خوشبینی کارخانه‌های ترکیه نسبت به افزایش قیمت داخلی میلگرد

ایران سینا - کارخانه‌های ترکیه امید دارند که در هفته‌های آتی با افزایش فعالیت ساخت و ساز در این کشور، قیمت داخلی میلگرد آجدار بهتر خواهد شد. کاهش فعلی تقاضای بخش ساخت و ساز موجب شده که قیمت داخلی نیز به همان مقدار قیمت صادرات که حدود ۷‌درصد افت پیدا کرد، کاهش یابد. اما درتابستان شاهد افزایش فعالیت هستیم. مدیر یکی از کارخانه‌ها گفت به زودی ساخت و ساز در ترکیه افزایش خواهد یافت و متعاقبا قیمت‌ها نیز بالا می‌رود که این امر از قیمت صادرات نیز حمایت می‌کند. تجار می‌گویند آخرین فروش میلگرد آجدار به مشتریان داخلی ۶۰۰-۵۹۵ دلار در هر تن تحویل شده بود که از ۶۱۰-۶۰۵ دلار در هفته قبلی کمتر هست.

با کاهش تقاضای داخلی، بعضی کارخانه‌ها بدنبال بازارهای خارجی نظیر اسپانیا، بلغارستان، رومانی و حتی روسیه که تقاضای بیشتری دارند هستند.

همچنین آخرین قراردادهای صادرات سیم مفتول توری ترکیه به قیمت هفته قبل انجام شد که عمدتا به دلیل عدم پیشنهاد از کارخانه‌های چین به مشتریان اروپایی در روزهای اخیر بود. طبق آخرین گزارش‌های قیمت قراردادهای صادرات سیم مفتول توری همانند هفته قبل ۶۰۰-۵۱۰ دلار در هر تن فوب مدیترانه بود که از ۶۱۰-۶۰۰ دلار اوایل این ماه کمتر است. مدیر یکی از کارخانه‌ها گفت چین به مدیترانه عرضه ندارد و این بدین معنی است که ما می‌توانیم سیم مفتول را در همان قیمت بفروشیم. طی دوازده ماه گذشته مشتریان در اروپا، بازار مهم کارخانه‌های ترکیه، تعداد زیادی پیشنهادات ارزان قیمت از چین دریافت کردند که مانع افزایش قیمت کارخانه‌های اروپا و ترکیه می‌شود.

دو هفته قبل کارخانه‌های ترکیه گفتند امید دارند از کاهش تخفیف مالیات بر صادرات چین بر روی سیم مفتول سود ببرند و قیمت را برای مشتریان خارجی ۱۰ دلار افزایش دهند. اما همانطور که انتظار می‌رفت کاهش تخفیف نتوانست قیمت صادرات سیم مفتول چین را افزایش دهد و کارخانه‌های ترکیه در عوض مجبور شدند برای داشتن فروش، قیمت‌ها را ۱۰ دلار کاهش دهند.