گروه بورس فلزات - طی مبادلات سال ۲۰۰۷ در بورس فلزات لندن با وجود نوسان قیمت آلومینیوم در این رینگ اما همچنان بین دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار دلار مبادله می‌شود. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد قیمت آلومینیوم پس از رشد ناگهانی در اوایل سال ۲۰۰۶ و گذر از قیمت ۳هزار دلار در هر تن می‌رود که در سال ۲۰۰۷ هم به این رکورد دست یابد.

بنابراین گزارش قیمت این محصول در سال ۲۰۰۷ در مرز ۳هزار دلار باقی‌ مانده اما پیش‌بینی کارشناسان در مورد قیمت این محصول این است که باز هم ممکن آلومینیوم یک بار دیگر رکورد قیمت ثبت کند و مجددا در همین مرز باقی بماند.

بر اساس این گزارش آلومینیوم هم مانند بسیاری از فلزات دیگر در سال‌های گذشته روند قیمت باثبات‌تری داشت و با وجود نوسان روزانه اما در طول سال تغییر قیمت آنچنانی نداشت. از سال ۲۰۰۴ به بعد روند رشد قیمت این محصول شدت گرفت، البته قیمت این محصول در سال ۲۰۰۷ با وجود نوسان زیاد طی سال بر روی همان قیمت یک هزار و ۶۰۰الی ۷۰۰دلار بسته شد اما در سال ۲۰۰۱ روند قیمت این محصول نزولی بوده و قیمت‌ها به زیر یک هزار و ۵۰۰دلار در هر تن رسید و در سال ۲۰۰۲ هم روند قیمت این محصول تقریبا با ثابت بود و نوسان بسیار کمی را نسبت به سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ همراه بود.

این گزارش حاکی است سال ۲۰۰۳ در واقع سالی بود که محصول آلومینیوم به لحاظ قیمتی دچار تحول شد چراکه سرآغازی بود برای رشد قیمت این محصول و در پایان سال ۲۰۰۳ میلادی نرخ قیمت این محصول از یک هزار و ۶۰۰ الی ۷۰۰دلار هم فراتر رفت.

بنابراین گزارش همان طور که اشاره شد در سال ۲۰۰۴ قیمت این محصول هرگز به پایه یک هزار و ۵۰۰دلار نرسید و شدت نوسان آن هم طی سال ۲۰۰۴ بالا بود و در پایان سال در مرز دو هزار دلار متوقف شد.

در سال ۲۰۰۵ برای نخستین‌بار در طول تاریخ بورس فلزات لندن از ۲هزار دلار فراتر رفت و شدت نوسان آن طی سال هم بسیار بالا بود و در پایان سال هم قیمت این محصول بر روی رقمی بالاتر از دو هزار دلار بسته شد.

سال ۲۰۰۶ از منظر تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی سال بسیار خوبی بود چرا که نرخ فروش این محصول هر روز در رینگ مبادلاتی بورس فلزت لندن بالاتر می‌رفت به طوری که قیمت این محصول در سال ۲۰۰۶ هم مجددا رکود تولید خود را شکست و از سه هزار دلار هم گذشت.

شدت نوسان قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۰۶ نسبت به بقیه سال‌ها بسیار بیشتر بود و گاه حتی به ۶۰۰ الی ۷۰۰دلار در هر تن هم می‌رسید. گرچه قیمت آلومینیوم پس از عبور از مرز سه هزار دلار پایین آمده و بر روی حدود نرخ دو هزار و ۸۰۰دلار مانده است اما این نگرانی وجود دارد که همانند سال ۲۰۰۵ که قیمت آلومینیوم از مرز دو هزار دلار گذشت و رشد قیمت آن ادامه پیدا کرد این تجربه تکرار شده و قیمت آلومینیوم از مرز سه هزار دلار هم فراتر رود. به هر حال آنچه که واضح است قیمت این محصول از ابتدای سال ۲۰۰۷ میلادی در مرز سه هزار دلار مبادله می‌شود.

این فلز گرانبها که به لحاظ وزنی کاربردهای مختلفی دارد در کشورهای زیادی تولید می‌شود که به لحاظ حجمی ۳۳درصد مربوط به اروپا، ۲۹درصد در آمریکا، ۲۴درصد آسیا، ۹درصد اقیانوسیه و ۵درصد هم در آفریقا تولید می‌شود.

بر اساس این گزارش آلومینیوم با ۳ نام تجاری (برند) از استرالیا، دو نام تجاری از اتریش، یک نام تجاری از بلژیک، دو نام از کانادا، سه نام از چین، یک نام از جمهوری چک، یک نام از دانمارک، یک نام تجاری از فنلاند، دو نام تجاری از فرانسه، ۸نام تجاری از آلمان، یک نام هند، یک نام اندونزی، ۶نام تجاری از ایتالیا در بورس فلزات لندن عرضه می‌شود.

همچنین ژاپن هم با ۸ نام تجاری برند یک نام مالزی، یک نام مکزیک، دو نام تجاری لهستان، ۷ نام تجاری روسیه، یک نام اسلواکی، ۵نام اسپانیا، یک نام سوئیس، ۷ نام تجاری تایوان، یک نام امارات، سه نام تجاری اکراین، ۷نام تجاری انگلستان و آمریکا با بیشترین نام تجاری یعنی معادل ۲۱ برند در بورس فلزات لندن، آلومینیوم عرضه می‌کنند.