خرید بزرگ دیگر «هندی‌ها»

گروه بورس فلزات - علی غفوری - ابتدا، نوبت تاتا استیل بود و اکنون نوبت شرکت Hindalco است. یک شرکت دیگر هندی اقدام به خرید یک رقیب بزرگ‌تری را در کشوری صنعتی کرده و در نتیجه همانند صنعت فولاد در صنایع آلومینیوم جهان نیز نوعی توازن قدرت جدیدی به‌وجود آمده است. هیندالکو توافق کرد که برای خرید نوولیس ۶میلیارد دلار پول بپردازد. شرکت نوولیس آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات نورد شده آلومینیوم در جهان است که دارای ۴/۲میلیارد دلار بدهی است.

هیندالکو که بزرگ‌ترین تولیدکننده فلز غیرآهنی هند است در نظر دارد، با استقراض ۸/۲میلیارد دلار و جمع‌آوری ۷۵۰میلیون دلار از گروه آدیتیا بیرلا منابع مالی لازم برای این خرید را تامین کند.

خرید نوولیس بزرگ‌ترین رخ‌داد جهانی در نوع خود است.

ترکیبی از هیندالکو و نوولیس بزرگ‌ترین مجتمع آلومینیوم‌سازی در جهان را به‌وجود خواهد آورد که هزینه تولید آلومینای آن پایین بوده و تجهیزات تولید آلومینیوم آن دارای بالاترین توان نورد محصولات آلومینیومی در جهان خواهد بود.

به نظر می‌رسد که اکثر تحلیلگران این خرید را تایید می‌کنند. مدت‌ها درج خبر این خرید و شایعات آن در روزنامه‌های هندی موجب تعجب همگان شده بود و در جای دیگری نیز چندان این خبرها را جدی تلقی نمی‌کردند. اکثر دست‌اندکاران بازار معتقدند که در پشت این قضیه یک منطق استراتژیک وجود دارد و به‌ عدم تناسب بین دو شرکت چندان توجهی ندارند.

هیندالکو عمدتا یک تولیدکننده آلومینیوم اولیه یا شمش (Primary Aluminum) است که میزان تولید آن حدودا به ۴۲۹۰۰۰تن در سال می‌رسد.

این کارخانه در نظر دارد با احداث واحدهای جدید تا سال ۲۰۱۱ ظرفیت خود را به ۵/۱میلیون تن برساند اما هنوز پس از توسعه نیز به بزرگی نوولیس‌ نخواهد رسید. نوولیس سال گذشته حدود ۸۷/۲میلیون تن محصولات نورد شده آلومینیوم به بازار عرضه کرده است.

درآمد این شرکت هندی در سال ۲۰۰۵ به میزان ۵/۲میلیارد دلار در مقابل ۴/۸میلیارد دلار این شرکت آمریکایی به مثابه فیل و فنجان است.

به نظر می‌رسد نباید شک کرد که شرکت هیندالکو بتواند با تامین منابع مالی لازم شرکت بزرگ‌تر از خود را بخرد چون اولا به راحتی می‌تواند به منابع مالی بانک‌هادسترسی داشته و ثانیا اینکه شرکت آدیتیا بیرلا سال گذشته ۷/۹میلیارد دلار درآمد داشته است.

اما واقعیت این است که این درخواست خرید ۶میلیارد دلار حدودا ۵/۱۶درصد بالاتر از قیمت سهام شرکت نوولیس قبل از اعلام درخواست این خرید است که لاجرم این سوال را در اذهان به‌وجود آورده است که آیا این شرکت هندی شرکت غربی را گران نمی‌خرد؟

شرکت هندی می‌گوید آنان برای به دست آوردن نوولیس به ارزش سهام آن بهای بالاتری پرداخت کرد‌ه‌اند ولی در حال پرداخت هر گونه پول بیشتری را به نوولیس تکذیب شده است.

مدیرعامل هیندالکو می‌گوید اگر بخواهی شرکت خوبی را بخری شکی نیست که باید پول بیشتری را برای آن بپردازند. او اضافه می‌کند ما برای خرید فوولیس منصفانه پرداخته‌ایم و در آینده بدون شک رشد و سوددهی شرکت جدید مستمر خواهد بود.

یکی از اهداف این اقدام یا ادغام مقابله با تغییرات قیمت‌های شمش و آلومینیوم در بازارهای جهانی است. فروش محصولات با ارزش افزوده بالاتر به شرکت جدید مصونیت کاملی در مقابل قیمت‌های بازار بورس فلزات لندن می‌دهد. اما به نظر می‌رسد که هنیدالکو هنوز باید برای ادغام با نوولیس وارد جزئیات کار شود.

مدیریت این شرکت آمریکایی که پایگاه آن در آتلانتا است قبلا اعلام کرده بود که در نظر دارد یک استراتژی جدیدی در مقابل افزایش قیمت‌ها (hedging) تدوین کند که در آن زمان صحبت از امکان فروش دارایی‌های فرعی آن مانند کوره‌های ذوب در برزیل نیز مطرح بود.

به هر حال مدیر عامل شرکت هندی می‌گوید هنوز نمی‌توان در خصوص تصمیمات قبلی این شرکت آمریکایی اعلام نظر کرد.

شک و تردید در خصوص طرح کلی شرکت هیند الگو برای خرید نوولیس یکی از دلایلی است که نظرات مختلفی را بین تحلیلگران هندی به وجود آورده است.

