آیا بازار فولاد سقوط خواهد کرد؟

گروه بورس فلزات - به نظر می‌رسد که دوره پررونق بازار فولاد به سر آمده باشد. سطح تقاضا تقریبا در تمام نقاط جهان پایین است و تعطیلی کارخانه‌ها به علت تعطیلات تابستان در اروپا و آمریکای شمالی تاثیری منفی در این بازار به‌وجود آورده است. تنها منطقه‌ای که نسبتا فعال می‌باشد خاورمیانه است، اما در این منطقه نیز به‌علت منازعات نظامی کانونی، سطح تقاضا پایین‌تر آمده است. بازسازی بخش‌های زیربنایی لبنان مستلزم مقادیر انبوهی فولاد در آینده نزدیک خواهد بود.

به گزارش سیما فلز طبق گفته تجار و تولیدکنندگان، در حال حاضر اروپا از بهترین و سالم‌ترین نسبت عرضه و تقاضا بهره‌مند است. تقاضای محدود در چین و آسیای جنوب‌شرقی موجب تشویق و ترغیب تولیدکنندگان چینی به سمت اروپای جنوبی می‌گردد.

صادرات فولاد چین ظرف شش ماه نخست امسال بیش از ۷/۴۷درصد افزایش یافت و به ۱۷میلیون تن رسید و حال آنکه واردات فولاد این کشور طی همین مدت با ۸/۲۸درصد سقوط به ۴/۹میلیون تن رسید.

به عنوان مثال بیلت چینی توسط ایتالیا به قیمت ۴۲۲دلار سی‌اند‌اف خریداری شده است، در هر حال قیمت بیلت چینی در آسیا به کمتر از ۳۸۵-۳۸۰دلار سی‌اند‌اف می‌رسد. قیمت‌های بیلت CIS کمتر از ۴۰۰دلار فوب دریاهای سیاه و بالتیک بوده است اما وضعیت بازار چندان قوی نیست و حتی ضعف بیشتری برای آن پیش‌بینی می‌شود.

در تمام بازارهای جهان این سوال مطرح است که آیا این بازار در طول تابستان و پاییز امسال سقوط پیدا خواهد کرد یا فقط اندکی راکدتر خواهد شد؟ طبق اظهارات صادرکنندگان، در حال حاضر تقاضا شدیدا ضعیف است.

در بازارهای بین‌المللی قیمت‌های پلیت با روندی سریع‌تر از قیمت‌های کلاف رو به کاهش گذاشته است. مسلما قیمت‌های پایین‌تر آهن قراضه موجب پایین کشیدن قیمت‌های فولاد می‌شود و بالعکس، تداوم سقوط قیمت‌های فولاد باعث پایین کشیدن قیمت‌های آهن قراضه می‌گردد. متوقف ساختن یک چنین روند نزولی مارپیچی در بازار جهانی دشوار خواهد بود.

قیمت‌های آرماتور و میلگرد ساده نیز خصوصا به زیان صادرکنندگان ترکیه‌ای و سایر صادرکنندگان بزرگ سقوط پیدا کرده، اما میزان کاهش آن نسبت به سایر محصولات فولادی کمتر بوده است. اکثر خریداران به هر حال تمایلی به خرید از خود نشان نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند تا سپتامبر منتظر بمانند تا عملکرد بازار را ارزیابی کنند.

پیش‌بینی بازار در اواسط تابستان هنگامی که تقاضا برای فولاد معمولا کاهش می‌یابد و اکثر شرکت‌های ساختمانی، مصرف‌کنندگان فلزات و کارخانه‌های نورد فولاد، به‌ویژه در اطراف دریای مدیترانه، دو یا سه هفته تعطیل می‌شوند، بسیار دشوار است. در منطقه مدیترانه، فولاد عمدتا در کوره‌های الکتریکی تولید می‌شود و بنابراین کمبود فصلی نیروی برق، مینی‌میل‌ها را مجبور به بستن درهای خود و مرخصی فرستادن نیروی انسانی می‌سازد. کوره‌های بلند مجتمع‌های فولادسازی نمی‌توانند به مدت کوتاهی تعطیل شوند و حال آنکه صاحبان کوره الکتریکی ناچارند روند تولید خود را متوقف سازند.

تقاضا برای آهن قراضه همواره در ماه آگوست کاهش می‌یابد و در عین حال، جمع‌آوری آن نیز سقوط پیدا می‌کند.

ممکن است برخی از کارخانه‌های نورد فولاد به فکر بازسازی ذخایر قراضه خود در آستانه بهبود احتمالی بازار در طول پاییز، بیافتند. بعضی از خریداران قدیمی آهن‌قراضه در ترکیه، چین، کره‌جنوبی و دیگر نقاط جهان سیاست «انتظاری» را در پیش گرفته‌اند تا باعث پایین کشاندن قیمت‌های آهن‌قراضه شوند. به هر حال آنها ممکن است زیادی درگیر این موضوع شوند و شاید در ماه سپتامبر هنگامی که ذخایر قراضه آنها به اتمام می‌رسد با اشتهای بالا به سمت بازار خرید روی آوردند. در این صورت ممکن است آنها با عدم‌تمایل صادرکنندگان قراضه CIS به فروش به قیمت‌های پایین‌تر به علت رونق بازار داخلی خودشان مواجه گردند.

امید است فروشندگان آهن قراضه اروپایی موضع خود را محکم حفظ کنند و از پذیرفتن قیمت‌های پایین‌تر از ۲۶۰دلار سی‌اند‌اف ترکیه امتناع ورزند.

ظاهرا هیچ نیازی برای یک چنین اقدامات نگران‌کننده‌ای وجود نخواهد داشت.

در حقیقت کارخانه‌های نوردی و تجار به خوبی به یاد خواهند داشت که شکاف بین قیمت آهن قراضه و قیمت‌های شمش چدن و آهن اسفنجی و آهن بریکت گرم استثنائا گسترش پیدا کرده است.

در نتیجه، این شانس وجود دارد که قیمت‌های آهن‌قراضه به انتهای سیر نزولی خود رسیده باشد و در ماه سپتامبر اندکی بالاتر برود. به هر حال تجار فولاد نگرانی خود را در خصوص اینکه تقویت فعلی صادرات فولاد چین می‌تواند بازارهای بین‌المللی فولاد را تخریب کند ابزار کرده‌اند زیرا این پدیده همچنین می‌تواند تاثیری منفی در بازارهای جهانی آهن‌قراضه به جای بگذارد.