تقاضا برای آهن‌آلات 4برابر عرضه
گروه بورس فلزات - پیش‌بینی می‌شود امروز در بورس فلزات تهران همانند چهارشنبه گذشته معاملات گروه فولاد داغ و رونق داشته باشد.

تقاضا برای آهن‌آلات در بازار رسمی و غیررسمی بالا است و این موضوع به افزایش قیمت‌ها دامن زده است. اغلب تجار فولاد در بورس فلزات معاملات و خرید‌های خود را برای تحویل در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۶ انجام می‌دهند. این روزها بازار آهن‌آلات داغ و تقاضا بسیار بالا است. به طوری که در روزهای پایانی سال ۱۳۸۵ تقاضا برای آهن‌آلات در بازار رسمی (بورس فلزات) و غیررسمی (بازار آزاد) بیشتر از عرضه است. تجار تلاش خود را می‌کنند تا برای عرضه محصولاتشان در سال ۱۳۸۶ بیشترین خرید را از بورس فلزات تهران انجام دهند.
یکی از دلایل مهم گرانی آهن‌آلات طی روزهای گذشته تقاضای بالا برای این کالا است.به طوری که چهارشنبه گذشته تقاضا در برخی اقلام آهن‌آلات 4برابر عرضه بود.
افزایش بودجه‌های عمرانی دولت و نیاز بالای این بخش به آهن‌آلات و افزایش روند ساخت‌و‌ساز در بخش مسکن و صنعت، مهم‌ترین عامل افزایش تقاضا در بازار آهن‌آلات است.
حال دنیای اقتصاد برای اطلاع خوانندگان از وضعیت عرضه و قیمت انواع محصولات فولادی، آلومینیوم و مس در چهارشنبه هفته گذشته و مقایسه آن با هفته قبل در بورس فلزات تهران گزارشی تهیه کرده است که در پی می‌آید:
گروه معاملاتی آلومینیوم
چهارشنبه گذشته 2هزار و 130تن انواع شمش آلومینیوم از سوی آلومینیوم ایران و آلومینیوم المهدی عرضه شد، اما تنها یک هزار و 390تن تقاضا برای این نوع محصولات در بورس وجود داشت.
آلومینیوم ایران ۶۰۰تن بیلت ۶۰۶۳-۷ را نقدی کیلویی ۳۲هزار و ۷۱۱ریال عرضه کرد که با افزایش ۲۷۲ریالی در هر کیلو نسبت به هفته قبل مواجه شد. اما این نوع بیلت با شرایط سلف تحویل برای ۲۹ اسفندماه با تقاضایی روبه‌رو نشد.
آلومینیوم ایران 600تن شمش خالص pا1000 را با شرایط سلف عرضه کرد، اما این نوع شمش در چهارشنبه بدون مشتری بود. آلومینیوم المهدی 90تن شمش 1000P-99/5 را نقدی کیلویی 28هزار و 800 ریال با افزایش 100ریالی در هر کیلو نسبت به هفته قبل عرضه کرد.
اما ۱۰۰تن شمش ۵۰P-۹۹/۲ا، ۱۰۰تن شمش ۱۰۰۰P-۹۹/۶ا،۱۰۰تن شمش ۱۰۰۰P-۹۹/۷ا، ۶۰تن شمش ۵۰P-۹۹/۵ا،۸۰ تن شمش ۵۰P-۹۹/۶ و ۱۰۰تن شمش ۱۰۰۰P-۹۹/۲ این شرکت با تقاضایی مواجه نشد.
گروه معاملاتی فولاد
چهارشنبه گروه فولاد در بورس فلزات تهران شاهد حجم بالای تقاضا برای محصولات فولادی و عرضه پایین از سوی تولیدکنندگان بود. به طور میانگین میزان تقاضا در رینگ مبادلاتی فولاد در بورس فلزات تهران در چهارشنبه گذشته ۴برابر میزان عرضه بود که این خود سبب افزایش قیمت در بورس شد.
ذوب‌آهن اصفهان با عرضه 48هزار و 200تن انواع محصولات فولادی در رتبه اول، فولاد خراسان با عرضه یک‌هزار تن در رتبه دوم، فولاد آذربایجان با عرضه 660تن در جایگاه سوم و فولاد یزد با عرضه 250تن در جایگاه آخر قرار گرفت.
