قیمت ورق فولادی در ایران طبق قیمت‌های جهانی نرخ‌گذاری می‌شود

گروه بورس فلزات - قیمت ورق فولادی در بازارهای داخلی براساس قیمت این محصول در بازارهای جهانی نرخ‌گذاری می‌شود. محمد رجایی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر قیمت ورق فولادی در بازارهای جهانی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰دلار در هر تن است که قیمت‌های داخلی هم با اندکی اختلاف مبادله می‌شود.

وی در خصوص رشد قیمت محصولات فولادی در بازارهای داخلی گفت: افزایش نرخ این محصول در بازارهای جهانی و رشد قیمت مواد اولیه و انرژی از جمله عوامل رشد قیمت ورق فولادی است.

رجایی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۵۰ الی ۶۰تومان از فروش هر کیلو ورق در بازارهای داخلی را تحت عنوان مالیات، صندوق بازنشستگی فولاد، تجمیع عوارض به دولت می‌دهیم. در حالی که در صورت صادرات تنها بابت هر کیلو ۲۰ تومان به عنوان هزینه حمل باید پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: با وجود آنکه به دلیل مواردی که ذکر شد صادرات برای شرکت فولاد مبارکه صرفه اقتصادی دارد اما تنها ۲۵درصد از محصولاتمان را صادر می‌کنیم و حدود ۷۵درصد از آن را وارد بازارهای داخلی می‌کنیم.

رجایی افزود: ما برای تهیه و تولید مواد اولیه فولاد ازجمله سنگ آهن هیچ کمکی از سوی دولت و سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی دریافت نمی‌کنیم و فقط از تولیدکنندگان داخلی محصول مورد نیاز خود را تهیه می‌کنیم که فقط در هزینه‌های اضافی حمل و نقل و گمرکی صرفه‌جویی می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به میزان تولید و صادرات در سال‌جاری گفت: در یازده ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۹۱/۴۷درصد رشد را در بخش کلاف سرد داشتیم، بدین معنی که در سال‌جاری حدود ۷۱۰تن تولید داشتیم در حالی که این رقم در سال گذشته معادل ۴۸۰تن بود.

همچنین در واحد نورد گرم نیز با تولید ۴هزار و ۹۵تن معادل ۹۳/۳ درصد رشد را تجربه کردیم.در سال‌جاری میزان تولید کل محصولات با ۷ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار تن رسید که ارزش این میزان نیز با رشد ۲۶ درصدی معادل ۲۲ تریلیون و ۱۷۸میلیارد و ۹۹۷ میلیون ریال بود. وی ادامه داد: ارزش ارزی تولیدات مبارکه از سال ۱۳۷۲ تاکنون معادل ۱۲میلیارد دلار بوده و میزان کل تولید فولاد خام نیز در این مجموعه طی مدت ذکر شده معادل ۳۸میلیون و ۷۶۲هزار تن بوده است.

رجایی افزود: در سال‌جاری ارزش میزان صادرات ما حدود ۵۳۰میلیون دلار بوده این در حالی است که نیاز ارزی ما به صادرات تنها ۲۰۰میلیون دلار بوده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص کسب درآمد ارزی این شرکت طی ۵سال اخیر گفت: ۴۳۶میلیون و ۸۵۹هزار دلار رقم درآمد ارزی این شرکت در سال ۱۳۸۴ بود. در سال ۸۳ هم درآمد ارزی این شرکت معادل ۴۳۹میلیون و ۶۰۴هزار دلار و در سال ۸۲ نیز این رقم معادل ۱۱۲میلیون و ۳۸۱هزار دلار بود که در سال ۸۱ و ۸۰ نیز این رقم به ترتیب ۱۳۴میلیون و ۴۵هزار دلار و ۱۱۸میلیون و ۲۶۷هزار ریال بود.

وی ادامه داد: پس از راه‌اندازی بورس‌فلزات تهران،‌ میزان سودآوری این شرکت به طرز چشمگیری افزایش یافت، به طوری که در سال ۸۲ این رقم معادل ۲تریلیون و ۶۹۶میلیارد و ۳۵۱میلیون ریال بود که در سال ۸۳ به ۶تریلیون و ۵۱۳میلیارد و ۲۹۲میلیون ریال رسید و در سال ۱۳۸۴ معادل ۵تریلیون و ۸۳۳میلیارد و ۶۲۲میلیون ریال شد. رجایی افزود: رقم سود قبل از کسر مالیات این شرکت از ابتدای سال‌جاری تا ۱۵ اسفندماه نیز معادل ۶۵۰میلیارد تومان شد. وی در خصوص پیش‌بینی وضعیت قیمت انواع محصولات فولادی شرکت فولادمبارکه در سال آینده گفت: مبنی قیمت‌گذاری انواع محصولات فولادی فولادمبارکه براساس نرخ جهانی این محصول است و در صورتی که قیمت محصولات فولادی در دنیا در همین حدود باقی بماند و اتفاقی نیفتد، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها طبق همین روال باشد و افزایش نیابد.