آخرین گزارش از بازار ورق قلع اندود

گروه بورس فلزات - علی غفوری:عراق در نیمه اول امسال به دلیل تقاضای بالای قوطی‌های روغن وارداتی شاهد بازار پررونقی بوده است.

اما واردکنندگان در ماه اکتبر در بازار چندان فعالیتی نداشتند این موضوع باعث افزایش موجودی فروشندگان ورق قلع‌اندود منطقه به عراق شده است. اگرچه کالای زیادی وارد منطقه خاورمیانه شده، ولی موجودی مصرف‌کنندگان نهایی همچنان بالا است. چون معمولا برخی ماه‌های سال (ماه رمضان) مصرف مواد غذایی و روغن در منطقه خاورمیانه پایین است.

همچنین تولیدکنندگان ژاپنی مشغول مذاکره با قوطی‌سازان آسیای جنوب شرقی برای فروش ورق قلع اندود در سه ماه اول ۲۰۰۷ هستند.

کاهش مصرف آمریکای شمالی

با وجود کاهش واردات ورق قلع‌اندود و قوطی‌های فولادی در آمریکای شمالی، شرکت Ball Packaging می‌خواهد واحد قوطی‌سازی فولادی خود را در برلینگتن کانادا تعطیل کند، چون از نظر اقتصادی قادر به تولید قوطی‌های فولادی سه تکه (بدنه و دو انتها) نیست. این کارخانه فقط بخشی از شرکت‌های خریداری شده شرکت Ball طی چندین ماه بوده است، چون قبل از آن کارخانه قوطی‌سازی

US Can Carporation در آمریکای شمالی را خریده بود. این کارخانه قوطی‌سازی از سال ۲۰۰۵ به بعد به‌دلیل ضرر ناشی از، از دست دادن یک قرارداد بزرگ با قوطی پرکنی Kraft ، از میزان بهره‌برداری خود کاسته بود. شرکت نیز اعلام نکرده است که می‌خواهد واحد کوچک تولید سطل‌های پلاستیکی خود را در اوهایو تعطیل کند. شرکت در‌حال‌حاضر هیچ برنامه‌ای برای تولید در سال ۲۰۰۷ ندارد که به مشکلات مصرف ورق قلع‌اندود کانادا اضافه کند چون مصرف این محصول شدیدا طی دو سال گذشته کاهش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد که این کارخانه کهنه و قدیمی کانادایی به قراضه تبدیل خواهد شد. چون فروش دارایی‌های آن به طرف‌های ثالث مانند خریداران چینی و هندی می‌تواند به‌دلیل هزینه حمل‌ونقل آن و سوار کردن مجدد آن بسیار سنگین باشد. بخشی از تجهیزات این کارخانه احتمالا به دیگر واحدهای شرکت Ball در آمریکای شمالی فرستاده شود. این وضع در زمانی به وجود آمده است که صنعت ورق قلع‌اندود آمریکای شمالی در‌حال‌حاضر مواجه با چالش‌های افزایش واردات و نیز اصلاحات ساختاری است.

مقامات کمیسیون رقابت می‌تواند شرکت فولاد میتال آمریکا را وادار کند که اگر فروش دوفاسکو به کروپ تیسن تحقق نیابد، از یکی از شرکت‌های ورق

قلع اندود خود چشم‌پوشی کند. از اوایل اکتبر شرکت آرسلور- میتال تصمیم گرفته است که به دنبال خریداران بالقوه‌ای برای کارخانه ورق قلع اندود Weirton خود باشد، چون واکنش اولیه از طرف بازار نسبتا خوب بوده است. این کارخانه دارای ۹۰۰هزار تن ظرفیت تولید ورق قلع‌اندود بوده که ۲۰درصد کل تولید ورق قلع اندود آمریکا را در برمی‌گیرد. این کارخانه اخیرا زیرظرفیت اسمی خود

بهره‌برداری می‌شود.

موجودی‌های بالای ورق قلع‌اندود در خاورمیانه

در ماه اکتبر از میزان خرید کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و آفریقای شمالی کاسته شده است و قیمت غالب هر تن ۷۲۵ - ۷۸۰ دلار است. در‌حال‌حاضر تقاضای مصرف‌کنندگان نهایی قوطی‌های فولادی هنوز پایین است، چون خریداران انتظار دارند که قیمت‌ها تنزل بیشتری پیدا کند. با وجود این پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال امکان افزایش قیمت ورق قلع‌اندود وجود نداشته باشد.

در‌حال‌حاضر قیمت کلاف قلع‌اندود مرغوب با ضمانت ۳۲/۰ - ۲۶/۰میلیمتر به خریداران حوزه خلیج‌فارس هر تن cfr ۷۵۰-۷۳۰دلار از طرف چینی‌ها، پاکستان، قزاقستان و روسیه پیشنهاد می‌شود. کالای روسی کارخانه mmk حدود ۷۰۰-۶۹۰دلار در هر تن فوب برای ماه دسامبر پیشنهاد می‌شود. امکان کاهش قیمت کلاف گرم روسیه نیز وجود ندارد.

قبلا سعی شده بود که قیمت‌ها در سطح کنونی ۹۰۰۰ دلار در هر تن باقی بماند، اما ژاپنی‌ها اعلام کرده‌اند که قیمت‌ها را

۳۵-۲۰ دلار در هر تن افزایش می‌دهند، ولی پیش‌بینی می‌شود که به دلیل عدم رونق بازار این افزایش تحقق نیابد. ژاپن تناژ زیادی ورق قلع اندود اخیرا به تایلند صادر کرده است که احتمال ادامه این صادرات وجود ندارد. تولیدکنندگان قوطی در تایلند نیز امیدوارند که تعرفه‌های صادراتی آناناس به ژاپن نیز برداشته شود، ولی احتمال آن در حال حاضر بعید به‌نظر می‌رسد. ضعف در تقاضای وارداتی ورق قلع اندود بعضا توسط تولید بالاتر کنسرو ماهی از فیلیپین جبران می‌شود. امکان دارد که قیمت‌های صادراتی ژاپن با نزدیک‌تر شدن سه ماهه اول ۲۰۰۷ ثابت بماند. افزایش رقابت با صادرکنندگان کره‌جنوبی در مکزیک به‌تدریج برای تولیدکنندگان ژاپنی که بازارهای صادراتی خوبی داشتند به‌دلیل عرضه مازاد در این منطقه مشکلاتی ایجاد کرده است. در ظرف دو ماه گذشته صادرکنندگان کره‌جنوبی همواره سواحل غربی آمریکای جنوبی خصوصا شیلی و مکزیک را مورد هدف قرار داده‌اند و رقیب سرسخت رقبای ژاپنی خود در آنجا شده‌اند. در نتیجه با بالا رفتن موجودی‌ها در مکزیک مجبور شده‌اند قیمت‌های خود را پایین نگهدارند تا از حجم فروش آنان کاسته نشود.

منبع: متال بولتن