فرمول جدید محاسبات سود بانکی به نفع فولادسازان نیست

گروه بورس فلزات- زهرا مسافر- در صورت تائید فرمول جدید محاسبات سود بانکی از سوی شورای نگهبان، تولیدکنندگان باید به جای ۱۴درصد ۵/۱۴درصد سود بپردازند.

مدیرعامل فولاد البرز در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد در خصوص فرمول جدید محاسبات سود بانکی گفت: بر اساس این فرمول، نرخ سود تسهیلات بانکی در درازمدت ۵/۲درصد و کوتاه مدت ۵/۰درصد افزایش می‌یابد. حسن مصیب‌زاده افزود: بر اساس فرمول جدید محاسبات سود بانکی در واقع نرخ سود تسهیلات بانکی ۲درصد در انظار عمومی کاهش می‌یابد ولی در اصل ۵/۲درصد افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در صورت تایید فرمول جدید محاسبات سود بانکی تولیدکنندگانی که از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند با کاهش دستوری نرخ سود تسهیلات بانکی به جای ۱۲درصد باید ۵/۱۴درصد سود پرداخت کنند و این اصلا به صرفه نیست. به گفته مدیرعامل فولاد البرز، هم اکنون تولیدکنندگان هزینه ۱۴درصدی نرخ سود تسهیلات بانکی را به راحتی پرداخت می‌کنند و مشکلی ندارند. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، یک منبع آگاه روز گذشته از تایید فرمول جدید محاسبات سود بانکی خبر داد. بر اساس این گزارش، اجرای فرمول جدید هیچ مشکلی ندارد و کاربرد آن در درازمدت موجب افزایش ۵/۲ و در کوتاه مدت افزایش ۵/۰درصد نرخ سود می‌شود. این گزارش حاکی است: در فرمول جدید اصل و فرع سود گرفته می‌شود و محاسبه یک نرخ واحد موجب اختلاف رقم به دست آمده خواهد شد.

مصیب‌زاده با اشاره به اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی هیچ ضرری متحمل اقتصاد کشور نخواهد کرد، افزود: زیرا که در تمام دنیا نرخ سود تسهیلات بانکی پایین است.

وی گفت: البته کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی تبعاتی نیز به دنبال خواهد داشت که باید مورد بررسی قرار گیرد. مدیرعامل فولاد البرز تصریح کرد: بسیاری از بازنشستگان سرمایه خود را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند تا از سود سالانه به منظور کمک هزینه زندگی خود استفاده کنند که با کاهش نرخ سود تبعاتی برای آ‌نها در پی خواهد داشت.