فولادسازان عرب اشتباه کردند

گروه بورس فلزات - هلال الطوراقی، مالک و رییس هیات‌مدیره گروه فولادسازی الطوراقی عربستان سعودی (ATG) از عدم همکاری بین فولادسازان دولتی و خصوصی کشورهای عربی انتقاد کرد. وی می‌گوید، با توجه به توافقات اخیر برای سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت سرمایه‌گذاری Sphere استرالیا و شرکت فولاد قطر (کاسکو) و شرکت سابیک عربستان برای اکتشاف و استخراج ذخائر سنگ‌آهن در موریتانی، نمایندگان بخش‌خصوصی ابدا در این همکاری مشارکت نکردند.

مشارکت در این پروژه را می‌شد حتی با یک تلفن ساده بخش‌خصوصی انجام داد.در اوائل ماه مارس امسال شرکت جدید عربستان و کاسکوی قطر توافق کردند که در پروژه ۷میلیون تن در سال DRI (گندله‌سازی) موریتانی سرمایه‌گذاری کنند.

کارهای مطالعات امکان‌سنجی آن پایان یافته و شرکت استرالیایی Sphere و Snim موریتانی و کاسکو در این پروژه همکاری می‌کنند.

با توجه به توافقات صورت پذیرفته سابیک و کاسکو زیر ۵۰درصد پروژه را در اختیار خواهند داشت که قرار است در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شود. در این میان سهم سابیک ۹/۳۴درصد و سهم کاسکو، ۱۵درصد خواهد بود.

اما الطوراقی تاکید کرد که دو شرکت فوق‌الذکر دولتی هستند و این وضع حاکی از آن است که فولادسازان دولتی و خصوصی اعراب با یکدیگر اختلاف دارند.

این سخنان الطوراقی موجب بر هم زدن جو کنفرانس آهن و فولاد اعراب که در آن سخنرانی می‌کرد، شد.

وی انتقادات خود را بیشتر کرده و اظهار داشت: توافق بین الجزیره و اتحادیه اروپا تحت عنوان Eurmed (تجارت بدون گمرکی) اصلا توافق درستی نیست چون واردات فولاد الجزیره از دیگر کشورهای عربی قائده و قانون دارد.

الطوراقی افزود: اتحادیه همکاری‌های بین اعراب حدود ۳۵سال است به وجود آمده است و برای ایجاد همکاری‌ها می‌بایستی هدفی فی‌ما‌بین

داشته باشیم.

مطالعات امکان‌سنجی نشان می‌دهد که پروژه سنگ آهن موریتانی دارای ۷۰۱میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن است که ۵۰۱میلیون تن آن قطعی و ۴۷۲میلیون تن آن تخمینی و احتمالی است.

شرکت Sphere استرالیا در نظر دارد از یک سنگ و شکن با ظرفیت بهره‌برداری ۱۷میلیون تن در سال برای خرد کردن سنگ‌آهن استخراج شده (ROM) استفاده کند که حداقل عمر بهره‌برداری از معدن ۳۳سال خواهد بود.

محصولات این معدن یک واحد گندله‌سازی در کنار معدن را تغذیه خواهد کرد.

توسعه ظرفیت کارخانه‌ فولادسازی ATG عربستان

کارخانه فولادسازی ATG (گروه الطوراقی) عربستان در نظر دارد ظرفیت فولادسازی خود را تا سال ۲۰۱۱ به ۲۵/۶ میلیون تن برساند.

دولت‌های عربی می‌خواهند ۱/۳۸میلیارد دلار در پروژه‌های پتروشیمی و پالایشگاه در چهار سال آینده سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاری در سایر پروژه‌ها بالغ‌بر ۲/۷۵میلیارد دلار خواهد شد.

به منظور بهره‌برداری از این طرح توسعه ATG طرح‌هایی مانند احداث واحدهای جدید، ادغام، خرید و سرمایه‌گذاری مشترک را در دست برنامه دارد. ATG اعلام کرده است که حاضر است با مشارکت کارخانه‌های ناکارآمد یا غیراقتصادی سرمایه لازم و دانش فنی و نیروهای انسانی ماهر آنان را تامین کند.