گروه بورس فلزات - مدیرعامل شرکت تعاونی آهن‌آلات واحد مرکز طی گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر اعلام کرده که قیمت تیرآهن بار دیگر ۱۸۱ تومان بالا رفته و این که قیمت تیرآهن طی یک ماه اخیر افزایش یافته قابل انکار نیست. ولی واقعیت این است که دلایل رشد قیمت تیرآهن در این مدت آن طوری نیست که از سوی محمدصادق مقدم، مدیرعامل شرکت تعاونی آهن‌آلات مرکز مطرح شده است.

وی رشد قیمت تیرآهن در بازار را به بورس فلزات نسبت داده و اظهار داشته به دلیل این که عدم تعادل بین عرضه و تقاضا برای این محصول در بازار وجود دارد، قیمت‌ها افزایش یافته و در پایان صحبت‌هایش نیز انحصاری بودن تولید از سوی ذوب‌آهن اصفهان و گروه ملی فولاد را باعث رشد بی‌رویه قیمت تیرآهن در بازار آزاد دانسته است.

با وجود این اظهارات واقعیت‌ها حکایت از ماجرای دیگری دارد چرا که قیمت فروش ذوب‌آهن تا یک ماه پیش که سیستم حواله‌ای به تازگی اجرا نشده حدود ۵۵۵ تومان در هر کیلو بود و اختلاف نرخ تیرآهن با بازار حدود ۵۰ تومان بود، اما بعد از فروش ۲۵درصد از تولید ذوب‌آهن تیرآهن‌های ۱۴، ۱۶، ۱۸‌به تعاونی‌هایی که از وزارت بازرگانی حواله یا معرفی نامه دارند به یکباره نرخ تیرآهن در بازار تا کیلویی

۸۰۰ تومان هم بالا رفت که روزنامه دنیای اقتصاد طی مطلبی تحت عنوان حرکت در مسیر معکوس بازار جهانی به این موضوع پرداخت که رشد قیمت آهن‌آلات به خصوص تیرآهن در بازار ایران از بازارهای جهانی هم پیشی‌ گرفته است و به نرخ بی‌سابقه‌ای در طول تاریخ صنعت و بازار فولاد ایران رسیده است.

رشد قیمت‌ها در بازار به حدی بود که حدود دو هفته پیش شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان برای تنظیم بازار حدود ۶۰هزار تن از محصولاتش را با میانگین نرخ ۶۳۵ تومان در هر کیلو در رینگ مبادلاتی بورس فلزات عرضه کرد این در حالی بود که عطش بازار برای این محصول باعث شد تا نرخ تیرآهن بر روی رقم ۷۰۹ تومان بسته شود. عرضه ۶۰‌هزار تنی ذوب‌آهن با میانگین نرخ ۷۰۹‌تومان هم نتوانست نرخ‌های ۸۰۰ الی ۸۱۰ تومانی بازار را پایین بیاورد.

در این بین وزارت بازرگانی با اعلام این خبر که دولت برای تعادل در بازار آهن یارانه‌‌ واردات می‌دهد، تلاش خود را برای کاهش قیمت فولاد انجام داد.

این وزارتخانه اعلام کرد که به دلیل این که مصرف تیرآهن در کشور سالانه حدود ۳میلیون تن است و در مقابل تنها یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰هزار تن آن در داخل کشور تولید می‌شود، برای جبران کسری این میزان و تعادل در بازار داخل دولت ۳۵۰میلیارد ریال یارانه برای واردات تیرآهن اختصاص داده که این مبلغ تنها محدود به بخش دولتی نیست و بخش خصوصی نیز می‌تواند در این امر سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد.

با ارائه این مطالب مشخص می‌شود که مقصر رشد قیمت تیرآهن شرکت ذوب‌آهن یا بورس فلزات نیست، بلکه این موضوع حدود سه ماهی است که شروع شده و شدت یافته و دولت نیز در صدد پیدا کردن راهی برای کاهش قیمت‌ها و جلوگیری از رشد بی‌رویه این محصول فولادی است.

البته فعالان بازار تغییر فصل و آغاز ماه مبارک رمضان و کاهش تقاضای تعاونی‌ها از خرید به صورت سهمیه‌ای به دلیل فاصله اندک قیمت بورس با بازار را دلیل محکمی برای کاهش قیمت تیرآهن در فصل جاری می‌دانند.

مدیرعامل شرکت تعاونی آهن‌آلات واحد مرکزی:

قیمت تیر‌آهن بار دیگر کیلویی ۱۸۱تومان افزایش یافت

مدیرعامل شرکت تعاونی آهن‌آلات واحد مرکزی با اشاره به قیمت ۵۸۲‌تومان برای هر کیلو تیرآهن طی یک ماه گذشته، گفت: طی یک ماه، قیمت هر کیلو تیر آهن به صورت تحویل فوری توسط بورس ۷۶۳‌تومان قیمت‌گذار‌ی شده است.

محمد صادق مقدم در گفت‌و‌گو با «مهر» گفت: در حال حاضر وضعیت آهن در بازار همانند ماه های گذشته بالا است و طی یک ماه گذشته هر کیلو ۱۸۱‌تومان نیز توسط بورس افزایش قیمت یافته است. وی افزود: در حال حاضر قیمت‌آهن به قیمت روز در بازار به فروش می‌رسد و این قیمت‌ها توسط بورس و به صورت شناور عرضه می‌شود.مدیرعامل شرکت تعاونی آهن‌آلات واحد مرکزی تصریح کرد: قیمت هر کیلو تیر‌آهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ در دوم مرداد ماه سال جاری ۵۸۲‌تومان به فروش می‌رسید حال آنکه طی یک ماه گذشته این محصول هر کیلو به قیمت ۷۶۳‌تومان به صورت تحویل فوری توسط بورس قیمت‌گذار‌ی شده است.وی با اشاره به اینکه هم اکنون مصرف‌کننده با مشکل مواجه است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که قیمت‌های جهانی تیر‌آهن از قیمت‌های داخلی پایین‌تر است به طوری که قیمت تمام‌شده هر کیلو تیر‌آهن وارداتی در داخل ۷۰۰‌تومان است. مقدم با اشاره به عدم تعادل عرضه و تقاضای آهن در بازار، افزود: تیر‌آهن به علت اینکه یک کالای انحصاری است و فقط توسط ذوب آهن اصفهان و مقداری نیز توسط گروه ملی فولاد تولید می‌شود، اندک است و تکافوی تقاضای بازار را نمی‌دهد‌، بدین ترتیب باید با افزایش تولید آن در داخل و یا واردات این کمبود جبران شود.وی گفت: پیش‌بینی می‌شود به‌تدریج با تغییر فصل و آغاز ماه مبارک رمضان و کاهش تقاضای آن در بازار تا حدودی قیمت آن تعدیل شود.