گروه بورس فلزات ـ پیش‌بینی مشتریان مس درست از آب درآمد و قیمت این فلز سرخ دیروز در بورس فلزات تهران پایین آمد. روز یکشنبه گذشته مشتریان مس در بورس فلزات ترجیح دادند تقاضای خود را برای خرید مس مفتول کاهش دهند و با احتیاط بیشتری خرید کنند، زیرا آنها معتقد بودند که قیمت مس در روزهای بعد افت می‌کند.

معاملات روز گذشته در بورس فلزات تهران نشان داد قیمت مس مفتول به تبعیت از نرخ‌های بورس فلزات لندن (LME) دیروز کاهش یافت.

مشتریان مس در تهران روز یکشنبه گذشته به امید اینکه قیمت این کالا برای عرضه‌های بعدی از افت برخوردار خواهد شد، میزان خرید خود را به ۱۶۰ تن کاهش داده بودند در حالی که میانگین خرید آنها در روزهای معمولی به حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تن هم می‌رسد.

به هر حال آنها درست پیش‌بینی کرده بودند زیرا دیروز قیمت مس در بورس فلزات لندن تنی ۱۸۰دلار ارزان شد و به پیروی از آن نرخ این کالا در بورس فلزات تهران هم کیلویی ۱۶۵تومان افت کرد.

به دنبال این کاهش قیمت، مشتریان مس حجم خرید خود را در روز چهارشنبه (دیروز) نسبت به روز یکشنبه گذشته حدود ۴ برابر افزایش دادند و ۶۲۰تن مس مفتول خریداری کردند.

دیروز (چهارشنبه) قیمت مس مفتول تنی ۷۱هزار و ۱۷۰ریال بود، در حالی که این نرخ در روز یکشنبه قبل از مرز ۷۲هزار و ۸۳۰ریال هم فراتر ‌رفت.

این کاهش قیمت منجر به هجوم مشتریان این بازار برای خرید مس شد.

با این حال میزان خرید آنها هنوز از متوسط میزان خرید متداول مس در بورس فلزات کمتر است.

کارشناسان بازار مس علت افت قیمت مس در روز گذشته را بالا رفتن میزان ذخایر این کالا عنوان کرده‌اند.

ذخایر جهانی مس دیروز یک‌هزار و ۶۸۰ تن افزایش یافت و این اتفاق به همراه کاهش تقاضا برای این کالا در LME از جمله مهم‌ترین دلایل افت قیمت جهانی مس بودند.

روز دوشنبه LME تعطیل بود و دیروز هم هنوز معامله‌گران به طور کامل برای خرید و فروش در رینگ مبادلاتی لندن جمع نشده بودند. به دنبال افت قیمت مس در روز گذشته معلوم شد تحلیل‌های دست‌اندرکاران بازار مس در ایران به واقعیت‌های جهانی نزدیک‌تر شده و آنها می‌توانند با چشم باز در این بازار معامله کنند.