تاکید بخش‌خصوصی بر معامله آهن قراضه در بورس فلزات

گروه بورس‌فلزات - هم‌اکنون نبود سازمانی واحد به نام اتحادیه برای بازیافت انواع آهن قراضه و فلزات رنگی در کشور تنها مشکل این صنف ا ست.

بهرام محسن‌زاده مدیرعامل شرکت تعاونی آهن قراضه و ضایعات فلزی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد با اشاره به مشکل نبود اتحادیه یا سازمانی واحد برای صنف آهن‌قراضه در کشور گفت: در حال حاضر سازمان تعریف شده‌ای برای نظارت بر صنف آهن‌قراضه در کشور وجود ندارد. وی افزود: وزارت بازرگانی طبق قانون نظام صنفی کشور باید نسبت به ایجاد سازمانی واحد تحت عنوان اتحادیه برای صنف آهن‌قراضه اقدام کند.

به گفته محسن‌زاده، در سال گذشته به وزارت بازرگانی پیشنهاد تشکیل اتحادیه استانی از سوی صنف آهن‌قراضه ارائه شد. اما تاکنون به علت سهل‌انگاری این صنف این امر محقق نشده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی آهن قراضه و ضایعات فلزی با اشاره به اینکه وزارت بازرگانی آمادگی لازم برای تشکیل اتحادیه مربوط به صنف آهن قراضه را در کشور دارد، تصریح کرد: اما متاسفانه اعضای این صنف تمایلی به تشکیل اتحادیه ندارند.

وی در خصوص عرضه آهن قراضه در بورس‌فلزات، خاطرنشان کرد: عرضه آهن قراضه در بورس فلزات موجب ضابطه‌مند شدن بازار آهن قراضه کشور می‌شود.

محسن‌زاده ادامه داد: در صورت عرضه آهن قراضه در بورس‌فلزات علاوه‌بر ضابطه‌مند شدن بازار آهن‌قراضه، کیفیت این کالا نیز افزایش می‌یابد. چرا که در صورت تجمیع آهن‌قراضه در بورس خود به خود استاندارد این کالا رعایت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون به طور متوسط حدود ۳۰درصد آهن قراضه به صورت پرت هدر می‌رود، افزود: اما با ورود آهن قراضه به بورس‌فلزات علاوه بر افزایش کیفیت این کالا، طبقه‌بندی آن نیز براساس استاندارد موجود رعایت می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی آهن قراضه و ضایعات فلزی با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت قراضه آهن ۱۵درصد از کشورهای منطقه ارزان‌تر است، تصریح کرد: در صورتی که این محصول به بورس‌فلزات عرضه شود. این اختلاف قیمت به حداکثر ۱۰درصد خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: عرضه آهن قراضه در بورس فلزات همچنین موجب کاهش صادرات این کالا به خارج از کشور خواهد شد.

محسن زاده در خصوص عدم ورود آهن قراضه به بورس فلزات گفت:به علت نداشتن اتحادیه این امر تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: به علت نبود نظارت و کنترل بر صنف آهن قراضه فعالان این صنف ناراضی هستند.

مدیرعامل شرکت تعاونی آهن قراضه و ضایعات فلزی تصریح کرد: فعالان صنف آهن قراضه از فروش این کالا در بازار سود نمی‌بردند بلکه سود حاصل برای آنها از فروش ضایعات کالاهای صنعتی است.

وی عرضه آهن قراضه به بورس فلزات را منوط به تشکیل اتحادیه کشوری برای صنف مربوطه دانست و خاطر نشان کرد: در صورت محقق این امر براساس قانون نظام صنفی می‌توان خریدار داخلی و خارجی را به صورت انبوه به این بازار سوق داد.

محسن‌زاده میزان مصرف آهن قراضه در کشور را حدود ۴‌میلیون تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که تولید و عرضه داخلی این کالا ۲‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تن در سال است.

وی افزود: هم اکنون سالانه حدود یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تن کمبود آهن قراضه در کشور وجود دارد که بتدریج با افتتاح کارخانه‌های جدید فولادسازی که نیازمند قراضه آهن هستند به میزان کمبود این کالا در کشور افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی آهن قراضه و ضایعات فلزی میزان واردات آهن قراضه به کشور را حداکثر ۷۰۰‌هزار تن در سال دانست و تصریح کرد: میزان صادرات نیز در همین حدود است.

وی با اشاره به کمبود آهن قراضه در کشور خاطر نشان کرد: هم اکنون گروه ملی فولاد درصدد برنامه‌ای است که از سنگ آهن،آهن اسفنجی بدست آورد تا بجای آهن قراضه از آهن اسفنجی در صنایع فولادسازی استفاده شود.

به گفته وی، البته برنامه یادشده برای گروه ملی فولاد از هزینه تولید بالایی برخوردار خواهد بود.

وی برای حل مشکل آهن قراضه در بازار خواستار تشکیل اتحادیه برای انواع بازیافت آهن قراضه رنگی در کشور شد.

عرضه آهن در بورس فلزات می‌تواند باعث شفاف شدن و ضابطه‌ شدن بازار آهن قراضه کشور و در عین حال باعث کاهش صادرات این کالا به خارج کشور شود.