه درست نمی‌شود، اما باید برای درست شدن آن قدم‌هایی به سوی جلو برداشته شود که این قدم‌ها برداشته نشده و هنوز قول دولت عملی نشده است. دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر قرار است قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها ۱۳ سنت تعیین شود این قیمت‌گذاری نباید وارد بودجه سالانه شود، بلکه باید در دراز‌مدت مشخص شود و یک فرمول ۱۵ تا ۲۰ ساله داشته باشد که بر‌اساس بالا و پایین رفتن قیمت گاز در جهان تغییر می‌کند.وی گفت: وزیر برای درست کردن این مساله‌ می‌گوید ما قیمت خوراک و سوخت را به صورت یکسان ۱۰ سنت می‌کنیم که این کار هم خلاف قانون است و هم با بالا بردن قیمت سوخت، لطمه‌ دیگری به پتروشیمی‌ها وارد می‌شود. مهدوی با تاکید بر اینکه اینگونه حرکات بر بازار سرمایه تاثیر دارد گفت: پتروشیمی‌ها بیشترین سهم بازار سرمایه را با ۳۵ درصد در اختیار دارند و سهم فولاد ۱۵درصد و بانک‌ها ۱۲ درصد است. وی ادامه داد: آقای لاریجانی به مصوبه یکسان‌سازی نرخ خوراک و سوخت در دولت ایراد گرفته است و این مصوبه باید اصلاح یا لغو شود.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اضافه کرد: همه این موارد باعث ناپایداری و عدم اطمینان و عدم امنیت اقتصادی در بازار سرمایه می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که بعضی کارشناسان عملکرد سهامداران بزرگ حقوقی را در بازار سرمایه مثبت ارزیابی نمی‌کنند، گفت: در اوایل کار سازمان بورس نماد پتروشیمی‌ها را بست و کسی هم ایراد نگرفت و حقوقی‌ها هم استقبال کردند.

وی افزود: حتی حقوقی‌ها خودشان در بازار سهم خریدند تا قیمت‌ها پایین نیاید، اما وضعیت سقوط آزاد بود و همین‌طور هم در حال پایین آمدن است.

مهدوی تصریح کرد: در این شرایط یک بار وزیر نفت و معاون رئیس‌جمهور نگفتند ما با کمک مجلس برای ۲۰ سال قیمت خوراک را تعیین می‌کنیم تا ثبات در این عرصه ایجاد شود.

وی ادامه داد: آقای زنگنه به پتروشیمی‌های خوراک مایع اعتقادی ندارد اما ما به ایشان گفتیم این واحد‌ها قبلا احداث شده‌اند و این واحد‌ها نیاز داخل را تامین می‌کنند و جلوی واردات را می‌گیرند. وی تاکید کرد: چون در شرایط فعلی صادرات نفتا بازار خوبی پیدا کرده نمی‌توانیم پتروشیمی‌ها را تعطیل کنیم.دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: در مورد دیگری در قانون بودجه قیمت خوراک مایع پتروشیمی‌ها ۹۵ درصد فوب خلیج فارس تعیین شده است و پایین آن تبصره‌بندی وجود دارد که می‌گوید پنج‌درصد از بهای فرآورده‌های نفتی برای احداث خطوط انتقال به شرکت نفت اختصاص می‌یابد. وی ادامه داد: الان وزارت نفت تصور می‌کند این بند شامل پتروشیمی‌ها هم می‌شود و می‌گوید پتروشیمی‌ها هم باید این پنج درصد را بپردازند.

مهدوی تصریح کرد: چگونه ممکن است در بند بالایی پنج درصد تخفیف دهد و در بند پایینی آن پنج درصد را پس بگیرد؟ وی افزود: به مجلس نامه‌ای نوشتیم و استعلام کردیم و مجلس هم تایید کرد که این مصوبه پنج درصدی شامل حال پتروشیمی‌ها نمی‌شود. دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه همه این موارد به تخریب فضای کسب و کار کمک می‌کند، گفت: تعرفه فولادی‌ها زمانی تغییر کرد که مصرف چین پایین آمده و بازار سنگ‌آهن در جهان در حال افول است و طبعا گذاشتن عوارض جدید باعث افت قیمت سهام سنگ‌آهنی‌ها می‌شود.

وی اظهار کرد: مگر حقوقی‌ها دوست دارند قیمت سهام آنها افت کند و نصف شود اما وضعیت بورس از دست آنها خارج شده است. مهدوی ادامه داد: ما از وزیر نفت پرسیدیم چرا این مصوبه یکسان کردن قیمت گاز را تصویب کردید که ایشان به بار مالی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی آن اشاره کردند و گفتند تصحیح این مصوبه ۱۲۰۰ میلیارد تومان از درآمد‌های دولت کم می‌کند.