معدن و توسعه- تقاضا برای روی ظرف سه سال گذشته نسبت به عرضه آن پیشی گرفته است به طوری که جهان با کمبود مواجه شده است. تولید جهانی به مدد گسترش فعالیت‌های چین، هند و قزاقستان، ۵/۳‌درصد افزایش داشته است، اما پاسخگوی تقاضای فزاینده آن نیست.

تولید روی تصفیه‌شده نیز در چین و هند افزایش یافته است. همراه با افزایش تولید در کانادا جمعا ۹/۴‌درصد تولید جهانی افزایش نشان می‌دهد.

تولید در آمریکا ۲۲‌درصد کاهش داشته است که عمدتا به دلیل تعلیق در بهره‌برداری معدن Big River در ماه فوریه است. تولید مکزیک نیز ۳/۱۴‌درصد کاهش داشته است که دلیل آن مشکلات فنی در بهره‌برداری از معدن San Luis Potosi در ۶ ماه اول سال گذشته بود. در سال ۲۰۰۶ تقاضا ۱/۴‌درصد بالا رفته است. پس از یک کاهش شدید در سال ۲۰۰۵ مصرف در اروپا ۳/۵‌درصد و در آمریکا ۵/۴‌درصد بالا رفت، تقاضای چین ۳/۳‌درصد و تقاضای هند ۹/۷‌درصد افزایش داشته است. تقاضا در کره‌جنوبی تا ۲/۱۰‌درصد ارتقا یافت.

در سال ۲۰۰۶، چین به یک صادرکننده صرف روی تصفیه‌شده مبدل شد. واردات صرف این کشور ۷‌هزار تن بود که نسبت به واردات ۲۶۵‌هزار تنی آن در سال ۲۰۰۵ تغییر فاحشی داشته است. واردات خالص روی چین شامل کنسانتره روی با ۵/۴۷‌درصد افزایش به ۴۱۹‌هزار تن رسید.

میزان موجودی روی در انبارهای LME، ه۹۱هزار تن در پایان سال بود که ۳۰۳‌هزار تن کمتر از پایان سال ۲۰۰۵ است. میزان موجودی تولیدکنندگان تا ۳‌هزار تن افزایش یافته است. قیمت‌های نقد در LME در حد قابل‌ملاحظه‌ای بالا رفته و به ۳۲۶۹‌دلار در هر تن در سال ۲۰۰۶ رسید که ۱۳۷‌درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۰۵ است. قیمت میانگین سه ماهه ۳۲۴۶‌دلار بود که ۱۳۳‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. بالاترین قیمت در ۲۴ نوامبر، ۴۶۲۰‌دلار و پایین‌ترین آن ۱۹۱۲‌دلار در سوم ژانویه بود.

افزایش قیمت روی در هند

مصرف روی در هند به دلیل افزایش قیمت آن کاهش پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود با افت بیشتر به ۴۵۵‌هزار تن در ۲۰۰۷ ـ ۲۰۰۶ برسد. کارشناسان هندی پیش‌بینی کرده بودند که مصرف روی در بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ سالانه ۸‌درصد رشد داشته باشد. اما به جز رشد ۱۵‌درصدی در بین سال‌های ۲۰۰۴ـ۲۰۰۳ مصرف روی به اهداف پیش‌بینی شده نرسید. در سال ۲۰۰۵ـ۲۰۰۴ رشد ۶/۵‌درصد و در سال ۲۰۰۶ـ۲۰۰۵ حدود ۱/۶‌درصد بود.

افزایش قابل‌ملاحظه قیمت روی در دو سال گذشته مصرف‌کنندگان روی را مجبور ساخت که به مواد جایگزین روی، روی آورند. از مصرف‌کنندگان عمده روی می‌توان به صنایع فولاد ضدزنگ اشاره کرد.

در سال ۲۰۰۶ـ۲۰۰۵ مصرف روی ۴۲۰‌هزار تن بود. هنوز مشخص نیست که امسال میزان مصرف این فلز نسبت به ۴۵۵‌هزار تن پیش‌بینی شده پایین‌تر باشد یا نه. در هند ۷۵‌درصد مصرف روی در صنایع گالوانیزه، ۱۰‌درصد برای تولید باتری‌های خشک، ۱۰‌درصد در صنایع شیمیایی و ۵‌درصد در صنایع ریخته‌گری است. این کشور از نظر تولید روی خودکفا است.

بزرگ‌ترین تولیدکننده روی کشورهند Hindustan Zinc است که یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت انگلیسی Vedanta Resources است. ظرفیت تولید این شرکت هندی امسال به ۵۰۰‌هزار تن خواهد رسید و تا سال ۲۰۱۰ـ۲۰۰۹ به یک‌میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.