پایان دوران 13 سنتی نرخ خوراک پتروشیمی

گروه بنگاه‌های اقتصادی - زهرا مجتهد: موسسه مطبوعاتی «دنیای اقتصاد» چهارشنبه گذشته میزبان مدیران شرکت چندرشته‌ای غدیر بود. گروه شرکت‌های غدیر به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی با کارکرد ملی و بین‌المللی و همسو با سیاست‌های کلان اقتصادی و توسعه‌ای کشور وجایگاه موثر در اقتصاد داخلی نقش آفرینی کرده و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مولد، پایدار و بنیادین را محور اصلی کسب و کار خویش قرار داده است. در این برنامه بازدید مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به همراه مدیران هفت هلدینگ و همچنین معاونان خود طی نشستی با علیرضا بختیاری مدیرمسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» به تحلیل و بررسی اوضاع اقتصادی و کسب و کار در کشور پرداختند. این نشست برای نخستین بار در دوره فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در ابعاد حضور مدیران هلدینگ‌های زیر‌مجموعه و معاونت‌های خود با اصحاب رسانه شکل گرفت، که نشان از انسجام و هماهنگی درون سازمانی این بنگاه بزرگ اقتصادی در کشور دارد. در این نشست مدیران این هلدینگ با ارائه نظرات خود به ایجاد بنیان جریان فکری اقتصادی قوی در کشور تاکید ورزیدند. دکتر سلیمانی درباره نقش رسانه در اقتصاد کشور بر این باور است که رسانه می‌تواند در بحث معرفی شرکت‌ها چه در بازار سهام و چه در حوزه اقتصاد کلان موثر واقع شود. وی تصریح کرد که موسسات تحلیلگری همانند «دنیای اقتصاد»، از طریق اعتماد‌سازی به وسیله افزایش تیراژ و با نگاهی عمیق‌تر در پرداخت مباحث اقتصادی به کمک سهامداران خرد آمده و در نهایت باعث رشد اقتصادی در بنگاه‌ها می‌شوند. در ادامه این جلسه که به مدت ۲ ساعت به طول انجامید به بحث نرخ خوراک گاز اشاره شد و در

این باره مدیر عامل سرمایه‌گذاری غدیر گفت: ما اصرار به پایین بودن قیمت نداریم و معتقدیم که قیمت خوراک باید منطقی باشد. سلیمانی در پاسخ به این پرسش که آیا غدیر قصد دارد وابستگی خود را نسبت به صنعت پتروشیمی و پالایش نفت کاهش دهد، خاطر‌نشان کرد: وابستگی همیشه بد نیست، این نکته مزیت نسبی غدیر به شمار می‌رود و به هیچ عنوان به دنبال کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه نیستیم.

وی افزود: در چشم انداز ۵ ساله هدف غدیر دستیابی به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی است و در نظر است بین ۳۰ تا ۴۰ درصد پرتفولیوی غدیر به بخش پتروشیمی و پالایش نفت اختصاص داشته باشد و این امر در راستای کاهش سهم این بخش نیست، بلکه بزرگ کردن کیک و تنوع بخشی به سرمایه‌گذاری‌های غدیر است. مدیر‌عامل سرمایه‌گذاری غدیر درخصوص برگزاری مجمع سال مالی منتهی به پایان آذر ماه ۹۳ اظهار کرد: با تغییر سال مالی شرکت‌های زیر مجموعه، این فرصت ایجاد شده که با اتمام سال مالی و تا قبل از پایان سال، به برگزاری به موقع مجمع اقدام کنیم. وی به سهامداران این نوید را داد که سودی را که به سهامداران وعده داده بودیم محقق شده و امید داریم که به بیشتر از آن هم دست پیدا کنیم.

قیمت گاز بر‌اساس میانگین وزنی

در ادامه مرتضی عزیزی مدیر‌عامل هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی غدیر(پارسان) که با خبر تصویب نرخ خوراک گاز به نشست روزنامه «دنیای اقتصاد» آمده بود، درباره فراز‌ونشیب‌های این صنعت در زمینه یاد‌شده اشاره کرد و افزود: از آنجا که بودجه هر ساله از روند افزایش تدریجی تبعیت می‌کند، ۱۳ سنت سال گذشته به همراه ارزش افزوده به ۱۶ سنت رسید و در نهایت در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته، ۱۳ تومان حذف و پس از تعاملات پی در پی با مرکز پژوهش‌ها، وزارت نفت و مجلس فرمتی تهیه شد و مطابق قانون و مقررات دولت، قیمت گاز بر‌اساس میانگین وزنی صادرات، واردات، خانوار و صنعت تعیین شد. وی ادامه داد: رقم حاصله ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از قبل است و این فرمول به مدت ۱۰ سال مرجع تعیین‌کننده قیمت باشد. عزیزی در پاسخ به این پرسش که وضعیت قیمت محصولات چگونه خواهد شد؟ اضافه کرد: قرار است که دولت در قیمت‌گذاری دخالت نکند و قیمت اوره با فرمول قیمت فوب خلیج‌فارس منهای ۵ درصد در بورس کالا رقم بخورد و مابه‌التفاوت قیمت را دولت به کشاورز یارانه دهد. وی همچنین تصریح کرد: اگر صنایع با قطع شدن گاز مواجه شوند، دولت نیز موظف به پرداخت خسارت بابت عدم‌النفع تحویل گاز شده است. عزیزی در‌باره اثر تصمیم مجلس در‌باره نرخ خوراک گاز و زمان آن اظهار کرد: واکنش به این اتفاق از‌سوی پتروشیمی‌ها طبیعی است، به نحوی که تولید این شرکت‌ها به علت عدم قطع گاز با افزایش ۳۰ درصد مواجه خواهد شد. وی در ادامه از بهره‌برداری طرح توسعه پتروشیمی پردیس و شیراز در سال آینده خبر داد و گفت: پس از بهره‌برداری ۲ میلیون تن به ظرفیت اوره کشور اضافه می‌شود.

