فروش مس در ایران 3 برابر شد

فعالیت های اکتشافی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در شش ماه نخست سال‌جاری روندی افزایشی داشته است. به گزارش هفته‌نامه معدن و توسعه، بررسی فعالیت های اکتشافی نیمه نخست سال‌جاری شرکت‌های تحت پوشش سازمان ایمیدرو، حاکی از افزایش ۷/۱۱‌درصدی هزینه های اکتشافی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

میزان حفاری در شش ماه نخست سال ۸۵ نسبت به مدت مشابه سال ۸۴ از ۳۸‌هزار و ۳۷۷‌متر به حدود ۴۲‌هزار و ۱۰۰‌متر رسیده که حدود ۱۰‌درصد افزایش نشان می دهد. عملکرد اکتشاف در شرکت ملی صنایع مس ایران در نیمه نخست امسال جهش قابل توجهی داشته و شرکت آلومینا نیز در اکتشاف پتانسیل های بوکسیت معدن جاجرم روند صعودی طی کرده است.

این گزارش حاکی است، برنامه ریزی اکتشافی منطقی تر در شرکت تهیه و تولید و کاهش پتانسیل های ذخایر معدنی قابل اکتشاف، عوامل اصلی کاهش عملکرد این شرکت را تشکیل می دهند. حجم عملیات در سنگان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می دهد.

براساس این گزارش، فعالیت های اکتشافی سازمان توسعه در سطح کشور با عنوان اکتشاف استان ها عملکرد قابل قبولی داشته و سبب شده تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تمام شرح خدمات اکتشافی استان ها را در کمیته اکتشاف استان های سازمان، تحت بررسی و تصویب قرار دهد. برخی طرح‌های استانی نتایج مثبتی داشته اند که در جدول طرح های خاتمه یافته ثبت شده اند.طرح اعطای تسهیلات به فارغ‌التحصیلان جوان غیرشاغل توسط شرکت تحقیقات و کاربرد مواد معدنی ایران در حال پیگیری است و تسهیلات اکتشافی سازمان نیز به متقاضیان اعطا می شود.

این گزارش حاکی است، روند فعالیت های شش ماه سال‌جاری مثبت بوده است.

مقایسه عملکرد مالی شرکت های تحت پوشش سازمان توسعه نشان می دهد در شش ماه اول سال ۸۵ میزان فروش سازمان توسعه در مجموع ۹۷‌میلیارد و ۵۲۲‌میلیون ریال بود در حالی که میزان فروش نیمه نخست سال قبل ۸۷‌میلیارد و ۳۱۰‌میلیون ریال بود.عملکرد شرکت تهیه و تولید حاکی است که میزان فروش این شرکت در نیمه نخست امسال و سال قبل به ترتیب برابر با ۵۷‌میلیارد و ۷۳۳‌میلیون ریال و ۶۶‌میلیارد و ۳۳۶‌میلیون ریال بود.شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در نیمه نخست سال‌جاری میزان فروشی بیش از ۳برابر سال قبل داشت به طوری که این میزان از ۵‌میلیارد و ۹۱۲‌میلیون ریال در نیمه نخست سال قبل به ۲۰‌میلیارد و ۸۴۰‌میلیون ریال در نیمه نخست سال‌جاری افزایش یافت.

شرکت آلومینای ایران نیز با افزایش فروش حدود شش برابری مواجه بود و توانست میزان فروش خود را از یک‌میلیارد و ۵۴۷‌میلیون ریال به ۱۰‌میلیارد و ۸۳۰‌میلیون ریال افزایش دهد.

میزان فروش شرکت سنگان نیز از ۱۳‌میلیارد و ۵۱۶‌میلیون ریال به ۸‌میلیارد و ۱۱۹‌میلیون ریال کاهش یافته است.