بر اساس هدف‌گذاری کمی سند راهبرد توسعه صنعتی، تا پایان سال ۱۴۰۴ باید سهم تولید فولاد کشور معادل ۵/۳‌درصد تولید جهانی و سهم صادرات آن به ۴‌درصد صادرات جهانی برسد. به گزارش خبرگزاری «مهر»، سند راهبردی توسعه صنعتی، در تبیین چشم‌انداز کلی بخش صنعت و معدن کشور تصریح کرده است که همسو با اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام، بخش صنعت و معدن در افق سال ۱۴۰۴ به جایگاه نخست اقتصادی و صنعتی با ویژگی‌های صادرات‌گرا و تامین‌کننده بخش قابل توجهی از نیاز ارزی کشور و مطابق با استانداردهای بازار منطقه‌ای و بین‌المللی دست خواهد یافت.

بر اساس هدف‌گذاری کمی سند راهبردی توسعه صنعتی تا پایان سال ۱۴۰۴ صنایع تولید فلزات اساسی باید به گونه‌ای باشد که در تولید فولاد کشور سهمی معادل ۵/۳‌درصد تولید جهانی یعنی ۵۵‌میلیون تن و ۴‌درصد صادرات جهانی یعنی ۲۰‌میلیون تن داشته باشد.

این گزارش می‌افزاید: همچنین سهم ایران تا پایان سال ۱۴۰۴ در تولید آلومینیوم به ۵/۱‌میلیون تن و تولید مس به ۸۰۰ هزار تن افزایش یابد.

در حال حاضر تولید فلزات غیرآهنی به ویژه مس و آلومینیوم رو به رشد است، به طوری که طی سال‌های گذشته رتبه‌های جهانی ایران همواره ارتقا یافته است.

در این میان، برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده ابتدا باید جایگاه و سهم معدن و صنایع معدنی کشور در جهان مشخص شود و به عبارت دیگر، مشخص شود که بخش معدن و صنایع معدنی ایران تا چه‌ اندازه توانایی و قابلیت کسب سهم مناسب در این بخش از اقتصاد جهان را دارا است.

بدین منظور برای تحقق این امر مهم، لازم است قبل از هر چیز اقتصاد کشور به بخش متناظر آن در اقتصاد جهانی پیوند زده شود.