کاهش قیمت‌های مس در لندن به تصور خاتمه اعتصاب

گروه بورس فلزات - کاهش قیمت مس در بورس لندن به تصور خاتمه قریب‌الوقوع اعتصاب‌ها در بزرگ‌ترین معدن مس جهان همچنان ادامه دارد. به گزارش سیما فلز به نقل از بلومبرگ اعتصاب معدن اسکوندیدای شیلی در چهارمین هفته خود به سر می‌برد و کارگران اعتصابی خواستار یک سهم بیشتر از منافع شرکت بی‌اچ‌پی پس از اوج‌گیری قیمت مس به یک رکورد تازه در سال‌جاری هستند. کارگران گفتند آنها احتمال می‌دهند مذاکرات لازم برای دستیابی به توافق و پایان اعتصاب‌هایی که تولیدات این معدن را به نصف تقلیل داده است، به‌زودی از سر گرفته شود.

این بازار به‌زودی به یک توافق دست خواهد یافت. یک تحلیلگر بازار فلزات در BNP لندن ضمن اشاره به این جمله گفت: «چنین به نظر می‌رسد که بی‌اچ‌پی در حال تقویت موضع خود است و هر چند تاکنون در استخدام کارگران جدید موفقیت محدودی حاصل کرده است، ولی تمایلی به ادامه اعتصاب‌ها ندارد».

مس برای تحویل سه ماهه در بورس لندن ۱۱۰‌دلار و یا ۵/۱‌درصد سقوط کرد و در ساعت یک و پانزده دقیقه بعدازظهر به وقت لندن به ۷۴۵۰‌دلار در تن تنزل یافت. قیمت این فلز سرخ از زمان آغاز اعتصاب‌ها در هفتم آگوست تاکنون ۶‌درصد پایین تر آمده است، در حالی‌که ذخایر آن ۲۱‌درصد رشد داشته است.

مذاکرات در معدن اسکوندیدا، که سال گذشته ۵/۸‌درصد از کل تولید معدنی مس جهان را به خود اختصاص داد، از زمانی‌که اتحادیه کارگران پیشنهاد اخیر بی‌اچ‌پی مستقر در ملبورن استرالیا را در ۲۱ آگوست رد کرد، به حالت تعلیق درآمده است.

به احتمال زیاد این اعتصاب‌ها می‌تواند مجددا از سر گرفته شود. مدیر اتحادیه کارگران در اسکوندیدا ضمن اشاره به این مطلب گفت: «امیداوریم نتایج تازه‌ای حاصل شود».

بی‌اچ‌پی، بزرگترین شرکت معدنی جهان ۵/۵۷‌درصد سهام اسکوندیدا را در اختیار دارد. ریوتینتو‌د۳۰درصد سهام را مالک است، در حالی‌که گروهی به رهبری شرکت میتسوبیشی ۱۰‌درصد سهام را در اختیار دارد. شرکت بین‌المللی فاینانس مابقی سهام را مالک است. مدیریت اسکوندیدا در ۱۶ آگوست گفت: این منازعه هر روز یک خسارت ۱۶میلیون‌ دلاری به همراه دارد.

همچنین در بورس فلزات لندن، قیمت روی ۸۵‌دلار سقوط کرد و به ۳۲۷۵‌دلار رسید و آلومینیوم پس از یک کاهش یک‌دلاری به ۲۴۸۴‌دلار رسید. سرب ۱۲‌دلار رشد داشت و به قیمت ۱۲۳۲‌دلار معامله شد و قلع پس از یک جهش ۸۰‌ دلاری به ۸۶۲۵‌ دلار رسید.

نیکل نیز به تصور فراتر رفتن سطح تقاضا از سطح تولید به‌علت رشد مصرف در چین و نیز تداوم اعتصاب کارگران در یک معدن کانادایی، رشد پیدا کرد.شرکت اینکو (Inco)، دومین تولیدکننده عمده نیکل جهان، ماه گذشته معدن ویسی‌بای خود را به‌علت بروز اعتصاب تعطیل کرد. ادامه افزایش مصرف در میان استنلس سازان چینی ممکن است به سقوط ۲۵هزار تنی حجم تولید در سال‌جاری کمک نماید. از ابتدای امسال تاکنون قیمت این فلز در بورس لندن دو برابر شده است.

