گروه بورس‌فلزات- روز دوشنبه هر کیلو آلومینیوم ۲هزار و ۶۷۰تومان معامله شد که این قیمت از بیست و پنجم مردادماه تا به حال تقریبا در همین حد باقی مانده است، یعنی قیمت آلومینیوم طی ۲۰روز اخیر در بورس‌فلزات تهران ثابت مانده است. این ثبات به آن معنا نیست که قیمت‌ها در بازار آلومینیوم ایران حالت متعادلی دارد، چرا که در تمام مدت یاد شده نرخ آلومینیوم تنی ۴۶۸دلار بالاتر از میانگین قیمت‌های ۱۵روزه بورس‌فلزات لندن در بورس‌فلزات تهران معامله شده است. این اختلاف قیمت نسبت به معاملات روز سه‌شنبه لندن تنی ۴۱۰دلار است که نشان می‌دهد آلومینیوم در ایران فعلا از نرخ‌های جهانی گران‌تر است.

این اختلاف شدید قیمت بین بازار ایران و جهان اگرچه هنوز زیاد است، ولی حاکی از وجود انحصار و اتحاد تولیدکنندگان برای عرضه با قیمت‌های بالاتر نیست، بلکه شرایط فعلی عرضه و تقاضا سرنوشت آلومینیوم را این‌گونه رقم زده است. به رغم اینکه هم‌اکنون فقط ۲کارخانه در ایران تولید و عرضه آلومینیوم را عهده‌دار هستند، ولی در همسایگی ما ظرفیت عرضه یک‌میلیون تن آلومینیوم توسط کشور امارات به همراه واردکنندگانی که بدون هیچ‌گونه محدودیتی دست به واردات و عرضه این کالا می‌زنند، باعث شده تا عملا بحث انحصار در عرضه این کالا توسط تولیدکنندگان داخلی منتفی باشد.

آلومینیوم در امارات هنوز تنی ۱۰۰دلار گران‌تر از نرخ‌های LME معامله می‌شود و همین مورد واردات آلومینیوم به کشور را توجیه‌پذیر می‌کند.

شرایط فعلی آلومینیوم در بورس‌فلزات تهران در حالی است که پیش از این آنچه توسط تولیدکنندگان داخلی در بورس‌فلزات عرضه می‌شد خریدار نداشت، زیرا مشتریان این کالا می‌توانستند آن را از تجار واردکننده ارزان‌تر تهیه کنند. به عنوان مثال، تولیدکنندگان داخلی از بیست و پنجم مردادماه تا پنجم شهریورماه یعنی به مدت ۱۰روز آلومینیوم عرضه کردند، اما مشتری برای محصولات آنها پیدا نشد.

در آن زمان تمایل مشتریان به خرید از تجار واردکننده بود تا تولیدکنندگان داخلی. طی ۱۵روز اخیر که قیمت آلومینیوم در بورس‌فلزات لندن بالا رفته و به تنی ۲هزار و ۴۹۵دلار رسیده، مشتریان ایرانی به سوی بورس‌فلزات تهران برای خرید از تولیدکنندگان داخلی هجوم آورده‌اند و همین امر قیمت آلومینیوم را در این بازار رسمی تقویت کرده است.

روز سه‌شنبه ۵۸۰تن آلومینیوم توسط ایرالکو و یک‌هزار و ۸۴۰تن از این محصول توسط المهدی فروخته شد که البته محصول اولی کیلویی ۱۰۰تومان گران‌تر از محصول کارخانه دوم عرضه شد. شاید برخی دلیل این گرانی را هزینه حمل از بندرعباس تا سایر نقاط بدانند، ولی واقعیت این است که هزینه حمل خیلی کمتر از کیلویی ۱۰۰تومان است.

به هر حال به نظر می‌رسد اختلاف بین بازار داخلی و خارجی، واردات آلومینیوم را توجیه‌پذیر کرده و به زودی دوباره شاهد عرضه فراوان این کالا توسط تجار به بازار باشیم و عملا تا دو یا سه ماه آینده قیمت آلومینیوم در بورس‌فلزات تهران نسبت به بورس‌فلزات لندن متعادل‌تر شود.