از پالایشگاه‌ها چه خبر...!؟

وی در‌باره آخرین وضعیت پالایشگاه‌ها خاطر‌نشان کرد: برای پالایشگاه‌ها بحث کیفی‌سازی با اهمیت است و تصویب هر موضوعی برای این شرکت‌ها در هیات دولت به پیگیری‌های وزارت اقتصاد و نظر وزارت نفت بستگی دارد. وی به راه‌اندازی پروژه بنزین‌سازی پالایش نفت تبریز اشاره کرد و گفت: از سال گذشته بنزین‌سازی پالایش نفت تبریز با استاندارد یورو۵ راه‌اندازی شد. در پالایشگاه شیراز نیز ما در خرید پالایشگاه پارس پترو فرآیند برنده شده‌ایم که همین امر در راستای تامین خوراک سبک و کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه شیراز موثر واقع می‌شود. وی افزود: این پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای است و طبیعتا خوراک سبک تری تولید می‌کند. در قانون بودجه و بحثی که روز سه‌شنبه به تصویب رسید پالایشگاه‌ها راسا مجاز به صادرات محصولات خود هستند؛ البته به جز پنج فرآورده اصلی. از این رو صادرات با دلار قیمت روز انجام می‌گیرد.

از هلدینگ‌های معدنی و سیمانی چه خبر؟

در ادامه جلسه ناصر سبحانی مدیر‌عامل هلدینگ معدنی و صنعتی غدیر از خرید دو محدوده اکتشافی بوکسیت و آهن که هر دو از ذخیره مطلوب برخوردارند خبر داد و گفت: در ماه آتی انتقال مالکیت این دو معدن قطعی می‌شود. در هلدینگ سیمان نیز مهندس

علی محمد بد از پذیرفته شدن این هلدینگ در بورس خبر داد و گفت: این هلدینگ در تابلوی بورس درج شده و اکنون در انتظار ورود سیمان خوزستان به بورس هستیم. وی در‌باره صادرات سیمان به عراق افزود: خوشبختانه تصور بر این بود که با حمله داعش به عراق صادرات سیمان به این کشور با مشکل مواجه شود در صورتی که با بررسی رقم صادرات تا آبان‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری به دلیل صادرات کلینکر به جای سیمان حاصل نشده و برابر سال قبل بوده است. او درباره تصمیم دولت درباره پرداخت خسارت در ازای قطع گاز در زمستان نیز تصریح کرد: این امر سبب خواهد شد که اگر یک ماه تولید صورت نگیرد ۵ میلیون تن به موجودی‌ها اضافه نشود و در عوض در همان مدت ۳ تا ۴ میلیون تن مصرف شود و همین امر تعادل میان عرضه و تقاضا ایجاد کند و مانع افت در بازار شود.

راه‌اندازی اولین نیروگاه سیکل ترکیبی

خوش گفتار مدیر عامل هلدینگ برق و انرژی غدیر نیز در ادامه به پروژه‌های در دست اجرای این هلدینگ اشاره کرد و گفت: عملیات احداث نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی در قشم با ۵۰۰ مگا‌وات برق و

۱۰۰ متر مکعب آب در کشور اول دی‌ماه آغاز خواهد شد. وی افزود: این نیروگاه با دارا بودن واحد‌های بخار خاص تولید آب و برق را به‌طور همزمان انجام می‌دهد.

وی به قرارداد‌های در دست اقدام از جمله نیروگاه لامرد با ۹۱۰ مگا‌وات واحد کلاس اف تولید برق که با چینی‌ها نهایی شده و در بهمن‌ماه بعد از انجام فاینانس مورد نیاز به مرحله اجرا می‌رسد اشاره کرد.

خوش‌گفتار با اشاره به نیروگاه بهبهان که تابستان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و ۱۰۰۰ مگا‌وات تولید برق می‌کند، تصریح کرد: در بخش آب که مشکل اساسی کشور به شمار می‌رود، با ایتالیایی‌ها کار مطالعاتی آغاز کردیم که بر مبنای آن انتقال ۵۰۰هزار متر‌مکعب آب در روز از بندر‌عباس به کرمان صورت گیرد، البته پیش‌بینی شده که تا یزد ادامه داشته باشد.