تیرآهن ارزان می‌شود خریداران مس‌ سود بردند

گروه بورس فلزات‌ـ حدود ۷روز از آخرین عرضه تیرآهن در بورس فلزات تهران می‌گذرد. سبد تیرآهن، آخرین بار پنجم شهریور ماه در رینگ مبادلات فلزی عرضه شد که اگرچه معاملات به صورت سلف بود ولی نزدیک‌ترین قیمت‌ها را با نرخ‌های نقدی داشت. در آن روز آنچه برای تحویل در روز سی‌ویکم شهریورماه پیش‌فروش شد، ۷هزار و ۶۰۵ریال قیمت داشت، اما چند روز قبل از آن یعنی در تاریخ اول شهریورماه پیش‌فروش‌ها با قیمت‌های پایین‌تری انجام شد، به طوری که سلف سی‌ام آذر ماه ۶هزار و ۴۷۰ریال تا ۶هزار و ۵۰۰ریال و سلف سی‌ام دی ماه ۶هزار و ۳۰۳ریال قیمت داشت.

آنهایی که آن روز دست به خرید تیرآهن زدند، با هدف افزایش قیمت این کالا به بورس آمده بودند ولی اینکه قیمت‌ها در زمان سررسید این کالاها چگونه باشد، ابهامی است که خریداران تیرآهن را با آن مواجه کرده است.

در حال حاضر هر شاخه تیرآهن شماره ۱۴ در بازار خرده‌فروشی حدود ۱۲۶هزار تومان است که با احتساب وزن ۱۷۵کیلویی برای این شماره قیمت آن از مرز کیلویی ۷۲۰تومان فراتر نمی‌رود.

قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۶ (۲۱۵کیلویی) هم ۱۵۵هزار تومان از قرار کیلویی ۷۲۰تومان است.

نرخ هر شاخه تیرآهن شماره ۱۸ نیز که وزن آن به ۲۶۵کیلو بالغ می‌شود شاخه‌ای ۱۸۳هزار و ۵۰۰تومان یا به عبارتی کیلویی ۶۹۲تومان می‌باشد.

ارزش هر شاخه تیرآهن شماره ۲۴ به کیلویی ۶۶۴تومان می‌رسد. وزن این نوع شاخه ۴۳۵کیلو است و ارزش آن دیروز در بازار ۲۸۹هزار تومان بود.

به نظر می‌رسد قیمت‌های امروز تیرآهن از نرخ‌هایی که در پنجم شهریور ماه پیش‌فروش شد حدودا کیلویی ۴۰تومان پایین‌تر آمده است.

معلوم نیست ۲۰روز دیگر که موعد تحویل تیرآهن‌های پیش‌فروش شده فرا می‌رسد قیمت این کالاها در بازار بالا بیاید یا نه، ولی پیش‌بینی می‌شود با توجه به فرارسیدن ماه رمضان و خالی‌شدن بازار از مشتریان واقعی، قیمت بازار تیرآهن، یکی دو ماه آینده را با رکود سپری کند.

خریداران تیرآهن در ابتدای شهریور ماه مردد هستند که معامله آنها با سود همراه خواهد شد یا زیان؟

خیلی‌ها معتقدند آنها اگر شانس بیاورند کالاهای خود را به هنگام تحویل با قیمتی که خریداری کرده‌اند، به فروش برسانند.

در این میان اوضاع آنهایی که برای ماه آذر و دی تیرآهن پیش‌خرید کرده‌اند بهتر است و از شانس بیشتری برای سود برخوردارند با این حال به نظر می‌رسد قیمت‌ها در بازار تیرآهن فعلا رو به کاهش است.

از سوی دیگر مشتریان بازار مس که حدود ۱۰روز قبل پیش‌بینی کرده بودند که قیمت مس افت می‌کند، در هفته گذشته شاهد محقق شدن پیش‌بینی خود بودند و روز چهارشنبه هنگامی که قیمت مس کاملا افت کرده بود دست به خرید زدند. آنها دیروز شاهد بودند که قیمت مس در بورس فلزات لندن تنی ۱۴۵دلار بالا رفت و در ایران آنهایی که روز چهارشنبه مس مفتول خریداری کرده بودند ظرف کمتر از ۴روز بر روی هر کیلو مس مفتول ۱۳۳تومان سود کردند.

به نظر می‌رسد تحلیلگران بازار فلزات رنگی موفق‌تر از تحلیلگران بازار فولاد عمل می‌کنند.