قیمت مس از ترس وقفه در عرضه بالا رفت

بعد از سقوط مس در روز جمعه، قیمت این فلز از بیم مسائل عرضه مجددا صعود کرد. به گزارش روابط‌عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران، در ساعت ۱:۵۶ در مرکز مبادله لندن، مس برای تحویل سه ماهه به قیمت ۷۷۰۰دلار رسید که قیمت قبلی آن در روز جمعه ۷۵۹۰دلار بود و نیکل از۲۸۵۰۰‌دلار به ۲۸۴۵۰‌دلار سقوط کرد. سایر فلزات نیز افزایش قیمت داشتند.

روی از ۳۴۳۰ به ۳۵۱۰‌دلار، سرب از ۱۲۳۰ به ۱۲۶۰‌دلار، آلومینیم از ۲۴۹۲ به ۵/۲۴۹۵‌دلار و قلع از ۸۹۷۵ به ۵۰/۹۰۳۷دلار رسید.

Numis تحلیلگر John Meyer گفت: قیمت مس با درک افزایش مخاطره در عرضه بالا رفت.

وی افزود: با اینکه ذخایر از ماه ژوئن به میزان ۲۲هزار تن افزایش یافته است، به‌نظر می رسد این امر ناشی از پایین آمدن تولید صنعتی در تابستان باشد.

انتظار می رود ذخایر کاهش یابد، زیرا ظرفیت‌های تولیدی در پاییز بالا خواهد رفت.

اطلاعات روزانه ذخیره نشان می دهد که امروز با افزایش ۲۷۰۰تن مس، ذخیره به ۱۲۸۱۰۰ رسیده است. با این وجود، این میزان بیش از سه روز نیاز جهانی نیست.

Meyer گفت: در حالی‌که غائله اسکوندیدا به تدریج فروکش کرده است، حالت فورس ماژور (وضعیت اضطراری) هنوز به قوت خود باقی است. وی افزود: این نگرانی وجود دارد که سایر اتحادیه های معادن برای افزایش حقوق و دستمزد در پاییز اقدام کنند.

اسکوندیدا، بزرگترین معدن جهان، روزانه ۳۵۰۰ تن مس تولید می کند.

بعد از اینکه تولید اسکوندیدا به نصف رسید، این شرکت مجبور شد در تحویل کنسانتره وضعیت فوق العاده اعلام کند. این معدن در نظردارد و ضعیت فوق را بهبود بخشد و ارسال محموله ها را به حالت عادی برگرداند. خروجی این معدن که قسمت عمده مالکیت آن متعلق به BHP بیلیتون و RioTinto است. در هفته آینده به وضعیت عادی در خواهد آمد.