قیمت روی در انتظار رشد 10درصدی

گروه بورس فلزات- امیرحسن نیک‌طره با اشاره به اینکه قیمت روی براساس قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود که قیمت روی امسال نسبت به سال گذشته با ۱۰درصد رشد مواجه شود. مشاور اقتصادی مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ واحد تولید روی در کشور با ظرفیت بیش از ۱۵۰هزار تن وجود دارند به‌گونه‌ای که تولید فلز روی در سال گذشته حدود ۱۴۰هزار تن بود که ۸۰هزار تن در داخل مصرف و مابقی به بازارهای جهانی عرضه شد.

وی در خصوص افزایش قیمت‌ روی در سال جاری گفت: قیمت روی در ایران به طور کامل از قیمت‌های جهانی و بورس‌فلزات لندن تبعیت می‌کند به طوری که طی ۴تا۵سال گذشته دنیا با رشد اقتصادی مواجه بود که این رشد به مصرف بالای فلزات اساسی از جمله روی نیاز دارد که این امر موجب افزایش قیمت روی در جهان شده است.

به گفته وی، در ایران نیز با تبعیت شرایط رشد اقتصادی جهانی در سال‌های اخیر و بالا رفتن قیمت نفت وگاز شاهد افزایش تقاضا برای فلزات اساسی از جمله فلز روی بوده‌ایم به گونه‌ای که بهای هر کیلو فلز روی طی ۴سال گذشته از ۸هزار ریال به ۳۶هزار ریال افزایش یافت یعنی با ۴۰درصد افزایش مواجه شده است.

نیک طره در خصوص میزان تولید روی در جهان افزود: تولید روی در سال گذشته(۲۰۰۶) در جهان به ۱۰میلیون و ۷۰۴هزار تن رسید که نسبت به سال قبل از آن ۶/۴درصد رشد داشت.

وی تصریح کرد: همچنین مصرف روی در سال ۲۰۰۶ به ۱۱میلیون و ۳۴هزار تن رسید که با رشد ۷/۳درصدی روبه‌رو بود.

مشاور اقتصادی مدیر عامل شرکت توسعه معادن روی ایران، خاطر نشان کرد: در سال گذشته (۲۰۰۶) چین حدود ۴/۲۹درصد تولید روی دنیا را به عهده داشت و بزرگترین تولیدکننده روی بود. همچنین در مدت یاد شده چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده روی ۵/۲۸درصد روی تولیدی در جهان را مصرف کرد.

وی ادامه داد: در مدت یادشده کشورهای کانادا، هلند و اسپانیا بزرگ‌ترین صادرکننده‌ های روی در جهان بودند که به ترتیب ۶۲۹هزار تن، ۳۳۳هزار تن و ۳۱۴هزار تن روی صادر کردند.

نیک‌طره گفت: در سال گذشته کشورهای آمریکا، چین و تایوان نیز بزرگ‌ترین واردکنندگان روی در جهان بودند که به ترتیب ۸۲۰هزار تن، ۴۰۰هزار تن و ۳۰۰هزار تن فلز روی وارد کردند.

وی متوسط قیمت هر تن فلز روی در سال ۲۰۰۶ را ۳هزار و ۲۶۹دلار اعلام کرد و افزود: نسبت به سال ۲۰۰۵ با رشد ۱۳۷درصدی روبه‌رو شد.

مشاور اقتصادی مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران افزود: رشد مستمر قیمت روی طی ۴سال گذشته ناشی از وجود تقاضای بسیار بالا برای فلز روی در سطح جهان است و دلیل اصلی این تقاضا برای فلز روی همانند تقاضای بالا برای سایر فلزات اساسی (فولاد، مس، آلومینیوم، سرب) در جهان درواقع رشد حدود ۵درصدی اقتصاد جهانی طی سال‌های اخیر است.

وی تصریح کرد: در این میان به ویژه رشد تولید ناخالص داخلی بسیار بالا در (چین بیش از ۱۰درصد و هند بیش از ۸درصد) و بالا بودن رشد تولید ناخالص داخلی در کشورهای در حال توسعه دیگر مصرف فلزات اساسی برای ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی مانند بندر، اسکله، راه، نیروگاه، مسکن و ... تاثیر بسزایی داشته است.

نیک‌طره با اشاره به اینکه ایران در سال گذشته (۲۰۰۶) در رتبه شانزدهم تولید روی جهان قرار گرفت، خاطرنشان کرد: ایران در سال ۲۰۰۴ بیست و ششمین و در سال ۲۰۰۵ بیست و یکمین رتبه تولید روی جهان را برعهده داشت.

وی در خصوص افزایش قیمت فلز روی در کشور با توجه به اینکه خود تولیدکننده این فلز هستیم و تمام نیاز کشور از تولید داخل تامین می‌شود، گفت: روی که توسط دولت قیمت‌گذاری نمی‌شود و هر کالایی که تحت تاثیر قیمت‌گذاری دولت نباشد براساس قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود.

مشاور اقتصادی مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران افزود: هم‌‌اکنون روی در بازار داخلی تنها ۱۰۰دلار گران‌تر از بازارهای جهانی است چرا که سریع‌تر نسبت به بازارهای جهانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی در خصوص پیش‌بینی قیمت روی تصریح کرد: در سال‌جاری براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته متوسط قیمت هر تن فلز روی حدود ۳هزار و ۶۰۰دلار خواهد بود که نسبت به سال گذشته با ۱۰درصد رشد مواجه خواهد شد. نیک‌طره خاطرنشان کرد: کارشناسان پیش‌بینی کردند که در اواخر سال ۲۰۰۷ عرضه و تقاضای روی در جهان به تعادل رسیده و به تدریج بر میزان تولید و عرضه روی افزوده خواهد شد، لذا پیش‌بینی می‌شود که از سال ۲۰۰۸ (سال آینده) بهای فلز روی با کاهش مواجه شود.

وی قیمت هر کیلو فلز روی در بازار داخل را ۳هزار و ۵۰۰تومان اعلام کرد.