گروه بورس فلزات - در شرایطی این هفته را آغاز نمودیم که قیمت انواع تیرآهن در بازار آزاد با کاهش تقریبی روبه‌رو بوده است و شاهد افت قیمت‌ها در بازار غیررسمی آهن‌آلات نیز بوده‌ایم.

مهم‌ترین عاملی که باعث کاهش این قیمت‌ها شده است این بوده که تیرآهن ۱۶ ذوبی در ذوب‌آهن اصفهان وارد خط تولید شده و این امر سبب کاهش ۱۰هزار ریالی در هر شاخه طی ۳ روز گذشته شده است. از طرف دیگر تیرآهن ۱۸ ذوبی از خط تولید خارج و این تیرآهن در بازار کمیاب و باعث افزایش قیمت آن شده است.
در اهواز و نیشابور نیز میلگرد 18 ذوبی A2 وارد خط تولید شد، که به کاهش قیمت‌ها کمک کرده است در مجموع تیرآهن 16 ذوبی، ذوب‌آهن اصفهان و میلگرد 18 ذوبی A2 اهواز و نیشابور و میلگردهای 18، 20 و 22 وارد چرخه تولید شده که به میزان قابل توجهی باعث کاهش قیمت شده‌اند. از طرف دیگر با کاهش دما در این هفته میزان تقاضا برای محصولات نیز کاهش یافته است، در بازار غیررسمی با رسیدن به پایان ماه شاهدیم افرادی که قبل‌تر به صورت غیرنقدی خرید کرده بودند با رسیدن موعد پرداخت چک‌ها و عدم توانایی در پرداخت آن اقدام به فروش محصولات با قیمت پایین‌تر از عرف بازار نموده‌اند که خود دلیلی بر کاهش قیمت‌ها در پایان ماه است. این موارد مجموعه‌ای بوده که به کاهش قیمت‌ها در روزهای آخر ماه دامن زده است.
به گزارش خبرنگار ما دیروز در بازار غیررسمی (آزاد) تیرآهن ۱۴ و ۱۶ ذوبی کاهش قیمت داشتند به نحوی که تیرآهن ۱۴ ذوبی به ۱۱۵هزار و ۵۰۰تومان و تیرآهن ۱۶ ذوبی با کاهش یک‌هزار تومانی به ۱۴۰هزار و ۵۰۰تومان رسید. تیرآهن ۱۸ ذوبی به دلیل کمبود در بازار با افزایش قیمت روبه‌رو بود و ۱۸۳هزار و ۴۰۰تومان معامله شد.
این گزارش می‌افزاید: در میان میلگردها فقط میلگرد 10 آجدار اردبیلی رشد داشت و با قیمت 692تومان به ازای هر کیلو خرید و فروش شد. در سایر میلگردها با توجه به اینکه این محصولات وارد خط تولید شده‌اند کاهش قیمت‌ها مشاهده می‌شود. میلگرد 5/6 کلاف ساده روسی کیلویی 616تومان، میلگرد 8 آجدار الیگودرز در هر کیلو 705تومان و میلگرد 10 آجدار نوردی کیلویی 680تومان به فروش رسیدند.
براساس این گزارش میلگرد ۱۲ آجدار کرمان و میلگرد ۱۴ و ۱۶ آجدار میانه به ترتیب ۶۹۰، ۶۷۵ و ۶۹۵تومان دادوستد شدند. میلگرد ۱۸ آجدار ذوبی A۲ و A۳ به ترتیبا۶۸۰و ۶۹۰تومان در هر کیلو معامله شدند. میلگرد ۲۰ نیشابوری A۳ و میلگرد ۲۰ کوثر A۳ و میلگرد ۲۲ نیشابوری A۳ به ترتیب از ۶۷۷تومان به ۶۶۰تومان و از ۶۷۳تومان به ۶۵۶تومان و از ۶۷۰تومان به ۶۶۰تومان کاهش یافتند و به فروش رسیدند.