ذوب‌آهن اصفهان یک‌هزار و ۵۰۰تن میلگرد۱۲-A۲ ، یک‌هزار و ۵۰۰تن میلگرد ۲۰-A۳ا،۴ هزار و ۵۰۰تن میلگرد ۱۸/۱۶/۱۴-A۲ا، ۲۱هزار تن تیرآهن ۱۴ و ۱۶ و ۱۸ و ۴هزار و ۵۰۰تن میلگرد ۲۲/۲۵/۳۲ - A۳ را به صورت سلف تحویل برای ۳۱ اردیبهشت ماه به قیمت کیلویی ۷هزار و ۲۶۱ریال عرضه کرد.
میلگرد20-A3 ذوب‌آهن با افزایش یک‌هزار و 21ریالی در هر کیلو نسبت به هفته قبل عرضه شد.
ذوب‌آهن ۶هزار و ۸۰۰تن میلگرد ۱۴/۱۶/۱۸/۲۰اA۳-، دوهزار و ۷۲۰تن میلگرد ۱۶/۱۴اA۲-، دوهزار و ۷۲۰تن میلگرد ۱۲/۱۰/۸ A۲- و دوهزار و ۷۲۰تن میلگرد۳۲/۲۵/۲۲ا A۳- را به صورت سلف تحویل برای ۳۱ اردیبهشت را به قیمت کیلویی ۶هزار و ۱۳۸ریال عرضه کرد.


ذوب‌آهن اصفهان ۴۰تن میلگرد ۱۴اA۲- ،ا۴۰تن میلگرد ۱۸-A۳ا،۶۰تن میلگرد۱۲/۱۰- A۲ و ۱۰۰تن میلگرد ۲۵/۲۸ - A۳ را به صورت سلف تحویل برای ۲۹اسفند ماه به قیمت کیلویی ۶هزار و ۳۵۸ریال عرضه کرد. فولاد خراسان ۴۰۰ تن میلگرد ۲۵/۲۲ا-اA۳ و‌۶۰۰ تن میلگرد۲۰، ۱۸، ۱۶، ۱۴ا- A۳ را به صورت سلف تحویل برای ۳۱ فروردین ۸۶ به قیمت کیلویی ۶هزار و ۱۵۰ریال عرضه کرد. محصولات فولاد خراسان در هفته گذشته با تقاضایی همراه نبود و معامله‌ای صورت نگرفت.
فولاد‌ آذربایجان 450 تن میلگرد 20، 18، 16، 14ا- A3 و 210 تن میلگرد 25، 22- A3 را به صورت سلف تحویل برای 31 اردیبهشت‌ماه به قیمت کیلویی 6هزار و 100ریال عرضه کرد که با افزایش 50ریالی در هر کیلو نسبت به هفته گذشته همراه بود.
فولاد یزد ۲۵۰ تن میلگرد ۱۶- A۳ را نقدی کیلویی ۶هزار و ۲۷۰ریال عرضه کرد. از سوی دیگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران ۵۰۰ تن تیرآهن کوتاه ۱۴ را نقدی عرضه کرد ولی این نوع تیرآهن چهارشنبه در بورس بدون مشتری بود و معامله‌ای انجام نشد.
گروه معاملاتی مس
شرکت ملی مس ایران ۴۶۰ تن مس مفتول و شرکت تولیدی دنیای مس نیز ۱۰۰ تن مس مفتول ۸ میلیمتری را عرضه کردند.
شرکت ملی مس 460 تن مس مفتول را نقدی به قیمت کیلویی 60هزار و 333ریال را با افزایش 4هزار و 584ریالی در هر کیلو نسبت به هفته قبل عرضه کرد.
شرکت تولیدی دنیای مس نیز ۱۰۰ تن مس مفتول ۸ میلیمتری را نقدی کیلویی ۶۰هزار و ۴۳۸ریال با افزایش ۴هزار و ۵۷۸ریالی در هر کیلو نسبت به هفته گذشته ارائه کرد.
از سوی دیگر شرکت ملی مس 20تن مس مفتول را با شرایط نقد عرضه کرد ولی با تقاضایی این نوع مس روبه‌رو نشد و دادوستدی صورت نگرفت.