معدن و توسعه- در عصر حاضر هیچ‌گونه شکی وجود ندارد که کوره‌ بلندهای سنتی از نظر تولید چدن در مقیاس بالا (مثلا یک‌میلیون تن به بالا در سال) بسیار کارآیی بالایی دارند، باید خاطرنشان کرد که مطرح می‌شد که کوره‌بلندهای مدرن برای تولید در مقیاس کوچک‌تر (مثلا ۵۰۰‌هزار تن و کمتر در سال) مناسب نیستند. فرآیندهای جدیدی ابداع شد تا بتواند پاسخگوی بازار چدن یا آهن شود. علاوه بر این تقاضای داخلی خاص (مثلا برای چدن مورد نیاز ریخته‌گری‌ها که میزان سیلیکون آن بالاست) را همیشه نمی‌توان توسط کوره بلندهای کلاسیک تامین کرد. این شرایط در دهه گذشته که کوره بلندهای کوچک با حداکثر حجم کاری یا ظرفیت ۶۰۰مترمکعب (و اکثرا بین ۱۰۰ تا ۳۰۰مترمکعب ظرفیت) تحت عنوان کوره بلند کوچک (MBF) وارد بازار رقابت شدند، تغییر کرد. بالاترین مزیت MBF براساس فناوری کاملا تایید شده این است که قادر به پاسخگویی به نیازهای روزافزون مشتریان است. علاوه بر این کوره بلندهای کوچک دارای تمامی مزیت‌های تکنولوژی کوره بلند است که عملکرد آنان را بهبود بخشیده و در مقایسه با تکنولوژی‌های جدید احیای ذوب توان رقابتی آن را ارتقا بخشیده‌اند.

مزیت‌های کوره بلندهای کوچک براساس تجربیات به‌دست آمده از بهره‌برداری کوره بلندهای کوچک در کشورهای برزیل، چین و هند امتیازات و خواص زیر برای آن مشخص شد:

ـ محصول کوره بلند کوچک از نظر کیفی بسیار مطلوب بوده و عاری از مواد زائد یا مضر است. حداقل عیار آهن ۵/۹۳‌درصد، میزان کربن ۴‌درصد و میزان سیلیکون، سولفور و فسفر آن همواره پایین است.

ـ اگرچه فرآیندهای جدید تولید چدن جایگزین پتانسیل لازم برای تولید چدن را همانند کوره بلندهای کوچک دارند (بدون استفاده از کک و آگلومره) باید این روش‌ها هنوز تکمیل‌تر شده تا بتوانند با تنوع و توان اقتصادی اثبات شده کوره‌های بلند کوچک رقابت کنند.

ـ مشکل دستیابی به قراضه و هزینه‌های بالای انرژی الکتریکی که به‌کارگیری گسترده فولادسازی EAF را در جهان تهدید می‌کند خصوصا در کشورهای در حال توسعه که استفاده از چدن گرم MBF، آهن‌اسفنجی و قراضه برگشتی آن را نفی می‌کند.

ـ با هزینه پایین و سریع‌تر می‌توان واحدهای MBF را به راحتی احداث کرد. بنابراین چنین واحدهایی می‌تواند در توان بودجه سرمایه‌گذاران متوسط و کوچک جدید باشد.

ـ یکی از مواد اولیه‌ عمده‌آی که در کشورهای در حال توسعه‌ای چون برزیل، هند و ایران وجود دارد، سنگ‌آهن است اما تا جایی که سایر مواد اولیه مانند کک مورد نظر باشد نیازها از نظر اندازه و قدرت انعطاف‌پذیر خواهد بود.

ـ مصرف خاص انرژی به ازای هر تن محصول پایین است (حدود ۱۳۰کیلووات تن).

گاز خروجی کوره‌های MBF پس از تامین نیاز گرمایی هوای دمشی، می‌تواند برای تولید برق در یک واحد برق اختصاصی استفاده شده و بدین‌وسیله کل کارخانه از نظر شبکه برق‌رسانی بیرونی مستقل می‌شود.

ـ MBF از نظر زیست‌محیطی کاملا سالم و بی‌خطر است و می‌توان آن را کاملا با قوانین و مقررات امروزی کنترل آلودگی منطبق کرد.