هشدار فولادسازان اروپایی به چین

گروه بورس فلزات- علی غفوری: کنفدراسیون صنعت فولاد اروپا (Eurofer) از چین خواسته است که میزان صادراتش را به زیر ۲میلیون تن برساند و در غیر این صورت مساله را به سازمان تجارت جهانی خواهد کشاند. کارشناسان معتقدند که با وجود افزایش قیمت‌های داخلی در چین از میزان صادرات چین چیزی کاسته نخواهد شد.

گوردون موفات، مدیرکل کنفدراسیون مذکور در کنفرانسی در جنوب چین مطرح کرده است که میزان صادرات چین به اروپا در سال گذشته به بیش از ۵میلیون تن رسیده است که نسبت به سال قبلی آن ۳۰۰ الی ۴۰۰هزار تن بیشتر است. نامبرده اضافه می‌کند که افزایش صادرات فولاد چین به اروپا می‌تواند موجب تیرگی روابط این دو شود.

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۰۷ تولید فولاد خام در چین ۱۳درصد افزایش پیدا کند. کاهش میزان صادرات فولاد چین به نفع سایر تولیدکنندگان منطقه مانند نیپون استیل و پوسکو خواهد شد. چین نگران سرمایه‌گذاری زیاد در بخش دارایی‌های ثابت، سیاست‌های سخت‌گیرانه اعطای وام و فرآیند‌های طولانی اخذ مصوبه‌ها است.

از سال ۲۰۰۱ سرمایه‌گذاری در بخش فولاد به تدریج افزایش داشته است. رشد تولید فولاد چین کاهش یافته است. این کشور اقداماتی را برعلیه صادرات اتخاذ کرده است. اما اگر تقاضای آمریکا مطلوب باشد چین از این بازار برای صادراتش بهره‌مند خواهد شد.

افزایش آهسته‌تر تولید و اقدامات دولت چین برای کنترل مازاد تجاری می‌تواند میزان صادرات را در سطح سال قبل یا پایین‌تر نگه دارد. با کاهش تقاضا برای فولاد در چین از میزان رشد تولید نیز کاسته خواهد شد.

۶۰درصد تولید فولاد جهان در اختیار چینی‌ها

طی پنج سال آینده چین ۶۰درصد تولید و مصرف جهانی فولاد را به خود اختصاص خواهد داد. به هر صورت کارشناسان اشاره می‌کنند، داستان اصلی غرب ادغام در صنعت فولاد است حال آنکه سوژه اصلی چین بالابردن میزان تولید است.

چین در سال ۲۰۰۶ حدود ۴۱۸میلیون تن تولید داشته است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۰۷ میزان تولیدش به ۴۷۰میلیون تن برسد. سنگ‌آهن نقش بسیار زیادی در افزایش یا کاهش میزان صادرات فولاد دارد.

عدم توازن در عرضه و تقاضای مواداولیه و محصولات نهایی مشهودتر است.

چین در سال ۲۰۰۶ حدود ۴۳میلیون تن تولید کرده که ۶/۱۰۹درصد افزایش داشته است حال آنکه میزان واردات آن با ۳/۲۸درصد کاهش به ۵/۱۸میلیون تن رسیده است.

سنگ‌آهن وارداتی چین در سال ۲۰۰۶ با ۵/۹درصد افزایش قیمت مواجه بوده حال آنکه در سال ۲۰۰۵ این افزایش قیمت ۵/۷۱درصد بود. هند در ۲۸فوریه اعلام کرد در نظر دارد قیمت هر تن سنگ‌آهن صادراتی خود را ۷دلار در هر تن از ابتدای ماه مارس افزایش دهد.

چین در سال از هند ۷۴میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرده است که ۲۰درصد واردات این کشور را در برمی‌گیرد.

سال ۲۰۰۵ سالی بود که فولادسازان بزرگ چینی موتور محرکه افزایش تولید فولاد در این کشور بودند ولی سال ۲۰۰۶کاملا برعکس بود و سالی بود که فولادسازان کوچک چینی که عمدتا خصوصی بودند این نقش را به عهده داشتند.

