ورق سرد بیشتر از نیاز بازار تولید خواهد شد

گروه بورس فلزات- مدیرعامل فولادمبارکه در مراسم خودکفایی ورق سرد که دیروز برگزار شد، گفت: کشور در سال آینده در تولید ورق‌های سرد فولادی به خودکفایی می‌رسد. محمد رجایی اظهار داشت: در‌حال‌حاضر بیش از ۵۰درصد ورق‌های فولادی موردنیاز خودروسازان کشور توسط فولادمبارکه اصفهان تامین می‌شود.

وی افزود: فولاد مبارکه تا پایان امسال ۸۰ تا ۹۰درصد ورق سرد کشور را تامین و در سال آینده تمام نیاز بازار به این کالا‌ را تولید خواهد کرد.

رجایی از واگذاری ۲۵درصد سهام فولاد مبارکه در قالب سهام عدالت خبر داد و گفت: دولت و شورای‌عالی خصوصی‌سازی مسوول تدوین این امر هستند و فولادمبارکه مجری این قوانین است و به منظور تسریع این امر اطلاعات موردنیاز و صورت‌های مالی خود را برای ارائه به بورس‌فلزات، ایمیدرو و سازمان خصوصی‌سازی تهیه کرده ولی هم‌اکنون صددرصد سهام آن متعلق به دولت است.

رجایی افزود: سال گذشته میزان تولید محصولات سرد به یک‌میلیون و ۶هزار تن رسید و امسال نیز بیش از ۷۵۰هزار تن به بازار داخلی تحویل خواهد شد. وی گفت: از سال آینده ۳۲درصد تولیدات شرکت به محصولات سرد اختصاص خواهد یافت.

وی اظهار داشت: کارخانه نورد صبا را فولاد‌مبارکه خریداری کرده که ظرفیت عملی آن ۳۰۰هزار تن و برای سال آینده این ظرفیت به بیش از ۵۰۰هزار تن خواهد رسید.

رجایی افزود: با توجه به رقابتی شدن فولاد مبارکه هم باید خود را با مصرف‌کنندگان و صنایع تطبیق دهد از این رو استفاده از مکانیزم اعتبارات اسنادی شروع شده است.

وی افزود: با افزایش تولید فولاد، کاهش تعرفه‌ها و افزایش فضای رقابتی، مدیریت مبارکه تصمیم گرفت به سمت محصولات ویژه با ارزش افزوده بالا حرکت کند. وی ادامه داد: در سال‌جاری ۳۰درصد محصولات تولید شرکت محصولات ویژه بوده که محصولاتی قابل رقابت با کشورهای توسعه‌یافته است.

وی در مورد قیمت محصولات شرکت فولاد مبارکه، گفت: با محاسبه نرخ تورم در چند سال اخیر محصولات فولاد‌مبارکه ۴۰درصد کاهش قیمت داشته و در‌حال‌حاضر قیمت محصولات فولادی ما کمتر از ۶هزار ریال است و هدف ما دستیابی به ظرفیت یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تن تولید در محصولات نورد سرد است.

وی در مورد سیاست‌های کلان فولاد مبارکه، گفت: تقویت ارتباط مستقیم با مصرف‌کنندگان محصولات، حضور در بورس کالای ایران به عنوان عامل گسترش شبکه‌های تولید و از بین بردن حاشیه‌های قیمت سیاه از سیاست‌های این شرکت است.

رجایی تصریح کرد: با توجه به اینکه فولاد مبارکه حدود ۵۰درصد نیاز کشور به انواع محصولات سرد را تامین می‌کند، برنامه‌ریزی کردیم که این محصولات به موقع تحویل مشتری شود.

وی پایین بودن تعرفه واردات محصولات سرد که حدود ۶درصد در مقابل متوسط کل تعرفه واردات ۲۶درصد است را از چالش‌های سال آینده شرکت فولاد‌مبارکه ذکر کرد. وی افزود: تمام کشورهایی که محصولات سرد تولید می‌کنند میزان تعرفه وارداتی خود را ۱۰تا ۲۰درصد و حتی ۳۰درصد تعیین می‌کنند.

همچنین معاون فروش فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه اصفهان با تولید بیش از یک میلیون تن ورق سرد در سال جاری بازار داخلی کشور را از این محصول اشباع می‌‏کند.

محمدرضا شمس‌‏آبادی، معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان، در همایش خودکفایی محصولات سرد، با بیان این مطلب اظهار داشت: هم اکنون نیاز بازار داخلی کشور ۲/۱میلیون تن ورق سرد است که با احتساب واردات در سال جاری کشور با حدود ۵/۰میلیون تن مازاد عرضه مواجه خواهد شد. وی همچنین گفت: در سال آینده با عرضه یک میلیون تن ورق سرد بازار داخلی را به خودکفایی خواهیم رساند.

وی، با اشاره به عدم صادرات محصولات ورق سرد در سال‌‏های گذشته، اعلام کرد: با توجه به این‌‏که در سال آینده تولید و تقاضا متعادل می‌‏شود، صادرات این محصول به سایر کشورها انجام خواهد شد و فولاد مبارکه اصفهان در حال بازاریابی برای محصولات سرد خود در کشورهای دیگر است.

به گزارش ایلنا، معاون فروش فولاد مبارکه، روند قیمت محصولات فولادی از سال ۸۲ تاکنون را روندی تعادلی عنوان کرد و افزود: در سال ۸۲ با راه‌اندازی بورس فلزات و کاهش مقطعی تولید قیمت محصولات فولادی این شرکت افزایش یافت و پس از آن روند تعادلی قیمت‌‏ها تداوم یافت و قیمت‌‏ها به تبع قیمت‌‏های جهانی و شرایط عرضه و تقاضای داخلی کشور تعیین شد.

شمس‌‏آبادی، اظهار داشت: فولاد مبارکه اصفهان محصولات قابل رقابت تولید می‌‏کند که در بازارهای جهانی با برند فولاد مبارکه عرضه می‌‏شود و مشتریان خود را دارد.

وی در مورد برخی انتقادها در مورد صادرات محصولات مبارکه با وجود نیاز داخلی، تاکید کرد: ما عموما محصولاتی را صادر می‌‏کنیم که نیاز داخلی چندانی برای آن وجود ندارد و یا این‌‏که از طریق واردات با قیمت ارزان در داخل کشور قابل تامین است. علاوه بر این فولاد مبارکه بخشی از وام‌‏های توسعه‌‏ای خود را از محل مزیت‌‏های صادراتی به دست آورده است.

معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان، تغییر نحوه فروش محصولات این کارخانه به مشتریان داخلی را از دیگر روش‌‏های این شرکت برای جلب رضایت مشتریان خود خواند و افزود: در گذشته حدود ۳۰درصد از قیمت کل محصول در هنگام فروش از مشتری گرفته می‌‏شد و پس از ۳ تا ۴ ماه محصول به وی تحویل داده می‌‏شد، ولی اکنون با استفاده از روش اعتبارات اسنادی مشتری هیچ‌‏گونه وجهی در بدو خرید پرداخت نمی‌‏کند و پس از یک فاصله زمانی مشخص بعد از دریافت محصول وجه آن را پرداخت می‌‏کند.