شرایط مطلوب است

«صنعت فولاد آلیاژی نیازمند توسعه منابع انسانی است» این را حکم‌ا... بابایی، مدیرعامل فولاد آلیاژی یزد گفت. وی متولد ۱۳۳۶ شهر یزد و دارای لیسانس متالوژی از دانشگاه IIT هندوستان و فوق لیسانس مدیریت توسعه و بهبود از دانشگاه مالک اشتر اصفهان است.

۹ ماه از مدیریت مهندس بابایی در شرکت فولاد آلیاژی یزد می‌گذرد و پیش از این ۱۵ سال در فولاد آلیاژی اصفهان و از مسوول تکنولوژی تا مدیرعاملی آن فعالیت داشته است، خبرگزاری موج با مهندس بابایی در خصوص جایگاه صنعت فولاد آلیاژی در ایران و جهان گفت‌وگویی کرده است که متن آن در پی می‌آید:

جایگاه فولاد آلیاژی و ساختمانی با توجه به نرم‌های جهانی چگونه است؟

نسبت تولید فولاد آلیاژی به فولاد ساختمانی، نسبتی است که برای توسعه کشورها محک زده می‌شود و جایگاه ما هنوز فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته دارد به‌طوریکه باید تولید و مصرف آن را رشد دهیم به‌طوریکه یکی از رسالت‌های مهم ما این است که فولاد‌ آلیاژی را بین صنعتگران، چه از لحاظ علمی‌و چه به لحاظ عمق آن با شناخت بیشتر بشناسانیم.

شاید صنعتگران ما با تعداد انگشت شماری از انواع فولاد آشنا باشند و یکی از وظایف ما و دولت، نشر فرهنگ و مشاوره به مصرف‌کنندگان فولاد است که با توجه به تنوع محصولات و کیفیت فولادهای آلیاژی، به تناسب نیاز کاربری خود از قطعات این نوع فولاد بهره‌مند شوند که باید بگویم این حرکت خوب در شهر اصفهان آغاز شده و در شهر یزد نیز برنامه بهبود جایگاه فولاد آلیاژی در حال انجام است.

جایگاه فولاد آلیاژی در ایران چیست؟

نسبت به کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه وضع مناسبی داریم، اما این شرایط مطلوب فولاد آلیاژی نیست.

به زبان ساده می‌توانید فرق فولاد آلیاژی را با سایر فولادها را تعریف کنید؟

به‌صورت اساسی تفاوت این نوع فولاد در یک چیز خلاصه می‌شود، به زبان ساده همان کاربری که از فولاد آلیاژی می‌توان بدست آورد چنانچه بخواهیم از فولاد معمولی استفاده کنیم باید فولادی با چند برابر قطر نوع آلیاژی استفاده شود، فرض کنید خواص مکانیکی که از یک محصول فولاد ساختمانی انتظار داریم با یک دهم اندازه آن، از فولاد آلیاژی بدست آوریم، بنابراین حجم و وزن در فولاد آلیاژی کاهش و عمر قطعه افزایش می‌یابد.

در قطعات مورد نیاز صنعت خودرو نیز به هیچ وجه اجازه استفاده محصولی غیر از فولاد آلیاژی داده نمی‌شود حتی در شرایطی که سایز هم مورد نظر نباشد به دلیل خواص فولادهای آلیاژی که در برابر خوردگی دارای مقاومت بالا است، این فولادها جایگاه ویژه‌ای دارند.

جایگاه تولیدات فولاد آلیاژی ایران و مزایای آن نسبت به سایر کشورها را چگونه می‌بینید؟

هم‌اکنون در صنعت فولاد آلیاژی در شرایط رقابتی و سخت قرار داریم به‌طوریکه از لحاظ کیفی جایگاه مناسبی داریم و از نظر قیمت هم باید رقابت کنیم.

در حال حاضر کشورهایی مانند هند و چین، با حجم انبوه تولید فولاد آلیاژی به بازار آمده اند که شاید از لحاظ کیفی هم سطح ما نباشند(البته چین و هند شرکت‌های موفق و برتر در تولید فولاد آلیاژی دارند)، در کل و به صورت مجموعه‌ای شرکت‌های چینی و هندی سطح پایین‌تری در تولیدات فولاد آلیاژی دارند که به شدت در کیفیت هم مشغول فعالیت هستند، بنابراین نمی‌توانیم و نباید بنشینیم و منتظر پیشرفت آنها باشیم.