هشت شرکت جدید چینی توانستند در سال ۲۰۰۶به لیست ۱۲۰فولادساز بزرگ چینی درآیند که تعداد آنان به ۵۵شرکت رسید. شش شرکت از این شرکت‌ها خصوصی هستند که شامل شرکت جدید فولاد Rockcheck است که بالاترین سرعت رشد را در کشور به خود اختصاص داده است. این شرکت که در شمال چین قرار گرفته است اسلب، تسمه و چدن تولید می‌کند.

از سریع‌ترین واحدهای بخش‌خصوصی می‌توان کارخانه فولادسازی Jiyoan با ظرفیت ۲میلیون در سال با «کارخانه شوگانگ» با ۶/۱۴میلیون تن تولید اشاره کرد که نشان‌دهنده روندی است که موجب نگرانی زیاد پکن شده است.

تولید فولا خام توسط بخش‌خصوصی در سال گذشته ۲۴درصد رشد داشته حال آنکه رشد تولیدکنندگان دولتی فقط ۱۸درصد است. در نتیجه این وضع مشکلاتی را برای دولت چین برای کنترل رشد تولید فولاد ایجاد کرده است چون بخش‌خصوصی نمی‌تواند چندان تحت فشار دولت قرار گیرد.

برعکس اکثر فولادسازان دولتی نسبت به سال‌های قبل در سال ۲۰۰۶ از رشد تولید آهسته‌ای برخوردار بوده‌اند چون بیشترین توجه آنان به بهبود کیفیت محصولات و در مواردی ادغام و خرید نیز بوده است.

بزرگترین جهش به تنهایی مربوط به کارخانه آهن و فولاد Tangshan است که ۱۷پله رشد داشته و با ۰۶/۱۹میلیون تن تولید در گروه ۹فولادساز بزرگ در جهان در آمده است.

شرکت دولتی Tangshan شرکت‌های کوچکتر Xuanhua و Chengde را در اواخر سال ۲۰۰۵ را تحت کنترل خود گرفت که تا کنون بزرگترین ادغام در صنعت فولاد چین بوده که توانسته از همتاهای خود شرکت فولاد Wuhan و Anshan جلوتر حرکت کرده به رتبه دومین فولادساز بزرگ چینی برسد.

طبق رشد ارگانیکی که در بین این شرکت وجود دارد، تولید فقط ۳میلیون تن یا ۵/۱۸درصد رشد داشته است که رقم بالایی است. کل تولید فولاد خام چین با ۷/۱۹درصد افزایش در سال گذشته به ۷/۴۲۲میلیون تن رسید. اما به رغم اینکه هفت شرکت از شرکت‌های فوق توانستند نسبت به سال ۲۰۰۵نرخ رشد بیش از ۲۰درصدی را به ثبت برسانند فقط دو شرکت آنشان و جیانگ سوشاگانگ دوباره در سال ۲۰۰۶ آن موفقیت بزرگ را به دست آوردند. یک فولادساز بزرگ چینی که در شمال این کشور واقع شده است یعنی کارخانه فولادسازی آنشان که به طور اسمی با رقیب خود کارخانه فولادسازی Benxi در سال ۲۰۰۵ ادغام شدند جمع تولیداتشان با ۳میلیون تن افزایش به ۱۵میلیون تن بالغ شد.

بائواستیل بزرگترین فولادساز چین بوده ولی فاصله آن با نزدیکترین رقیب آن حدود ۵/۳میلیون تن است.

بائواستیل در حقیقت تنها فولادساز عمده چین بود که در سال ۲۰۰۶ از میزان تولید آن ۲۰۰هزار تن کاسته شده است چون بیشترین تمرکز آن تولید محصولات کیفی بوده.

به هر حال این کاهش تولید یک مورد موقتی بوده چون ۵/۳میلیون تن سهام کارخانه فولادسازی Xinjiang Bay را خریده است و در نتیجه تولید آن در ژانویه ۲۰۰۷ افزایش خواهد داشت.