آخرین ارزیابی از تصمیمات تجاری چین در بازار فولاد

گروه بورس‌فلزات- اقدامات اخیر دولت چین در خصوص کاهش پاداش‌هایی صادراتی محصولات فولادی در میان دست‌اندرکاران بازار، بحث‌ها و نظرات متفاوتی را در رابطه با آثار این اقدامات به وجود آورده است. به هر حال اکثرا معتقدند که این اقدامات تاثیرات فوری روی میزان یا کاهش صادرات چین نخواهد گذاشت.

این بررسی‌ها که به طور وسیعی توسط ۵۰۰فولاد ساز، تاجر و تحلیل‌گران اقتصادی صورت پذیرفته است نشان می‌دهد که فقط ۵درصد پیش‌بینی می‌کنند که ماهانه ۵/۱میلیون تن به دلیل کاهش مشو‌ق‌های صادراتی از میزان صادرات کاسته خواهد شد و حال آنکه ۴۱درصد معتقدند که این سیاست فقط ۵/ ۰تا۵/۱میلیون تن از صادرات چین خواهد کاست و ۴۹درصد مطرح می‌کنند که ابدا تاثیری نخواهد گذاشت.

فاصله قیمتی بین قیمت فروش داخلی و قیمت‌‌های صادراتی هنوز با وجود کاهش تخفیف وجود دارد و این انگیزه را به فولادسازان می‌دهد که محصولات خود را به خارج صادر کنند.

سال گذشته فولادسازان چنین ۳۰درصد از کل سود صادراتشان را به دست آورند که کمتر از ۱۰درصد کل تولید آنان بود.

ضمنا بعضی از مصرف‌کنندگان نهایی نیز علاقمندند که بخشی از سهم افزایش هزینه ناشی از بازپرداخت مالیات کمتر را به خود اختصاص دهند و افزایش تقاضای داخلی و رشد شدید تقاضای جهانی فولادکاهش تخفیف بعدی را تغییر نخواهد داد.

طبق این بررسی‌ها ۲۵درصد از بررسی‌کنندگان معتقدند که بیش از ۵۰یوان در هر تن از قیمت داخلی فولاد کاسته خواهد شد، حال آنکه ۲۳درصد کاملا عکس آن را تخمین می‌زنند.

چین ۳۴درصد کل تولید فولاد جهان را در اختیار دارد حال آنکه صادرات آن کمتر از ۱۰درصد تولید این کشور را در برمی‌گیرد. آن ۱۰درصد تاثیر چندانی روی بازار داخلی نخواهد گذاشت.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که کاهش پاداش موجب بالا رفتن قیمت‌های صادراتی محصولات چینی خواهد شد.

تا زمانی که تقاضای جهانی برای محصولات فولادی همچنان بالا باشد، قیمت‌های صادراتی تا جایی که به دلیل کاهش پاداش‌ها، قیمت‌ها یا هزینه‌ها بالا برود، افزایش خواهد داشت.

۷۸درصد اظهار داشتند که تاثیر کاهش پاداش صادراتی پس از یک‌ماه مشخص خواهد شد، حال آنکه ۲۲درصد پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل عدم مهلت بیشتر یا ضرب‌الاجل سریعا اثر خود را خواهد گذاشت.

در حقیقت در‌حال‌حاضر اکثر کارخانه‌های فولادسازی چینی سفارشات کاملی را برای صادرات دریافت کرده‌اند و بعضی از آنان قبل از ماه ژوئن محصول یا موجودی مازادی برای فروش ندارند.

بنابراین حجم صادرات احتمالا در ظرف چند ماه آینده تغییری نداشته باشد و بعضی از تولیدکنندگان نیز برای جبران خسارت خود قیمت‌های پیشنهادی خود را بالا خواهند برد.