تقاضای مس در چین با افزایش 10‌درصدی مواجه خواهد شد

چارلی سارتین، مدیر اجرایی Xstrata Plc، پنجمین شرکت بزرگ معدن کاوی در جهان، اعلام کرد: رشد تقاضای چین در تمامی‌کالاها یک امر کاملا طبیعی است و احتمال می‌رود قیمت‌ها در چند سال آینده با افزایش مواجه شود. به گزارش موج به نقل از CRIENGLISH، وی در مصاحبه ای اعلام کرد: تقاضا برای مس در این کشور آسیایی در سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته بین هشت تا ۱۰‌درصد افزایش خواهد داشت. وی افزود: ما در تمامی‌کالاهای مصرفی این رشد طبیعی را مشاهده می‌کنیم.

چین با داشتن بالاترین رشد اقتصادی در جهان، در نتیجه استفاده بالای کارخانه‌ها از فولاد، نیکل و قلع، شاهد افزایش قیمت کالاها در پنج سال گذشته بوده است.

بهای مس در بازار فلز لندن در ماه گذشته به رکورد ۸۸۰۰ دلار در هر تن رسید. گفتنی است، چین در جهان، بیشترین میزان مصرف این فلز را به خود اختصاص داده است.

چن یو، یکی از کارشناسان این کشور بیان داشت: اقتصاد چین به رشد قوی خود ادامه خواهد داد و در نتیجه تقاضا برای کالا از جمله مس نیز با افزایش مواجه خواهد شد.

سارتین اظهار داشت: تقاضا برای مس که در خطوط لوله و سیم‌های برق استفاده می‌شود، در اروپا به ویژه در آلمان و همچنین خاورمیانه نیز با افزایش مواجه شده است.

وی افزود: دیگر بخش معامله، عرضه است و ما در طی دو تا سه سال گذشته دیده‌ایم که افزایش در عرضه نسبت به آن چه که بازار انتظار داشته است بسیار کمتر بوده است.

مبادله مس در لندن برای سه ماه آینده که در طی دوازده ماه گذشته ۲۳‌درصد افزایش داشته است، ۶۸۹۰ دلار در هر تن معامله شد.

سارتین بیان داشت: رشد صنعتی کشور چین بسیار قابل توجه است. اداره آمار مرکزی این کشور اعلام کرد: تولیدات در کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه ۵/۱۸‌درصد افزایش داشته است.

تولیدات در ماه دسامبر با رشدی ۷/۱۴‌درصدی روبه‌رو شد.