وزارت صنایع از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خواسته که با تخصیص امتیاز برای واردات آهن قراضه مورد نیاز تولیدکنندگان فولاد کشور موافقت کند. به گزارش ایسنا رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت ایسنا، با اشاره به نیاز بالای کشور به آهن قراضه اظهار کرد: کشورهای دیگر، مواد خام موردنیاز خود را به راحتی صادر نمی‌کنند و در ایران نیز باید از صادرات آهن قراضه جلوگیری شود.

وی با بیان این که صادرات قراضه ارزش اقتصادی برای کشور به همراه ندارد و یک فعالیت مفید اقتصادی محسوب نمی‌شود، گفت: هم اکنون با توجه به محدودیت آهن قراضه موجود در جهان، قیمت آن بالا است و به همین دلیل واردات آن برای تولیدکنندگان داخلی فولاد صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به رشد نیاز سالانه کشور به آهن قراضه به دلیل توسعه صنعت فولاد تصریح کرد: برای تولید فولاد باید ۲۰درصد از وزن تولیدی آن از آهن قراضه استفاده شود و به این ترتیب تولید ۱۱میلیون تن فولاد خام نیازمند دو میلیون و ۲۰۰هزار تن آهن قراضه است.

وی میزان تامین آهن قراضه موردنیاز صنعت فولاد را از طریق آهن قراضه موجود در کشور حدود یک میلیون تن عنوان کرد و گفت: سالانه بیش از یک میلیون تن آهن قراضه نیز از طریق واردات تامین می‌شود.

وی با بیان این که هم اکنون قیمت آهن قراضه موجود در کشور پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است، گفت: ارزش این ماده تابع قیمت‌های محلی است، زیرا حمل و نقل نقش مهمی‌ در قیمت این ماده دارد و این مساله باعث شده قیمت داخلی قراضه حدود ۲۰درصد ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی باشد.

خلیفه سلطان در ادامه بر لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی فولاد تاکید کرد و گفت: صنعت فولاد کشور نیازمند دریافت تسهیلات به منظور خرید شمش فولاد موردنیاز خود است تا از این طریق با افزایش میزان تولید داخل، قیمت تمام شده فولاد نیز کاهش یابد.

وی افزود: تولیدکنندگان فولاد خواستار حمایت دولت و ارائه تسهیلات جهت واردات حدود یک میلیون تن شمش فولاد طی یک سال به کشور هستند که ما هم اکنون در حال مذاکره برای عملی شدن این موضوع هستیم.

وی با بیان این که هم اکنون سیستم بانکی به راحتی اعتبار لازم جهت واردات شمش فولاد را به تولیدکنندگان ارائه نمی‌دهد، گفت: به منظور برخورداری تولیدکنندگان از تسهیلات دولتی پیشنهادی از سوی وزارت صنایع به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه شده تا به این ترتیب اعتبار ویژه‌ای برای واردات آهن قراضه به تولیدکنندگان اختصاص یابد.