گروه بورس - مهرنوش سلوکی: بررسی تغییرات شاخص صنایع روز گذشته بازار سرمایه نشان می‌دهد که در میان 37 صنعت فعال 13 صنعت با روند مثبت همراه و 18 صنعت دیگر روند منفی را پشت سر گذاشته‌اند. در میان صنایع صعودی دستگاه‌های برقی، انتشار و چاپ و کاشی و سرامیک در رده‌های نخست قرار داشتند و سه صنعت فرآورده‌های نفتی، کانی غیر‌فلزی و وسایل ارتباطی بیشترین افت روزانه را به خود اختصاص دادند. در این بین، شاخص کل نیز بعد از صعود کمرنگ خود در شروع هفته روز گذشته با نزول 192 واحدی همچنان بر سطح 63 هزار واحدی آرام گرفت و به رقم 63 هزار و 228 واحد رسید. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشترین حجم معاملات صنایع روز گذشته در گروه‌های خودرو، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها دیده شده است و در این بین خودرویی‌ها بیشترین ارزش معاملات را نیز در اختیار داشتند.

بازار بی‌کشش برای افزایش قیمت خودرو
بررسی صنعت خودرو در روز گذشته حاکی از آن است که این صنعت در روند روزانه با افت ۲۴/ ۰ درصدی همراه بود تا افت از ابتدای سال خود را به ۵/ ۸ درصد برساند. همچنین در بین نمادهای صنعت خودرو در روز یکشنبه بیشترین حجم معاملات در اختیار نماد «خپارس» با بیش از ۱۸ میلیون سهم بوده است. تغییر مالکیت «خپارس» در معاملات روز گذشته نشان می‌دهد که گروه‌های حقوقی در این نماد فروشنده و تمامی خریداران این سهم‌ها حقیقی‌ها بوده‌اند. همچنین بیشترین رشد قیمتی روزانه در این صنعت متعلق به نیرو محرکه «خمحرکه» با رشد ۳۴/ ۳ درصدی است که در این نماد ۱۰۰ درصد فروش توسط گروه‌های حقیقی و ۹۵ درصد خرید توسط حقوقی‌ها صورت گرفته است. شواهد نشان می‌دهد که از بین ۳۰ نماد فعال در این صنعت ۹ نماد مثبت و ۱۵ نماد با افت همراه بودند؛ به‌طوری‌که نماد «خنصیر» با افت ۵۳/ ۴ درصدی بیشترین افت روزانه را داشته است. در بررسی سهامداران فعال هر نماد مشاهده می‌شود که یک شخص حقیقی در دو روز کاری گذشته بیش از ۴۰۰ هزار سهم از «الکتریک خودرو شرق» را خریداری کرده است. در این بین نگاهی به خبرهای هفته اخیر صنعت خودرو نشان می‌دهد که کشمکش‌ها بر سر تعیین نرخ خودرو در سا ل ۹۴ همچنان ادامه دارد؛ به‌طوری‌که روز گذشته رئیس شورای رقابت در گفت‌وگویی پیشنهاد افزایش
۱۵ درصدی قیمت خودرو را رد کرد و گفت: درحالی قیمت خودرو و میزان افزایش آن بر اساس محاسبات ریاضی تعیین تکلیف می‌شود که عدم افزایش قیمت برای خودروسازان بهتر است، چون بازار کشش لازم را ندارد. وی ادامه داد: دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو تعیین شده و شورای رقابت منتظر تصمیم‌گیری مجلس در مورد رقابتی‌ یا غیررقابتی بودن بازار خودرو است. در فرمول تهیه شده شورای رقابت موارد تنبیهی و تشویقی برای کیفیت تولیدات در نظر گرفته شده است. در حال حاضر کیفیت خودرو رشد چندانی نداشته به همین جهت به خودروسازان توصیه می‌شود در کنار افزایش تولید، کیفیت را نیز بهبود بخشند. شیوا در پاسخ به این سوال که کیفیت کدام خودروها بالاتر است، اظهار کرد: طبق فرمول ما به نظر می‌رسد ایران خودرو به لحاظ کیفی نسبت به سایپا رشد بهتری داشته است. وی درباره‌ تاثیر‌گذاری توافق هسته‌ای روی قیمت خودرو گفت: توافق هسته‌ای بر کل صنعت تاثیر خواهد گذاشت،
چرا که نقل و انتقالات پولی را آسان می‌کند و همچنین قطعه‌سازان برخی کشور‌ها که به دلیل تحریم‌ها می‌ترسیدند به ایران قطعه بفروشند با ایران ارتباط پیدا می‌کنند و خودروسازان بیشتری نیز از خارج با ایران قرار‌داد می‌بندند.