یک تحلیلگر در BNP لندن گفت: «به‌زودی قیمت نیکل می‌تواند از مرز ۳۰هزار ‌دلار بگذرد. معدن ویسی بای هنوز در اعتصاب به سر می‌برد و تقاضای چین همچنان بالا است».نیکل برای تحویل سه ماهه در بورس لندن در روز سه شنبه ۱۰۰‌دلار و یا ۳ دهم ‌درصد رشد یافت و به ۲۹۵۰۰‌دلار رسید. این فلز در ۲۲ آگوست به قیمت ۲۹۹۵۰‌دلار معامله شده بود که بالاترین رقم طی ۱۹ سال اخیر به شمار می‌رود. بورس فلزات لندن در روز دوشنبه به‌خاطر تعطیلی عمومی‌بسته بود.

مصرف‌کنندگان برای جبران کمبود عرضه بازار، به مصرف ذخایر خود روی آورده اند. ذخایر انبارهای تحت نظارت بورس لندن ۳۱۲ تن و یا ۱/۵‌درصد سقوط کرد و به ۵۸۰۸ تن رسید. امسال ذخایر این بورس تاکنون ۸۴‌درصد کاهش یافته است.معدن ویسی بای که حدود یک سال پیش شروع به کار کرد، سالانه ۵۴هزار تن نیکل تولید می‌کند که ۴درصد کل تولید جهان را تشکیل می‌دهد.

کاهش قیمت‌های مس در بورس شانگهای

قراردادهای مس در معاملات سلف بورس شانگهای در روز سه شنبه به‌علت کاهش حجم معاملات، اندکی در سطح پایین‌تر بسته شد.

فعال‌ترین قرارداد تحویل اکتبر مس پس از یک کاهش ۷۰ یوآنی نسبت به عصر دوشنبه در سطح ۶۷۶۷۰ یوآن و یا ۸۵۰۲‌دلار بسته شد. حجم معاملات ۱۲۰۲ فقره رشد یافت و به ۱۳۴۵۶ فقره رسید.

یک کارگزار در بورس شانگهای گفت: قیمت مس می‌تواند در بورس لندن به شدت سقوط کند و حتی به کمتر از ۵۸۰۰‌ دلار برسد. وی افزود: «حتی اگر اعتصاب در معدن اسکوندیدا تاثیر اندکی داشته باشد، پس چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اخبار مهیج باعث تحریک قیمت‌های بازار در ماه‌های آینده شود».

دفتر ذخیره استراتژیکی دولت چین (SRB) احتمالا به توزیع مس خود در بازار نقدی ادامه خواهد داد، چرا که چین در فصل پاییز معمولا به نقطه اوج مصرف خود می‌رسد و در نتیجه فشار نزولی بیشتری بر قیمت‌ها وارد می‌گردد.

قیمت‌های نقدی مس در بازار فیزیکی شانگهای نیز در روز سه‌شنبه به سطوح پایین‌تری رسید و پس از یک کاهش ۱۰۰‌دلاری به قیمت ۶۸۷۰۰-۶۸۴۰۰‌دلار در تن مبادله شد.

قراردادهای سلف آلومینیوم به لطف تقویت قیمت‌های نقدی در سطوح بالاتری بسته شد، به گونه ای که قرارداد تحویل نوامبر این فلز با یک افزایش ۱۰۰ یوآنی به ۱۹۰۷۰ یوآن در تن رسید. قیمت نقدی آلومینیوم در شانگهای در روز سه شنبه ۲۰۵‌دلار رشد داشت و به قیمت ۲۰۰۸۰-۲۰۰۵۰ یوآن مورد معامله قرار گرفت.

وی گفت: «ممکن است آلومینیوم شانگهای در روزهای آینده به نوسان خود ادامه دهد و همچنان از سوی هزینه‌های تولیدی و فشار ناشی از رشد سریع ظرفیتی مورد حمایت قرار گیرد.هزینه‌های تولید آلومینیوم با توجه به اوجگیری قیمت‌های آلومینیوم به ۴هزار یوآن در تن، اکنون حدود ۱۸-۱۷ هزار یوآن در تن است.