گروه بورس فلزات- محمد حسین دیده‌ور، عضو هیات‌مدیره بورس فلزات تفاوت قیمت در بازار رسمی (بورس فلزات) و آزاد را بین ۳ تا ۱۰درصد بیان کرد و اظهار داشت: این میزان با توجه به شرایط بازار متغیر است. وی گفت: میزان تناژ بار، مدت تحویل، خرید سلف، زمانی را که برای خوابیدن پول در نظر می‌گیرند (که به طور ماهانه ۲درصد در تالار محاسبه می‌شود) از جمله مواردی است که باعث اختلاف قیمت در دو بازار می‌شود.

وی اظهار داشت: بورس فلزات بازار کالایی است که در آن خریدهای کلان انجام می‌شود و سعی بر این است که در بورس توزیع به نحوی صورت گیرد که همه افراد بتوانند از این بازار استفاده کنند. کرایه حمل، سود مصرف‌کننده و توزیع‌کننده، هزینه‌های جانبی، زمانی را که برای خواب پول در نظر می‌گیرند تغییر احتمالی قیمت‌ها که در آینده پیش می‌آید و ریسک‌پذیری بازرگانان و تجاری که از این بازار خرید می‌کنند از عوامل مهم اختلاف قیمت‌ها می‌باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به اینکه قیمت محصولات فولادی در تمام کشورها کاهش یافته است ولی در ایران هنوز قیمت‌ها بالا است، افزود: همیشه افزایش قیمت‌ها در بازارهای خارجی سریع‌تر به بازارهای داخلی منتقل می‌شود ولی در ارتباط با کاهش قیمت‌ها این اتفاق با سرعت کمتری اتفاق می‌افتد و یک ماه و نیم زمان می‌برد تا این موج کاهش قیمت از بازارهای خارجی به بازار داخل سرایت کند. از طرف دیگر مسائل سیاسی و بازنکردن گشایش اعتبار نیز خود باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

دیده‌ور تقاضای بیش از حد بازار و عدم توازن بین عرضه و تقاضا را از دلایل قیمت‌های بالای میلگرد در بازار بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه تجار بیشتر از میلگرد برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند و تقاضا برای میلگرد بالا است. در حال حاضر با واردات محصول می‌توانیم شرایط را تا حدی متعادل کنیم. به خاطر این امر تجار و بازرگانان از بازارهای چین و آسیای میانه خریدهای مناسبی را انجام داده‌اند که ورود همزمان این محصولات باعث کاهش قیمت‌ها در بازار می‌شود و برای آینده نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت پذیرفته است تا با افزایش ظرفیت و تولید کارخانه‌های داخلی بتوانیم عرضه و تقاضا را متوازن و قیمت‌ها را کنترل کنیم.