جای خالی نماینده بازار سرمایه در اتاق بازرگانی

گروه بنگاه‌های اقتصادی- زهرا مجتهد: انتخابات اتاق‌های بازرگانی امسال در حالی برگزار می‌شود که در میان کاندیدا‌ها حضور چند تن از مدیران بازار سرمایه به چشم می‌خورد. در این میان مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در فهرست اسامی کاندیدا‌ها به طور مستقل جای دارد. وی معتقد است صنایع و شرکت‌های بازرگانی و تولیدی در کشور از مشکلات نقدینگی به شدت رنج می‌برند که این امر نیز در زمان رکود بیش از پیش خود را نمایان ساخت. از طرفی منابع بانک‌ها قفل شده و در کنار آن بازار سرمایه نیز کمرنگ شده است. وی افزود: این در حالی است که این موارد ابزارهای فعالیت شرکت‌های تولیدی هستند. در بازار سرمایه منابعی وجود دارد که بخش خصوصی می‌تواند از آن استفاده کند و از طریق اتاق ارتباط بین این دو بخش را می‌توان ایجاد کرد و از این منابع بزرگ به واسطه جوان بودن بازار سرمایه از این حیث استفاده کرد و از این بحران خارج شد. وی معتقد است که صنعت زمانی می‌تواند موفق باشد که یک تعامل سازنده میان پارلمان بخش خصوصی و گروه‌های تصمیم‌گیر در کشور وجود داشته باشد. وی افزود: طی تجربه‌ای که در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی، کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها و بهره مالکانه در همین مجموعه غدیر در مقابل تصمیمات دولت داشتیم، نتایج آن اثر شدیدی بر فعالیت بخش خصوصی در سطح ملی به‌ویژه در حوزه صادرات کالاها گذاشت و منجر به تضعیف کشور در رقابت جهانی شد.

وی معتقد است که برای جلوگیری از بروز چنین رخدادهایی اتاق بازرگانی می‌تواند پیام و مشکلات شرکت‌های تولیدی، معدنی و کلا بخش خصوصی را به سمع و نظر مسوولان برساند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر گفت: علاقه‌مندم که پیوند میان بازار سرمایه و اتاق را بسط دهم.

غلامرضا سلیمانی، در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به این مطلب که اتاق بازرگانی به نگاهی تحول‌گرایانه نیازمند است ، اظهار کرد: افرادی که اخیرا کاندیدای انتخابات اتاق‌های بازرگانی شده‌اند، اغلب چهره‌های جدید و تحول‌گرا و علاقه‌مند به نظام هستند و به نظر می‌رسد که طرحی نو در تمام اتاق‌های کشور پیش‌روست.

وی درباره لزوم تغییر نگاه حاکم بر اتاق که عمدتا متمرکز بر نگاه «کسب‌وکار سنتی» است، اضافه کرد: اتاق‌های بازرگانی باید یاری‌رسان دولت برای پیاده‌سازی سیاست‌های دولت باشند و در راه اصلاح اموری که بر ناهموار ساختن فعالیت بخش خصوصی اثرگذار است، بکوشند. اتاق بازرگانی قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد و حیف است با وجود چنین پتانسیل‌هایی اهداف به‌خوبی پیاده‌سازی نشوند.

سلیمانی درباره هدف خود از حضور در اتاق بازرگانی نیز خاطرنشان کرد: در بررسی‌ها به این امر دست یافتیم که تعامل فشرده‌ای میان بخش خصوصی و دولت وجود ندارد.

به حضور در تدوین برنامه ششم معتقدم

سلیمانی دیگر دلیل حضور خود در این انتخابات را ورود اتاق به بحث تدوین برنامه ششم عنوان کرد و افزود: در این رابطه هدف خصوصی‌سازی کردن بیشتر شرکت‌ها و پیاده کردن کامل اصل ۴۴ است و همان طور که می‌دانیم از بودجه ۹۴، معادل ۵۷۰ هزار میلیارد تومان آن به شرکت‌های دولتی تخصیص داده شده است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر معتقد است که شرکت‌های دولتی که به بخش خصوصی واگذار می‌شوند، به کارآیی و بهره‌وری بالاتری دست می‌یابند و چنانچه اتاق به واسطه نمایندگان بخش خصوصی در تدوین و جهت‌گیری برنامه ششم توسعه نقش بیشتری ایفا کند، در رشد بخش خصوصی و بالا بردن کارآیی این شرکت‌ها نقش بسزایی خواهد داشت و می‌تواند آینده کشور را از بن‌بست رکود نجات دهد.

