آتوسا حسینی
تحلیلگر بورس

پتروشیمی شیراز در سال ۱۳۳۸ تاسیس شد. میزان تولیدات این شرکت با ایجاد واحدهای منطقه دو در سال ۱۳۶۳ به بیش از ۱۰ برابر ظرفیت واحدهای منطقه یک رسید و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از طرح آمونیاک و اوره سوم حجم تولیدات شرکت به میزان یک میلیون تن اوره در سال افزایش یابد.


سرمایه و سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 10 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به مبلغ 5100 میلیارد ریال در پایان سال مالی 1393 رسیده و ترکیب سهامداران به شرح جدول شماره 1 است:


محصولات و مواد اولیه شرکت:

محصولات شرکت عبارتند از: آمونیاک، اوره، متانول، اسیدنیتریک و آرگون مواد اولیه شرکت عبارتند از: گاز طبیعی به‌عنوان خوراک و سوخت، کیسه و نخ.

به‌صورت میانگین میزان گاز ورودی به مجتمع در حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب در سال است که از این میزان در حدود ۳۰ درصد آن به‌عنوان خوراک مجتمع مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۷۰ درصد مابقی به‌عنوان سوخت برای تامین انرژی مورد نیاز مجتمع مصرف می‌شود.


صورت سود و زیان:

شرکت پتروشیمی شیراز در سال مالی 1393 موفق به تحقق 650 ریال سود به ازای هر سهم شد که در مجمع عادی سالانه 700 ریال تقسیم سود کرد. برای سال مالی جاری، سود هر سهم 653 ریال پیش‌بینی شده است.

مفروضات بودجه سال مالی 1394 و گزارش تحلیلی که توسط پاسارگاد تحلیل تهیه شده است به شرح جدول شماره 2 است:

با توجه به مفروضات فوق و تحقق فروش مقداری، فروش شرکت به شرح جدول شماره 3 تعدیل می‌شود:

در بخش بهای تمام شده تنها تغییر مربوط به افزایش نرخ گاز به‌عنوان خوراک خواهد بود، در نتیجه صورت سود و زیان سال مالی 1394 به شرح جدول شماره 4 تعدیل می‌شود:

مشاهده می‌شود که با فرض واقعی‌سازی نرخ‌های داخلی و جهانی و در نظر گرفتن نرخ گاز 13 سنتی به جای 8 سنت بودجه شده، سود خالص شرکت پس از کسر مالیات با کاهش نزدیک به 23 درصد مواجه می‌شود.

با توجه به اینکه سازمان‌های تصمیم گیر نرخ گاز را به‌عنوان خوراک رسما اعلام نکرده‌اند، بنابراین جدول شماره 5 نشان خواهد داد که تاثیرپذیری شرکت از نوسانات نرخ چگونه خواهد بود.


طرح اوره و آمونیاک

پروژه اوره و آمونیاک ۳ پتروشیمی شیراز در نیمه دوم سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری خواهد رسید. ظرفیت این طرح برای تولید اوره به میزان ۳۲۵۰ تن در روز است. ارزش این طرح ۲۳.۵۹۵ میلیارد ریال برآورد شده و تاثیر طرح مذکور به‌طور کامل در سنوات ۱۳۹۶ به بعد دیده خواهد شد ضمن اینکه در سال ۱۳۹۵ ظرفیت عملی ۶۰درصد ظرفیت اسمی است و به مرور به ۹۰درصد افزایش خواهد یافت.


تاثیر این طرح در قالب جدول طرح توسعه (‌شماره 6‌) تهیه شده است:


با توجه به بررسی‌های صورت گرفته؛ مشاهده می‌شود که طرح می‌تواند ۸۶۷ ریال سود خالص در سنوات ۱۳۹۶ به بعد ایجاد کند، در سال مالی ۱۳۹۵ با توجه به اینکه طرح در ۶۰درصد ظرفیت فعالیت می‌کند قاعدتا سودآوری کمتری ایجاد خواهد شد.


نرخ فروش بر اساس تلفیقی از نرخ داخلی و صادراتی لحاظ شده که در یک حالت خوش‌بینانه می‌توان امیدوار به تحقق نرخ‌های بالاتری در بخش فروش بود، در بخش مواد اولیه، گاز به‌عنوان خوراک بر‌اساس 13 سنت با 30درصد تخفیف بر اساس آخرین مصوبات قانونی در زمینه واحدهای جدیدالاحداث پیش‌بینی شده است.


نتیجه نهایی: هرچند سودآوری سال مالی جاری به دلیل کاهش نرخ‌های فروش نسبت به پیش‌بینی‌ها و امکان تعیین نرخ گاز به میزان ۱۳ سنت با احتمال تعدیل منفی مواجه است اما پتانسیل‌های طرح توسعه تا حدی است که جذابیت‌های بلند‌مدتی در پتروشیمی شیراز ایجاد می‌کند.

تحلیل بنیادی پتروشیمی شیراز

تحلیل بنیادی پتروشیمی شیراز

تحلیل بنیادی پتروشیمی شیراز