دولت توان تولید یک میلیون و 800هزار تن تیرآهن را دارد

گروه بورس فلزات -رسول خلیفه سلطان با اشاره به قیمت‌های بالای جهانی شمش گفت: واردات شمش فولاد از سوی بخش خصوصی به صرفه نیست. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد افزود: به علت بالا بودن قیمت‌های جهانی شمش واردات شمش فولاد توسط تولیدکنندگان بخش خصوصی به صرفه نیست.

رسول خلیفه سلطان به تشکیل جلساتی برای تامین شمش از خارج از کشور میان وزارتخانه‌‌های صنایع و معادن و بازرگانی و ریاست جمهوری اشاره کرد و نیاز کارخانه‌های تولیدکننده فولاد شمش را بیش از ۲میلیون تن دانست.

وی تصریح کرد: در سال گذشته حدود دو میلیون و ۷۰۰هزار شمش وارد کشور شده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطر نشان کرد: در صورت تامین یک سوم مواد اولیه مورد نیاز فولادسازان در سال جاری، کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و گروه ملی حدود یک میلیون و ۸۰۰هزار تن تیرآهن تولید خواهند کرد.

وی با اشاره به این که در صورت تامین مواد اولیه مشکلی برای تولید تیرآهن و میلگرد وجود نخواهد داشت پیش‌بینی کرد با اجرای برنامه‌های دولت برای واردات مواد اولیه از خارج بازار تیرآهن و قیمت آن متعادل می‌شود.

خلیفه سلطان افزود: بخش خصوصی هم‌اکنون حدود ۲۰ تا ۲۵درصد بازار میلگرد کشور را تامین می‌کند که با واردات به موقع و کافی مواد اولیه این بخش می‌تواند به تنهایی ۶۰درصد از نیاز بازار داخل راتامین کند.

وی میزان تولید میلگرد و نبشی توسط بخش‌خصوصی را در سال گذشته حدود ۲میلیون و ۱۵۰هزار تن اعلام و تصریح کرد: در صورت واردات و تامین مواد اولیه بخش‌خصوصی توان تولید میلگرد را تا سقف ۵میلیون تن دارد. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد خواستار اتخاذ تدابیری برای تامین مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌های نوردی شد و گفت: با اجرایی شدن این امر تولیدکنندگان نورد می‌توانند کل نیاز کشور به میلگرد و مقاطع طویل راتامین کنند. وی افزود: در صورت عدم تامین مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌های نورد، تولیدکنندگان تنها با ۲۵درصد ظرفیت خود می‌توانند تولیدکنند و عملا این امر موجب غیراقتصادی بودن تولید آنها می‌شود. وی در خصوص قیمت شمش فولاد افزود: قیمت‌های داخلی این مواد متاثر از بازارهای جهانی است.

خلیفه سلطان با اشاره به اینکه تولید ورق در کشور بیشتر از نیازمان است، تصریح کرد: میزان تولید ورق در سال‌جاری به بیش از ۴میلیون و ۵۰۰هزار تن خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در خصوص تامین مواد اولیه تولید ورق هیچگونه مشکلی در کشور وجود ندارد و کل نیاز کشور در داخل تامین می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص عرضه اندک محصولات فولادی توسط بخش‌خصوصی در بورس فلزات گفت: بخش‌خصوصی به علت تولید اندک خود، نمی‌تواند بیش از ۲۰تن محصولات فولادی در بورس فلزات عرضه کند و این در حالی است که محموله‌ای زیر ۲۰۰تن وارد بورس نمی‌شود.