وی درباره میزان ارتباط با مسوولان دولت باوجود مشغله‌های مربوط به مسائل غدیر و فرصت حضور در جلسات اتاق اضافه کرد: فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری مثل غدیر بیشتر متمرکز بر موارد کلان و استراتژیک و ارتباطات و تعامل مستقیم به واسطه داشتن شرکت‌های تولیدی با تصمیم‌گیرندگان و مسوولان کشور است.

به گفته وی از این رو در حال حاضر نیز به واسطه چندرشته‌ای بودن غدیر، عمدتا در سیاست‌گذاری‌ها درگیر هستیم و علت مشغله من نیز همین ارتباط مستقیم است. در واقع همین تعاملات می‌تواند برای تحول در بازار سرمایه مفید واقع شود.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر در پاسخ به این پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه آیا اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی تاکنون به استقلال لازم دست یافته یا خیر، خاطرنشان کرد: خوشبختانه افرادی که کاندیدا شده‌اند از چهره‌های جدید و تحول‌گرا هستند اگر افرادی که انتخاب می‌شوند صاحب سبک و ایده باشند، مطمئنا استقلال اتاق باوجود چنین افرادی که مدبر و مدیر هستند، شکل خواهد گرفت. چنانچه از میان ۱۲ هزار نفری که کارت بازرگانی دارند؛ شرکت کنند و بهترین‌ها را انتخاب کنند این استقلال هم به وجود خواهد آمد. وی تاکید کرد که واقعا انتظار می‌رود افراد در این انتخابات پایبند منشور اخلاقی باشند و از بداخلاقی که معمولا در انتخابات شکل می‌گیرد پرهیز کنند.

به دنبال ریاست نیستم

وی در عین حال تاکید کرد: واقعا دنبال پوزیشن نیستم و به این امر نیز اعتقاد ندارم؛ به کار تیمی و گروهی معتقدم و علاقه‌مندم که پیوند بازار سرمایه با مجموعه اتاق را بسط دهم و در برنامه ششم نیز موثر باشم. سلیمانی در خصوص بازار سهام و شرایط حاکم بر آن تصریح کرد: یکی از جاهایی که می‌تواند به عنوان منبع مالی به اتاق کمک کند، بورس است. مفهوم بازار سرمایه تنها بورس نیست. شرکت‌ها باید بتوانند منابع مالی را از بازار سرمایه تامین و شفاف‌سازی کنند و در عین حال بر فعالیت‌ آنها نیز نظارت داشته باشند. این امر به نوعی باعث رشد و بلوغ شرکت‌های دیگر هم خواهد شد. وی افزود: بازار سرمایه فقط در بحث تامین مالی و خرید و فروش سهام خلاصه نمی‌شود بلکه بورس مفهوم شفاف‌سازی را به واسطه دارا بودن مقام ناظر به همراه دارد و همین امر باعث می‌شود که بحث اختلاس و گمراه کردن مردم و اخذ پول از آنها بدون پاسخگو بودن جایگاهی نداشته باشد، این موارد در زمانی رخ می‌دهد که شفاف‌سازی وجود نداشته باشد. بازار سرمایه اگر وسیع‌تر دیده شود می‌تواند یاری‌رسان شرکت‌ها باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در زمینه عضویت ایران به عنوان عضو ناظر تا ۵ ماه دیگر در WTO و نقش اتاق در موفقیت کشور در این حوزه تصریح کرد: لازمه این امر خروج اتاق از قالب سنتی است و در این راستا اتاق باید بسیار علمی و در سطحی جهانی خود را آماده کند. با بررسی نقاط ضعف قبل از پیوستن به WTO و رفع آنها، این آمادگی می‌تواند فراهم شود، از این رو بخش خصوصی در شرایط قوی‌تری وارد رقابت جهانی خواهد شد. این نیز می‌تواند عاملی باشد که بخش خصوصی به دلیل دارا بودن مزیت‌های نسبی به یاری دولت بیاید.