ادغام میتال و آرسلور به مراحل نهایی نزدیک می‌شود

ادغام میتال استیل با آرسلور به مراحل تکمیلی خود نزدیک‌تر می‌شود. این سازمان جدید سالانه تقریبا ۱۲۰میلیون تن فولاد خام تولید خواهد کرد. اکثر مقامات صنعت اعلام کرده‌اند که احتمال می‌دهند با پیشروی پروسه این ادغام شاهد ادغام چندین شرکت کوچک‌تر نیز باشند. به گزارش سیما فلز به نقل از متال‌بولتن،در حال حاضر، به هرحال مشکل است حدس بزنیم که شرکت یکصد میلیون تنی بعدی چگونه شکل خواهد گرفت. ادغام دو غول بزرگ فولادی جهان -میتال و آرسلور- می‌تواند در حقیقت موجب کند شدن این پروسه شود. اکثر شرکت‌های فولادی در سراسر جهان گام‌هایی را در جهت جلوگیری از هرگونه درخواست واگذاری از سوی میتال یا آنهایی که مشتاقند اقدام مشابهی داشته باشند، برداشته‌اند.

گفته می‌شود هند به‌خاطر پتانسیل رشد آینده خود، در صدر لیست بازارهای جذاب اکثر شرکت‌های فولادی قرار گرفته است. در این میان گروه تجاری تاتا دست به افزایش دارایی خود در تاتااستیل از سطح کنونی ۲۷درصدی زده است تا هرگونه احتمال واگذار شدن را خنثی سازد.

فولادسازان بزرگ ژاپنی، نیپون استیل، سامیتمو متالز و کوبه‌استیل سهامداری متقابل خود را تقویت کرده‌اند. آنها به این تفاهم رسیده‌اند که در صورت بروز یک درخواست تصاحب برای هریک از آنها، دوتای دیگر رقم بالاتری را برای خرید هر سهم پیشنهاد دهند.

در اروپا چند شرکت فولادساز در برابر اقدام میتال جهت تصاحب آرسلور واکنش نشان داده‌اند و اقداماتی را برای حفظ خود از هرگونه مقاصد ناخواسته، به‌عمل آورده‌اند. این اقدامات از تخصیص سهم برای کارمندان گرفته تا بای‌بک سهام به منظور جلوگیری از فروخته شدن آن در بازار را شامل می‌شود.

اکثر فولادسازان می‌گویند که خواستار ادغام و تحکیم هستند، اما شدیدا خود را از واگذار شدن حفظ می‌کنند. برخی از معاملات و توافقات دوستانه بی‌شک به دور از انظار عمومی تحت بحث و بررسی قرار دارند، اما بانک‌های سرمایه‌گذار که مبالغ هنگفت و جذابی از ادغام بین میتال و آرسلور به جیب زدند با اشتیاق فراوان به‌دنبال فرصت‌های بیشتری هستند.

چه کسی می‌تواند در ادغام‌های آتی حضور داشته باشد؟ خریداران بعدی می‌توانند شامل اثر شرکت‌های بزرگ فولادی اروپای غربی و آمریکای شمالی باشد، اما در آنجا نیز یک سری فعالان جدید در صحنه بین‌المللی حضور دارند. فولادساز آمریکای لاتین، ترنیوم (Ternium) به‌عنوان مثال، ممکن است به‌دنبال خریدهای جهانی باشد- به همان شکلی که شرکت همکارش تناریس (Tenaris) در بخش تولید تیوب فولادی انجام داده است.

اکثر فولادسازان روسی دارای طرح‌های جاه‌طلبانه فراوانی در سطح بین‌المللی هستند. شرکت سوراستال که از سوی آرسلور ابتدا انتخاب و سپس کنار گذاشته شد قصد ندارد استراتژی جهانی شدن خود را کنار بگذارد، این شرکت خریدهایی را در ایتالیا، فرانسه و ایالات متحده داشته است. سایر کارخانه‌های نورد روسی نیز به‌دنبال خریدهایی در خارج از کشور هستند که در این میان می‌توان به اقدام اخیر اوراز (Evraz) برای تصاحب شرکت هایولد استیل اند وانادیوم آفریقای جنوبی اشاره کرد.

میتال‌استیل سرانجام موفقیت خود را در تلاش پنج‌ماه خود جهت تصاحب دومین فولادساز بزرگ جهان اعلام کرده است. میتال تقریبا ۹۲درصد سهام آرسلور را خریداری کرده است و معتقد است مراحل ادغام و ترکیب این دو شرکت را به سرعت طی خواهد کرد.

میتال‌استیل با اعلام نتایج پیشنهاد ۲۶میلیارد یورویی به سهامداران آرسلور، گفت سهام و اوراق قرضه قابل تبدیل که حدود ۸۸/۹۱درصد سرمایه آرسلور را تشکیل می‌دهند به فروش گذاشته شدند. در اول آگوست این شرکت ۶/۶۶۵میلیون سهم میتال استیل و ۷۷/۷میلیارد یورو به‌صورت نقدی به صاحبان سهام و اوراق قرضه خواهد پرداخت.

در نتیجه، سرمایه بازار میتال براساس قیمت نهایی سهم آن در ۲۴جولای، به حدود ۴۴۳میلیارد دلار بالغ خواهد شد. تقریبا ۵۵درصد سرمایه این شرکت به‌صورت آزاد خواهد بود.

لاکشمی‌میتال گفت، موافقت اکثریت قاطع سهامداران آرسلور می‌تواند راه را برای تسریع مراحل ادغام هموارتر سازد.

میتال اکنون به بازگشایی پیشنهاد خود جهت خرید کامل مابقی سهام آرسلور خواهد پرداخت. این پیشنهاد در هفدهم آگوست خاتمه خواهد یافت. بعد از آن، تحت قوانین لوگزامبورگ مابقی سهامداران جزء تا هفدهم نوامبر فرصت خواهند داشت سهام خود در آرسلور را به میتال بفروشند.