بازتاب یک تصمیم جدید برای تولیدکنندگان فلزات

گروه بورس فلزات - آزاده حسینی: تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی از جمله فعالان بازار فلزات هستند که از ابتدای فعالیت بورس فلزات علاقه‌ زیادی برای ورود محصولاتشان به رینگ مبادله‌ای بورس فلزات تهران داشتند که متاسفانه به دلیل حجم پایین تولیداتشان و عدم توان رقابت آنها با تولیدکنندگان دولتی قادر به انجام این خواسته خود نبودند. اما سرانجام این خواسته تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی محقق شد و وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران توافق کردند تا تولیدکنندگان بخش‌خصوصی ملزم به ورود محصولاتشان به رینگ مبادلاتی بورس فلزات تهران باشند. اما اینکه تولیدکنندگان بخش‌خصوصی چگونه توان رقابت با فولادسازان دولتی پیدا کرده‌اند، آیا دولت در تهیه مواد اولیه به آنها کمکی می‌کند یا خیر؟ و آیا تولیدکنندگان در این شرایط راضی به فروش محصولاتشان در بورس فلزات هستند یا نه؟ و مهم‌تراز همه، همه مشتریان آمادگی حضور در بورس فلزات به منظور خرید را دارند یا خیر؟ از جمله سوالاتی بودند که رسیدن به پاسخ آنها ما را واداشت تا با افراد زیادی که در زمینه فولاد فعالیت دارند به گفت‌و‌گو بنشینیم. متن زیر مشروح این گفت وگوها است. عرضه در بورس فلزات رقابتی می‌شود

علی اکبر هاشمیان دبیر کل سازمان بور س فلزات تهران با تاکید بر صحت خبر ورود تولیدکنندگان بخش‌خصوصی به بورس فلزات گفت: بله طی توافقنامه‌ای که فی ما بین وزارت صنایع و معادن، بازرگانی و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران امضا شده، قرار است فولادسازان بخش‌خصوصی هم محصولاتشان را وراد بورس فلزات کنند.

وی در مورد اینکه تا به حال اقدامی در مورد پذیرش شرکت‌های خصوصی به بورس فلزات صورت گرفته است یا خیر اظهار داشت:

بله تا به حال چندین شرکت خصوصی در بورس فلزات تهران پذیرش شده‌اند و برخی از آنها نیز محصولات خودشان را در بورس فلزات می‌فروشند.

هاشمیان با اشاره به آغاز طرح فوق الزام به فروش محصولات شرکت‌های خصوصی تولیدکننده فولاد مطرح کرد: آغاز اجرای این طرح منوط به ابلاغ وزارت بازرگانی است و تا زمانی که این طرح به بورس فلزات ابلاغ نشود اجباری به اجرای این طرح نیست و در این مدت هم بورس فلزات آمادگی پذیرش سایر تولیدکنندگان بخش‌خصوصی را که تا به حال هیچ اقدامی جهت پذیرش محصولاتشان در بورس فلزات نکرده‌اند را دارد.

وی طرح ورود محصولات تولیدکنندگان بخش‌خصوصی به رینگ مبادلاتی بورس فلزات تهران را مثبت ارزیابی کرده و گفت: با ورود تولیدکنندگان بخش‌خصوصی تعداد عرضه‌کنندگان انواع محصولات فولادی بالاتر رفته و بدین ترتیب رقابت ایجاد می‌شود و قیمت‌ها پایین می‌آید.

علی اکبر هاشمیان دبیر کل سازمان بورس فلزات تهران ادامه داد: مطمئنا بخش‌خصوصی از چنین طرحی استقبال خواهد کرد و امیدواریم مشکلات مربوط به تهیه شمش (مواد اولیه) آنها هم از طریق ارائه تسهیلات بانکی از سوی دولت حل شود.

بورس، با حجم کمتری می‌فروشد

محمد آزاد رییس اتحادیه آهن‌فروشان در خصوص طرح ورود تولیدکنندگان بخش‌خصوصی به بورس فلزات گفت: این طرح بسیار موفق و خوبی است که امیدواریم اجرایی شود.

وی ادامه داد: از سال‌ها پیش در انتظار این بودیم که بورس فلزات با موافقت خود را با فروش با حجم پایین اعلام کند که متاسفانه موفق نمی‌شدیم که در حال حاضر با اجرای این طرح فروش با حجم پایین هم صورت می‌گیرد.

وی افزود: فروش با حجم پایین دسترسی به خرید را برای بازاری‌ها امکان‌پذیر می‌کند و به این ترتیب مصرف‌کنندگان هم می‌توانند برای تامین نیازشان به بورس‌فلزات مراجعه کنند.

وی ادامه داد: در نهایت این طرح کاهش قیمت‌ها را به دنبال دارد چرا که به این ترتیب واسطه‌ها حذف خواهند شد.

آزاد اظهار داشت: در این طرح قرار شده تا به افراد حقیقی و بخش‌خصوصی که برای خرید به بورس‌فلزات مراجعه می‌کنند تا سقف ۱۱۰تن انواع محصولات فولادی تعلق بگیرد.