نبود بازار هدف مناسب برای کاشی و سرامیک
در صنعت کاشی و سرامیک که در هفته‌های گذشته تحت تاثیر رشدهای قابل توجه نماد «کهرام» خبر‌ساز بوده است روز گذشته نیز این صنعت در بین سه صنعت برتر قرار داشت و رشد ۲۸/ ۰ درصدی را تجربه کرد. کاشی و سرامیک که از ابتدای سال تا‌کنون رشد ۳ درصدی به همراه داشته در بررسی فعالیت یکساله افت حدود ۳۴ درصدی داشته است، اما در بررسی‌های نمادهای فعال این گروه در روز یکشنبه «کترام» بیشترین حجم روزانه را با ۵ هزار سهم به خود اختصاص داده است که به دلیل کوچک بودن این نماد ۱۰۰ درصد تغییر مالکیت‌های این گروه در دستان گروه‌های حقیقی بوده است. بیشترین رشد روزانه نیز مانند بسیاری از روزهای اخیر کماکان در اختیار نماد «کهرام» با رشد ۷۶/ ۴ درصدی قرار دارد.
خوش‌بینی‌های به وجود آمده در بین گروه‌های حقیقی ناشی از اینکه این شرکت از زیان سال قبل خارج شده و به سود‌دهی در سال جاری رسیده است باعث شد که این نماد پس از پشت سرگذاشتن ۳ روز منفی با استقبال خریداران بار دیگر با رشد قابل توجهی روبه‌رو‌ شود، اما در بین ۷ نماد فعال در این صنعت روز گذشته ۲ نماد با روند مثبت و دو نماد با حرکت منفی همراه بود تا اکثر نماد‌ها بدون تغییر نسبت به روز قبل باقی بمانند. دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» گفت: حدود ۱۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در انبارها دپو شده که دلیل اصلی آن نداشتن بازار صادراتی است. کامران وکیل با اشاره به بازارهای مقصد صادراتی ایران در سال‌های اخیر بیان کرد: بازار صادراتی کاشی و سرامیک ایران، عراق و افغانستان هستند که به دلیل شرایط جنگ و رکود در عراق در حال حاضر این کشور دیگر بازار خوبی نیست و صادرات ما به این کشور مقدار چشمگیری کاهش داشته است. وی با اشاره به اینکه کاشی و سرامیک را نمی‌توانیم به دیگر کشور‌ها صادر کنیم گفت: دلیل اصلی این امر نبود اطمینان به ثبات در اقتصاد ایران است. با توجه به اینکه ایران قابلیت تولید روزانه یک‌میلیون مترمربع کاشی و سرامیک را دارد باید بتوان به اکثر کشور‌ها کاشی و سرامیک صادر کرد که این قابلیت در کشور وجود ندارد. وی با بیان اینکه نام ایران از لیست شرکت‌های چند ملیتی خارج شده است، گفت: دلیل این امر این است که شرکت‌های ایرانی قابلیت نقل و انتقال پولی را ندارند. تحریم‌های سوئیفت بانکی ایران در سال‌های گذشته شرایطی را به وجود آورده که همکاری‌های ما با کشورهای دیگر را بسیار محدود کرده است.

افت در صنایع قند و شکر
اما صنعت قند و شکر روز گذشته با ۱۱/ ۰ درصد افت روزانه جزو صنایع منفی بود تا افت سالانه این صنعت به حدود ۳۷درصد برسد. بیشترین حجم معاملات در بین نماد‌های این گروه مربوط به «قثابت» با ۸۶هزار سهم معامله شده بود که این نماد در عین حال بیشترین افت روزانه را با ۹۸/ ۰ درصد نزول به ثبت رساند. بررسی تغییر مالکیت سهم‌ها برای این نماد کوچک در روز گذشته به گونه‌ای بود که ۱۰۰ درصد خرید و فروش سهم‌ها در دستان معامله‌گران حقیقی بود. همچنین بیشترین رشد روزانه مربوط به نماد «قهکمت» با ۲۸/ ۰ درصد رشد بوده است. در بررسی سهامداران فعال در نماد «قهکمت» شاهد خرید شرکت امید آفرینان مدبر با خرید ۹۶ هزار سهم این نماد در ۴روز کاری هستیم.

بیمه تنها با یک نماد مثبت
صنعت بیمه و گروه‌های بازنشستگی روز گذشته به‌رغم رشد ۲۲/ ۰ درصدی کماکان در فعالیت هفتگی و سالانه خود با افت روبه‌رو‌ بود. در این گروه از بین ۶ نماد فعال تنها یک نماد مثبت و ۴ نماد دیگر روند منفی را پشت سر گذاشتند. در بررسی بیشترین حجم معاملات در بین نمادهای این صنعت «پارسیان» با بیش از ۴ میلیون سهم رتبه اول را به‌خود اختصاص داد که تمام خرید و فروش‌های این سهم‌ها در اختیار گروه‌های حقوقی قرار داشته است. همچنین این نماد توانست روز گذشته رتبه اول بیشترین رشد قیمتی با صعود ۸/ ۱ را نیز به خود اختصاص دهد. بررسی سهامداران فعال هر نماد نیز نشان می‌دهد که شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان ۱۲ هزار سهم «پارسیان» را در روز گذشته خریداری کرده است.

صنایع بزرگ در فاز منفی

صنایع بزرگ در فاز منفی