در کل باید بگویم شرایط نسبتا خوبی در صنعت فولاد آلیاژی ایران حاکم است.

آیا رده‌بندی خاصی در فولاد آلیاژی جهان وجود دارد و جایگاه ایران در آن رده‌بندی چگونه است؟

مهم‌ترین عامل موجود در رده بندی فولاد آلیاژی، مساله زمان تحویل کالا است که باید بگویم به دلیل مشکلات خط تولید که از نبود قطعات یدکی رنج می‌برد تضمین زمان قطعی تحویل سخت است و فرجه زمانی در تحویل تولیدات ما بازتر است،‌ اما در مساله کیفیت چنانچه کالای تولیدی، مورد نظر مشتری نباشد آن را نمی‌خرد. همچنین در فولاد آلیاژی رده‌بندی به صورت عرف نداریم اما از نظر حفظ مشتری و زمان تحویل باید بگویم که در جایگاه دوم یا سوم قرار داریم.

رضایت خریداران از قیمت و تولیدات فولاد آلیاژی یزد چگونه است؟

برای رضایتمندی مشتری شاخص‌های علمی‌داریم و ماهانه این شاخص‌ها بررسی می‌شود به‌طوریکه پس از بررسی وضع سطح رضایتمندی مشتری با شاخص هدف، هر جا مشکلی وجود داشته باشد پروژه بهبود، تعریف، و آن مسائل و مشکلات برطرف خواهد شد.

قیمت فولادهای آلیاژی چقدر است؟

قیمت فولادهای آلیاژی به دلیل کثرت تولیدات فوق‌العاده متنوع است به‌طوریکه از فولاد کیلویی۸۰۰ تا شش‌هزار تومان محصول تولیدی وجود دارد، در فولاد ساختمانی فقط تنوع سایز وجود دارد و تنوع جنس نداریم، اما با توجه به وجود هزاران آلیاژ و استفاده آن در تولید فولادهای آلیاژی، قیمت‌‌ها تعیین می‌شود.

یعنی اینکه قیمت فولاد آلیاژی به عناصر و میزان درصد آن بستگی دارد به‌طوریکه طی یکسال گذشته بسیاری از عناصر بکار رفته در فولادهای آلیاژی مانند نیکل، مولیبدن، کبالت یا وانادیوم با افزایش قیمت‌های جهانی همراه بوده است.

چند نوع فولاد ‌آلیاژی در دنیا تولید شده است؟

شاید بالای یک هزار نوع تنوع فولاد آلیاژی داشته باشیم.

آیا تولیدات چین و هند تهدیدی برای ایران نخواهد بود؟

چینی‌ها و هندی‌ها همین الان هم تهدید هستند نه تنها برای ایران بلکه تمام جهان، چرا که هم دارای بازاریابی‌های خوب و هم تسهیلات اعطایی مناسب از سوی دولت‌های خود به منظور صادرات کالا هستند.

میزان مصرف سالانه فولاد آلیاژی در کشور چقدر است؟

به دلیل اینکه بخش اعظمی‌از فولادهای آلیاژی به‌صورت قطعه وارد کشور می‌شود، عدد مشخص و دقیقی از میزان مصرف فولاد آلیاژی در ایران نداریم،‌ البته برخی از این فولاد‌ها نیز به نام فولاد ساختمانی وارد کشور می‌شود.

شما با چه مشکلاتی در تولید فولاد آلیاژی مواجه هستید؟

قدمت فولاد آلیاژی در کشور به بیش از ۱۰ سال نمی‌رسد، در عین حالی که این نوع فولادها از سطح بالای تکنولوژی برخوردار است که نیاز به رشد و توسعه کارشناسانه و تخصصی در این زمینه داریم.

صنعت فولاد در کلان خود دارای فعالیت فراوانی در مورد تجهیزات و نگهداری است اما در بعد تکنولوژی «فولاد آلیاژی» دارای تکنولوژی خاص و منحصر به فردی است.

شاید مهمترین نیاز و مشکل امروز صنعت فولاد آلیاژی کشور کمبود نیروی انسانی تخصصی و کافی در این صنعت می‌باشد که وظیفه ما و دولت توسعه منابع انسانی تخصصی در فولاد آلیاژی است.