بعضی از کارشناسان چشم‌انداز استراتژیک این حرکت را ستوده‌اند و اظهار می‌دارند که نوعی ارزش و شخصیت به صنعت هند می‌دهد ولی برخی از آنان نیز نگران تاثیرات منفی این اقدام بر روی ترازنامه هیندالکو هستند.

یک کارشناس بورس هندی معتقد است که حرکت هیندالکو واقعا ارزشمند است و خرید مناسبی است و قیمت یا بهای آن نیز منصفانه است و اگر او جای مالک هیندالکو بود همین کار را می‌کرد.

شرکت نوولیس قراردادهایی را با مشتریان خود منعقد کرده است تا مانع انتقال هزینه کامل آلومینیوم شود. اما این قراردادها به تدریج خاتمه می‌یابند.

ارزش این قراردادها در سال ۲۰۰۶ حدود ۳۵۰میلیون دلار بود که در ۹ ماه اول سال گذشته ۱۷۰میلیون دلار خود به همراه داشته که می‌بایستی به سوددهی تبدیل شود.یک کارشناس هندی می‌گوید شما نمی‌توانید دارایی کارخانه‌های همانند نوولیس را به قیمت بهتری خریداری کنید. در حقیقت ضرردهی نوولیس بدین مفهوم است که هیندالکو آن را به قیمت ارزانی خریده است.

ارزش سهام هیندالکو در ۱۲ فوریه یعنی یک روز پس از اینکه این خرید اعلام شد ۱۴درصد تنزل پیدا کرد. کارشناس دریچه بانک در هند می‌گوید: نمی‌دانم چرا مدیریت می‌خواهد شرکت هیندالکو را با چنین خریدی از بین ببرند.

مدیران آن شرایط بسیار بدی در آیین خواهند داشت.نوولیس هزینه‌های تولید هیندالکو ولی به هرحال تا زمانی که مشخص شود چگونه هیندالکو می‌خواهد شمش آلومینیوم نوولیس را تامین کند نمی‌توان میزان ریسک این معامله را دقیقا تعیین کرد.

اما بازار آمریکا نیز این خرید یا ادغام را به گونه‌ای احتیاط‌آمیز مورد تایید قرار داده‌اند و می‌گویند اگرچه این معامله دارای هزینه سنگینی است برای شرکت هندی ولی در بلندمدت ارزش استراتژیک آن مطلوب خواهد بود.

یک تحلیلگر می‌گوید: به نظر می‌رسد که Birla بهای سنگینی را برای این ارزش استراتژیک می‌پردازد. در انتهای کار خرید بسیار گرانی است ولی برای سهامداران نولیس سودمند خواهد بود، کارشناس دیگری می‌گوید:‌ به نظر می‌رسد بهای سنگینی که هیندالکو می‌پردازد به گونه‌ای طراحی شده است که این شرکت را ناک اوت کند.

مشخص است که این شرکت هندی سعی کرده است با پرداخت بهایی سنگین رقبای خود را از صحنه خارج کند، چون یک شرکت رقیب دیگری مانند Aleris سال گذشته می‌خواست نوولیس را بخرد ولی توان یا پیشنهاد مالی هیندالکو رقبا را کنار زد.

اما به هر حال کارشناسان نگران سقف قیمت‌ها هستند که افزایش قیمت آلومینیوم را محدود می‌کند و این قیمتی است که ورق‌سازان آن را به مشتریان خود انتقال می‌دهند. سقف قیمت حدود ۸۵درصد در هر پوند تعیین شده است که نوولیس و رقبای آن را در معرض افزایش قیمت آلومینیوم قرار داده است که در‌حال‌حاضر حدود ۲۶/۱دلار در هر پوند دادوستد می‌شود.

شرکت نوولیس در نه ماه اول سال ۲۰۰۶ با ۱۷۰میلیون دلار ضرر مواجه شد که دلیل آن عدم توانایی انتقال قیمت‌های بالاتر فلز به واسطه رسیدن قیمت‌های فروش ورق‌های قوطی به سقف بوده است.

سخنگوی نوولیس دقیقا مشخص کرد که چه زمانی سقف قیمت‌ها برداشته خواهد شد، اما تحلیلگران می‌گویند زمان آن تا پایان سال ۲۰۰۸ یا ۲۰۱۰ خواهد بود.

به هر صورت کارشناسان می‌گویند: این اقدام هیندالکو جای نگرانی دارد چون به دلیل وجود سقف قیمت‌ها بهای پرداختی به نوولیس بسیار سنگین بوده است.

برخی نیز می‌گویند‌:‌ اگر مساله قیمت و پریمیوم (بهای سنگینی برای این خرید) را کنار بگذاریم این اقدام در بلندمدت دارای ارزش استراتژیک بالایی خواهد بود چون هیندالکو به آلومینای زیاد و محصولات ارزان آلومینیوم دسترسی خواهد داشت و پس از ادغام با نوولیس مزیت‌های تولید مطلوبی را به دست خواهد آورد. هیندالکو از نظر هزینه و توازن آلومینا شرایط بهتری به دست خواهد آورد.

به هر صورت هیندالکو شاید سعی می‌کند نشان دهد که چیزی همانند اتفاق تاتا- کوروس رخ نداده است که در هر موردی پرداخت قیمت بالا نوعی حرکتی زیرکانه بوده است که می‌بایستی منتظر نشست و آینده را دید.