بهنود دامغانی
گروه بورس فلزات- انگار روزهای آرام در بازار آهن‌آلات فرا رسیده است.

در حال حاضر از التهاب بازار فلزات آهنی نسبت به 20روز بیش کاسته شده است. بازار نفس راحتی می‌کشد.
قیمت آهن‌آلات به خصوص تیرآهن و میلگرد با کاهش روبه‌رو شده است و این افت به طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۰تومان در هر کیلو است. افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی و دولتی و جو روانی ناشی از تصمیمات دولت و مجلس برای کنترل بازار آهن همچنین افت قیمت‌ها در بورس فلزات تهران تاثیر مهم و شایانی در روند رو به نزول قیمت آهن داشته است.
هفته گذشته بازار آهن به خصوص در بورس فلزات تهران بی‌رونق بود. ارزش معاملات فولاد در بورس تهران نسبت به هفته‌های گذشته بسیار اندک گزارش شده است. تجار و معامله‌گران آهن در شرایط فعلی دست به خریدهای بزرگ نمی‌زنند.
آنها اعتقاد دارند که قیمت آهن حداقل تا ۱۰روز آینده روند کاهشی یا ثابت خواهد داشت. بنابراین کمتر برای خرید آهن ریسک می‌کنند. عدم معاملات کلان آهن در بورس تهران تاثیر مستقیمی بر روی بازار آهن در بازار غیررسمی داشته است به طوری که این روزها از التهاب این بازار کاسته شده است.
اما پرسش مهم و اساسی که در ذهن متبادر می‌شود این است که روند رو به کاهش قیمت آهن‌آلات تا چه زمانی ادامه دارد؟ آیا قیمت‌ها در روزهای گرم بهار و تابستان که روند ساخت‌وساز افزایش می‌یابد رشد نمی‌کند؟ تحلیلگران و تجار بازار اعتقاد دارند که روند کاهشی قیمت‌ها ممکن است مقطعی باشد چرا که تجربه نشان داده است که در روزهای آغازین هر سال قیمت‌ها روند صعودی پیدا خواهد کرد تا اینکه در یک مقطع زمانی کوتاه‌مدت رشد قیمت آهن متوقف و دوباره روند افزایشی به خود می‌گیرد.
با نگاهی بر نوسان قیمت آهن‌آلات به خصوص تیرآهن و میلگرد در هفته گذشته شاهد خواهیم بود که قیمت انواع فلزات آهنی با کاهش همراه بود.
به طوری که میلگرد 10 آجدار از کیلویی 700تومان به 695تومان، میلگرد 20از 697 به 677تومان و میلگرد 25 از 696 به کیلویی 680تومان رسید. همچنین تیرآهن 14 و 16 به ترتیب از شاخه‌ای 132هزار و 500 و 162هزار و 500 به 126هزار و 500 و 156هزار و 500هزار تومان رسیدند. همچنین قیمت تیرآهن 20از شاخه‌ای 308هزار تومان به شاخه‌ای 298هزار تومان رسید.