آینده فولاد آلیاژی در ایران را چگونه می‌بینید؟

فولاد آلیاژی دارای آینده رو به رشدی در ایران است به علاوه اینکه چنانچه رشد صنعتی شدن کشور تشدید شود شاهد میزان مصرف بیشتر آلیاژ خواهیم بود که باید بگویم در شرایط فعلی نیز روند مصرف فولاد آلیاژی و تولید‌ آن نسبت به گذشته فزاینده بوده است و به نظر، این میزان مصرف سیر صعودی دارد.

دولت چه کمکی می‌تواند برای رشد فولاد آلیاژی انجام دهد؟

چنانچه دولت در راستای شاخص‌های کلانی که در توسعه اقتصادی پیش بینی کرده است حرکت کند، خواه ناخواه نیازهای صنایع کشور برطرف می‌شود.

در یکی دو سال اخیر با توجه به رشد فزاینده صنعت خودرو در کشور آیا خودروسازان و قطعه سازان داخلی خواستار تولید محصولات خاص شده‌اند؟

بله، باید بگویم که خواسته‌های خودروسازان فوق العاده تغییر کرده است البته پابه پای مصرف کنندگان فولاد آلیاژی که قطعه سازان خودرو هستند هم استانداردها و هم کیفیت تولیدات فولاد آلیاژی بهبود یافته است.

همچنین از یکی دو سال گذشته فولادهای میکرو آلیاژی جایگزین فولادهای آلیاژی قبل شده است که خود این محصولات و استفاده از آن یک تحول عظیم در صنعت خودرو است به‌طوریکه ما نیز براساس فعالیت‌های تحقیقاتی، برای تولید اعلام آمادگی کرده‌ایم.

مصرف‌کنندگان برای استفاده از فولادهای میکرو آلیاژی بسیار راغب هستند و تولیدات ما نیز مورد تایید بازارهای جهانی است، با استفاده از این محصولات هم قیمت تولید مواد برای ما کاهش می‌یابد و هم یکسری از فرآورده‌های اضافی در تولید قطعه کاهش می‌یابد که قطعه سازان می‌توانند رقابت موثرتری در بازار داشته باشند.

فرق فولاد آلیاژی با میکرو آلیاژی چگونه است؟

در تولید فولادهای میکروآلیاژی یکسری عناصر مخصوص و نایاب و در سطح خیلی کم اضافه می‌شود که محصول تولیدی جبران بسیاری از عناصر دیگر را می‌کند، همچنین دستیابی به بخشی از فرآیند سخت باری و رسیدن به خواص خاص در فولاد میکرو آلیاژی میسر است.

چه پیشنهادی برای پیشرفت فولاد آلیاژی دارید؟

براساس تصور ما، بازار جهانی، بازار بسیار مناسبی برای فولاد آلیاژی است و صادرات ۱۰درصدی ما پاسخگوی خواسته مشتریان نیست و با توجه به سطح دانشی که در این زمینه بومی ‌شده است ما هر چه‌قدر تولید را افزایش دهیم برای صادرات محصول مشکلی نداریم.

گردش مالی سالانه شرکت فولاد آلیاژی یزد چقدر است؟

گردش سالانه شرکت فولاد آلیاژی یزد بالای دو هزار میلیارد ریال است.

سختی فولاد در نظر شما چگونه است؟ آیا آزاردهنده نیست؟

دستیابی به خواص فولاد و کیفیت بالا، ما را ارضا می‌کند، بهتر بگویم وقتی مشتری، یک محصول را با خواص مضاعف می‌خواهد ما نیز باید از فرآیند تولید قراضه تا پایان، هم پروسه را خوب تعریف کنیم و هم مراقبت‌های ویژه را برای رسیدن به شاخص‌های کیفی انجام دهیم تا محصول تولیدی رضایت مشتری داخلی و خارجی را تامین کند.

در خصوص آزار و سختی فولاد باید بگویم که به نظر بنده برعکس است، چرا که هر چقدر انسان‌ها با طبیعت بیشتر دست و پنجه نرم و آن را تسلیم خود کنند، شاهد تسلیم‌پذیری طبیعت سخت هستند و راحت تر با طبیعت کنار خواهند آمد. علاقه‌مندی فعالان عرصه صنعت فولاد، رضایت‌بخشی آنها را در پی دارد.