ایسنا- تولید شمش‌های ناخالص آلومینیوم در کشور، قیمت هر کیلو از این محصول را ۵۰‌تومان کاهش داد. هبت‌ا... فاضلی، رییس اتحادیه صنایع آلومینیوم ساختمانی ایران، با بیان اینکه مشکل واردات بیلت آلومینیوم (مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌ها) همچنان ادامه دارد، گفت: در گذشته خرید‌ها با استفاده از یوزانس‌های شش‌ماه یا یک‌ساله از کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس صورت می‌گرفت. ولی هم‌اکنون این اعتبارات قطع شده و خرید به این طریق امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: براساس بخشنامه بانک صادرات، تولیدکننده باید از این بانک برای دریافت تسهیلات از یک بانک دیگر مجوز دریافت کند که این مساله مشکلاتی را به همراه دارد.

وی نیاز کارخانه‌های تولیدکننده آلومینیوم ساختمانی را به مواد اولیه طی سال‌جاری حدود ۳۰۰‌هزار تن عنوان کرد و گفت: مشکل خرید مواد اولیه از کشور‌های عربی همچنان ادامه دارد و این کشور‌ها از فروش بلیت آلومینیوم به تولیدکنندگان ایرانی خودداری می‌کنند.

به گفته وی، محدودیت واردات مواداولیه و موانع تسهیلاتی باعث کاهش تولید کارخانه‌های آلومینیوم ساختمانی شده و هم‌اکنون کمتر از ۵۰درصد ظرفیت کارخانه‌ها فعال است.

وی از انجام مذاکرات با وزیران تعاون و صنایع به منظور حل مشکلات موجود خبر داد و گفت: تاکنون پاسخی از طرف وزارت صنایع در این مورد دریافت نکرده‌ایم.

او با تاکید بر لزوم کاهش صادرات شمش آلومینیوم توسط کارخانه‌های ایرالکو و المهدی به منظور تامین نیاز داخل تصریح کرد: هم‌اکنون شرکت المهدی با مشکلاتی در زمینه تولید مواجه است و بخشی از آلومینیوم این کارخانه به صورت ناخالص تولید می‌شود و برای آلیاژ‌سازی در اختیار برخی تولیدکنندگان قرار می‌گیرد که این شمش‌های ناخالص بیشتر در تولید آلومینیوم‌های ساختمان به کار برده می‌شود.

فاضلی کاهش ۴۰ تا ۵۰‌تومانی قیمت هر کیلو شمش آلومینیوم را طی یک‌ماه اخیر در کشور ناشی از ورود شمش‌های ناخالص به بازار دانست.