گروه بورس- علی غفوری: همانگونه که پیش‌بینی شده بود در ماه مه قیمت‌های فولاد افزایش یافت. میزان افزایش قیمت محصولات طویل بالاتر از تخمین‌های قبلی بود تقاضا برای محصولات ساختمانی در تمام مناطق شرایط مناسبی دارد. بر عکس قیمت‌های محصولات تخت دو درصد کاهش نشان می‌دهد.

قیمت‌ها در اتحادیه اروپا تا حدی کاهش یافته ولی در آسیا افزایش داشته است.

پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها سه ماه آینده همچنان رشد مستمر ولی آهسته داشته باشد.

به نظر می رسد که با افزایش قیمت‌ فولاد چینی‌ تا حدی از سطح رقابت‌ در اکثر بازارهای داخلی در سطح جهانی کاسته شود. در نتیجه باید پیش‌بینی‌ها برای اواخر ۲۰۰۷ و اوایل سال ۲۰۰۸ مورد بازنگری قرار گیرد. بهر حال شرایط نشان می دهد در شش ماه دوم سال از میزان فروش کاسته خواهد شد چون عرضه مازاد خصوصا در چین به وجود خواهد آمد.

در ماه مه امسال قیمت تمام محصولات فولادی در اتحادیه اروپا ۲یورو در هر تن افزایش پیدا کرد که اندکی کمتر از پیش‌بینی‌ها است.

پیش‌بینی می‌شود که قیمت محصولات تخت در ظرف چند ماه آینده اندکی افزایش پیدا کند چون توافقات برای تحویل در سه ماهه سوم بر این اساس صورت پذیرفته است. می‌بایستی عرضه و تقاضا در توازن معقولی باقی بماند.

اما قیمت‌های محصولات طویل احتمالا، به حدی کاهش پیدا کند چون قیمت‌های قراضه رو به کاهش است. احتمالا از اواخر نیمه دوم امسال بازار چین با عرضه مازاد مواجه شود. اعمال تعرفه بر صادرات موجب شد که پیش‌بینی‌ها از ماه سپتامبر به بعد تغییر پیدا کرده و قیمت‌ها افزایش یابد. اما تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۰۸ کاهش پیدا کند چون عرضه افزایش یافته و از رونق بازار ساختمانی کاسته خواهد شد.

در آمریکای شمالی قیمت تمامی محصولات فولادی در ماه می نسبت به ماه قبل آن کمتر شده است. قیمت محصولات تخت به طور میانگین کاهش پیدا کرده اما قیمت محصولات طویل افزایش داشته است.

شرایط بازار برای ورق ضعیف است چون تقاضای داخلی ضعیف بوده و نسبت به مصرف میزان موجودی‌ها بالا است.

سفارشات برای محصولات ساختمانی یا طویل مطلوب بوده و سفارشات آن بالا است.

قیمت‌های قراضه در حال کاهش است و باید تاثیر منفی آن تا اواسط سال مشخص شود. با افت قیمت‌های داخلی برای اکثر محصولات فولادی، بازار آمریکای شمالی چندان جذابیتی برای تولیدکنندگان خارجی نخواهد داشت.

مزیت آن نسبت به محصولات آسیایی از بین می‌رود. علاوه بر این قیمت‌های داخلی اتحادیه اروپا کاملا بالاتر از آمریکای شمالی است و احتمالا در طی چند ماه آینده همین گونه باقی خواهد ماند. با کاهش تهدید واردات قیمت‌های آمریکای شمالی از نیمه دوم سال ۲۰۰۷ به بعد افزایش خواهد داشت.

اعمال تعرفه‌ صادراتی محصولات فولاد از طرف دولت چین می‌تواند قیمت صادراتی آن را به ژاپن، کره جنوبی و تایوان در ماه‌های آینده افزایش دهد. قیمت‌های داخلی چین احتمالا کاهش پیدا کند چون از حجم صادرات کاسته شده و ظرفیت‌های جدید نیز در راهند.

نتایج این شرایط برای آسیا مثبت خواهد بود، در نتیجه پیش‌بینی می‌شود که عرضه مازاد همچنان استمرار داشته باشد ولی چندان تاثیر منفی روی قیمت‌ها نخواهد گذاشت چون احتمالا تقاضا برای انواع محصولات فولادی در این منطقه (آسیا) بالا

خواهد رفت.

منبع: ME