وی همچنین ادامه داد: تعاونی‌ها نیز در این طرح تا سقف حدود ۲هزار تا ۲هزار و ۲۰۰تن می‌توانند انواع آهن‌آلات خرید کنند.

آزاد تاکید کرد: بورس محل کشف قیمت‌ها است و قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا کشف می‌شود، وقتی قیمت‌های داخلی براساس نوسانات نرخ محصولات فولادی در بازار‌های خارجی نوسان پیدا می‌کنند نمی‌شود برای کاهش قیمت‌ها کاری کرد اما وقتی که نوسان قیمت‌ها در بازار‌های داخلی مربوط به همین بازار داخل است.

از طریق بالا بردن حجم عرضه می‌شود تقاضا را پاسخگو بود که همین موضوع از رشد قیمت‌ها ایجاد و تقاضای کاذب ممانعت می‌کند.

وی افزود: در صورت اجرای این طرح عرضه و تقاضا متعادل می‌شود و در نهایت قیمت‌ها هم به تعادل می‌رسند. وی گفت: تنها امیدواریم کسبه بازار آهن با داشتن پروانه کسب در اولویت تحویل محصول قرار بگیرند و افراد متفرقه و واسطه‌ها در اولویت تحویل کالا نباشند.

مواد اولیه بدهید تا بیاییم

رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن اظهار بی‌اطلاعی در خصوص طرح فوق گفت: متاسفانه در جریان اجرای چنین طرحی نیستم، اما اگر قرار باشد چنین طرحی اجرا شود و موفق باشد در ابتدا باید دولت (شمش) مواداولیه در اختیار تولیدکنندگان بخش‌خصوصی قرار دهد.

وی ادامه داد: در صورتی که دولت در اختیار تولیدکنندگان بخش‌خصوصی مواداولیه قرار دهد مطمئنا آنها از اجرای این طرح استقبال خواهند کرد.

وی گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان بخش‌خصوصی برای هرکیلو شمش فولادی ۵۷۰تومان باید پرداخت کنند که مرتبا قیمت آن در بازارهای خارجی در حال افزایش است و به دلیل عدم امکان تهیه آن از بازار داخل باید آن را از خارج از کشور وارد کنیم.

فروشندگان مواد اولیه به ما نمی‌دهند

سیدصالح شهرستانی، مدیرعامل شرکت ماهکار فلز در خصوص اجرای چنین طرحی به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت:‌ در حال حاضر با وجود مشکلاتی که کارخانه‌های تولیدکننده بخش‌خصوصی برای تهیه شمش فولادی دارند اجرای همچنین طرحی منطقی به نظر نمی‌آید.

وی ادامه داد: ارائه تسهیلات بانکی از سوی دولت مشکل تولیدکنندگان بخش‌خصوصی را برای تهیه مواد اولیه حل نمی‌کند، چرا که محل تهیه آن هم مهم است و به دلیل شرایط کشور ما در حال حاضر کمتر فروشنده‌ای حاضر است به ما محصول تحویل دهد.

وی ادامه داد: در صورت تحمیل چنین طرحی به تولیدکنندگان بخش‌خصوصی مطمئنا به مشکلات آنها دامن زده خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر برای تهیه شمش فولادی در بازار‌های خارجی باید هر کیلو ۵۷۰تومان بپردازیم. این در حالی است که سال گذشته این رقم معادل ۴۸۵تومان برای هر کیلو بود.

اگر بازار مصرف پررونق باشد رقابت می‌کنیم

از سوی دیگر حسن مصیب‌زاده، مدیرعامل شرکت فولاد البرز ضمن استقبال از طرح ورود محصولات بخش‌خصوصی به رینگ مبادلاتی بورس فلزات تهران به خبرنگار ما گفت: در صورتی که بازار مصرف پررونق باشد ما از این طرح استقبال می‌‌کنیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر رونق در بازار آهن‌آلات حاکم است به همین دلیل علاوه بر تقاضا برای محصولات فولادی بخش دولتی برای محصولات بخش‌خصوصی هم تقاضا وجود دارد به این ترتیب محصولات ما هم در بورس فلزات متقاضی خواهد داشت.

مصیب‌زاده افزود: البته اگر مصرف در بازار کم شود آن موقع دیگر ما توان رقابت با بخش‌دولتی را نداریم. وی ادامه داد: در صورتی که دولت از طریق تسهیلات بانکی مواد اولیه ارزان‌قیمت در اختیار ما بگذارد می‌توانیم در رینگ مبادلاتی بورس فلزات تهران با تولیدکنندگان دولتی رقابت کنیم.

وی اظهار داشت: فولاد البرز در سال ۶۰۰هزار تن انواع میلگرد شماره ۱۰ تا ۳۲ تولید می‌کند و تا به حال در خصوص عرضه محصولات خود در بورس فلزات اقدامی نکرده اما این آمادگی را که محصولاتمان را در بورس فلزات عرضه کنیم، داریم.

وی افزود: در صورت دریافت شمش با نرخی که تولیدکنندگان دولتی دریافت می‌کنند. با تولیدکنندگان دولتی فولاد هم رقابت می‌کنیم.